ביקורת: פומפיי

סיפורה הטראגי של העיר שנקברה תחת מטר אדיר של שיעמום וטמטום

הו, הטיפשות! אלים אדירים, הטיפשות! כל כך הרבה טיפשות! טיפשות מבעבעת, רותחת, מכלה-‏כל, אפוקליפטית, המאיימת בכל רגע להתפרץ מן המסך בעמוד ענן אדיר שיכסה את הקהל כולו ‏בשכבה עבה של אפר וציטוטים של מירי רגב! וולקנו אדיר של טימטום מצפה למי שיגיע בטעות ‏ל"פומפיי" – אבל היי, זה סרט היסטורי של הבמאי של "הנוסע השמיני נגד הטורף" ו"האויב ‏שבפנים 5". מי שציפה למשהו שונה, נראה שהטיפשות לא זרה לו.‏

‏"פומפיי" הוא "טיטניק", עם הר געש במקום קרחון. בדיוק כמו "טיטניק", הוא מבוסס על אסון ‏היסטורי ידוע: החרבתה המוחלטת של העיירה הרומית פומפיי, בהתפרצות הר געש בשנת 79 ‏לספירה. במשך שני שליש סרט הוא יציג בפניכם סיפור אהבה של נערה מהמעמד הגבוה ונער ‏מהמעמד הנמוך, רשע מרושע שרוצה להתחתן עם הנערה לצרכיו הנלוזים, תככים ומזימות, ‏רומנטיקה בין הגבעות, ובסוף חצי שעה של אפקטים ממוחשבים בזמן שהכל הולך לעזאזל ‏ומתברר ששום דבר שקרה עד עכשיו בסרט לא באמת משנה כי ממילא כולם הולכים למות.‏

כדי לא להשתעמם מדי במהלך החצי המשעמם של הסרט, מוקרנת בו גירסת כיסוי מגוחכת של ‏‏"גלדיאטור". אין הרבה מה לומר על כל החלק הזה של הסרט: אם ראיתם את "גלדיאטור" או ‏‏"ספרטקוס" או אפילו "הרקולס: האגדה מתחילה" (היה סרט כזה, נכון? הוא כבר אבד בערפילי ‏הזכרון, אבל הוא הוקרן על מסכינו לפני שבועיים או משהו) ראיתם אותו כבר, מבוצע טוב יותר. יש ‏פה גלדיאטור שהרומאים הרעים הרגו את משפחתו, והוא נלחם בזירה בגלדיאורים אחרים, ו, אה, ‏זהו. את הגיבור, לאונרדו מקסימוס, מגלם קיט הרינגטון, הידוע בעיקר בהיותו ג'ון שלג, הנקודה ‏החלשה בקאסט של "משחקי הכס". מבין כל השחקנים האדירים שממלאים את הסדרה הזו, ‏בחרתם לקחת דווקא את זה עם הפרצוף הבוהה והשפה התחתונה התלויה? אהובתו היא אמילי ‏בראונינג, היפהפיה האוסטרלית שבאופן טראגי הציבה לעצמה ככל הנראה מטרה להופיע בכל ‏הסרטים הגרועים ביותר של העשור הנוכחי, ובינתיים עומדת במשימה היטב.‏

כבר כאן אפשר למצוא ניצנים של הטמטום שעוד יבוא. אחרי שכל חייו עברו עליו כעבד, הרינגטון ‏מוצא עצמו באמצע הסרט חופשי ומשוחרר, עם סוס ונסיכה. אדם שמוחו מתפקד ברמה כלשהי ‏היה דוהר לעבר השקיעה, או הזריחה, או כל כיוון אחר מלבד חזרה אל הכלא. לא קיט! הוא בוחר ‏ברגע הזה כדי לבצע את אחת ההקרבות הרומנטיות הכי חסרות הגיון בתולדות הקולנוע, כשהוא ‏מחליט מסיבה כלשהי לחזור (מה?) ולהשתעבד (מה??) לאדונים שזועמים עליו ומן הסתם יהרגו ‏אותו (מה לעזאזל?!?). "אבל יכולת לצאת לחופשי!" לוחשת לו בת-פומפיי הנאווה, והוא עונה, "כן, ‏אבל באיזה מחיר עבורך?". הו. אוקיי, איזה מחיר, באמת? מה בדיוק הוא חושב שיעשו ‏לה, ישלחו ‏אותה ללכת לישון בלי ארוחת ערב?‏ יפחיתו לה את דמי הכיס? באמת שווה לוותר על חירותו וחייו ‏בשביל זה? לפעמים אמנם קצת קשה להבחין בקו הדק שבין הקרבה נאצלת למען האהבה לבין ‏הפגנת טמטום התאבדותי, אבל כאן ברור לחלוטין מאיזה צד של הקו הזה הגלדיאטור הדפקט ‏נמצא.‏

אחרי שעה של הדרמה ההיסטורית המייגעת הזאת, מגיע הרגע שלו חיכיתם – התפרצות הר ‏הגעש. זה סרט אסונות, אחרי הכל, והגענו כדי לראות את האסון. דברים נהרסים זה כיף. זה ‏פחות כיף כשהאפקטים כל כך איומים. שלא תהיה אי הבנה: ההר המתפרץ, כדורי האש הנורים ‏לכל עבר, הבניינים המתמוטטים והאדמה שפוצה את פיה כולם עשויים במיטב האפקטים ‏הממוחשבים, עם מספר מרשים מאוד של פיקסלים – אבל כל זה לא נראה, אפילו לא קצת, כאילו ‏הוא מתרחש בסביבתם של בני האדם שעל המסך. זה נראה כאילו ההתפרצות וההתפוצצויות ‏לקוחות מתוך סרט אנימציה כלשהו שמוקרן על חצי מהמסך בטעות.‏

תחושת הסכנה הופכת לעוד פחות מוחשית בשל העובדה שרוב הדמויות בסרט מתייחסות לכדורי ‏אש ענקיים שיורדים מהשמיים כמו ממטרים פזורים כאל מטרד שולי בלבד. משום מה, הם ‏ממשיכים לדבר זה עם זה, באיטיות, בפאתוס ובחשיבות עצמית, ולפעמים אפילו הולכים מכות ‏בזמן שכל העולם הולך לעזאזל מסביבם. הלו, יש פה הר געש שהולך לבלוע אותכם, אתם לא ‏חושבים שאולי – רק למשך השניות הבאות – כדי שתשכחו מחילוקי הדעות שלכם ותרוצו?! אבל ‏לא, הם עומדים ומדברים (בדרך כלל אומרים דברים כמו "הו, הזמן כה קצר. עלינו למהר. כל שניה ‏חשובה היא" – כך במשך שלוש דקות רצופות) גם כשתהומות נפערות במרחק של מטרים מהם, ‏הם עומדים. ‏
‏ ‏
‏"פומפיי" הוא בזבוז של רעיון, בזבוז של אפקטים, ובעיקר בזבוז של שעה וחצי. לא תקבלו בו יותר ‏מחיקויים גרועים של סרטים אחרים. וטיפשות. כל כך הרבה טיפשות.‏


פורסם במקור בוואלה, די מזמן