במקור: Saw II
בימוי: דארן לין בוסמן
תסריט: דארן לין בוסמן ולי וונל
שחקנים: דוני וולברג, דינה מייר, שוני סמית', טובין בל, גלן פלאמר, נועם ג'נקינס
הסיפור כבר ידוע ומוכר בעשרות, אם לא מאות, גרסאות שונות. סרט אימה דל תקציב הופך ללהיט היסטרי. מה הצעד ההגיוני הבא? סרט המשך, כמובן. בין אם מדובר בסרט טוב או רע, הקהל ינהר בהמוניו לבתי הקולנוע, והאנשים השמנים עם הסיגרים שמחליטים את כל ההחלטות בהוליווד יוכלו להתפלש בערימות גדולות של מזומנים. הבעיה היא שכל התהליך הסטריאוטיפי להחריד הזה כואב הרבה יותר כשהוא קורה לסרט טוב.
עכשיו, זו כבר דעה אישית ולא קונצנזוס גלובלי, אבל אני חושב ש'המסור' היה סרט טוב. הוא היה מותח, הוא היה מסקרן, וברובו הוא גם היה מטריד בצורה רצינית. הרעיון היה פשוט: רוצח סדרתי שלא רוצח אף אחד, אלא משחק משחקים עם קורבנותיו וגורם להם להרוג את עצמם. הסיבה שהסרט הקודם עבד כל כך טוב היא שלמרות שהרעיון היה פשוט, אף אחד לא ידע את החוקים של המשחקים הללו, מלבד הרוצח. וכך, 'המסור' התגלגל במהירות אל סיום העלילה המוצלח שלו… ואל ההמשך הבלתי נמנע.
זמן מה לאחר אירועי הסרט הראשון, הרוצח מכה שנית. שוטר בשם אריק מתיוס (דוני וולברג, שהופיע בעיקר בטלוויזיה עד עכשיו) ושוטרת בשם קרי (דינה מייר, 'גברים בחלל', בין השאר) נשלחים לתפוס את המנוול, ומגלים כי הם נכנסו לתוך משחק נוסף של הרוצח, שמערב קבוצה של אנשים חסרי מזל הנעולים בבית שלתוכו דולף גז עצבים. ואם הגז לא מספיק לכם, הבית מלא במלכודות חולניות אותם האנשים צריכים לעבור אם הם רוצים להגיע לסם-הנגד.
בתור סרט אימה בלבד, התוצאה מצוינת. 'המסור 2' מותח. הוא מפחיד. הוא אלים בדיוק במידה הנכונה, שנעה בין אלוהים-אדירים-מה-זה-הדבר-הזה-אני-לא-יכול-להסתכל לבין תמונות שמשאירות את כל העבודה לדמיון שלך (כמה חבל שלעתים, הדמיון שלי יכול להיות מאוד מפותח). אבל, בואו ונודה בזה, התרגלנו לקבל מסרטי אימה כל מיני שטויות ש'המסור' המקורי לא באמת ניסה למכור לנו. ו'המסור 2'? הוא מנסה. או, כמה שהוא מנסה.
בואו נדבר, למשל, על הדמויות. בסרט 'המסור', בניגוד למרבית סרטי האימה שיצא לי לראות, הדמויות לא היו טיפשות מטבען. הן התנהגו באופן אמין, או לפחות, אמין מספיק בשביל דמות שנלכדת על ידי רוצח פסיכופת ונאלצת לחתוך את עצמה כדי להישאר בחיים. 'המסור 2' נופל לקלישאה הכי בסיסית של סרטי אימה: כל הדמויות שלו ממש טיפשות. זה מתחיל בגיבור הראשי, השוטר, שגרם לי לרצות להביא לו כאפה בערך מהמשפט השלישי שלו בסרט, ונגמר בדמויות שלכודות בתוך הבית. זה לא שהדמויות הללו סתם עושות שטויות. הן מתעלמות מכל מה שהכרחי שהדמויות שלהן יתעלמו ממנו בשביל להוריד משמעותית את סיכויי ההישרדות שלהן. הן שוכחות לחלוטין את הרמזים הכי בסיסיים שהרוצח נותן להן, ומצליחות איכשהו להיעמד בדיוק בנקודה שבה הכי סביר שהן יהרגו ברגעים הנכונים, אם עולה הצורך הזה.
אבל אתם יודעים מה, מילא דמויות טיפשות וטיפשיות. אוקיי, קצת חבל ש'המסור 2' נפל לתוך המלכודת הזו, אבל מילא, נתגבר. קצת יותר כואב לראות איך מסרט מתח פסיכולוגי בעיקרו, שמסתמך על בנייה איטית לקראת רגע השיא, הפך 'המסור 2' לסדרה של אירועי מוות קצרים. התוצאה זהה לסרטים שכבר ראיתם מיליון וחמש פעמים: מתחילים מקבוצת אנשים מכובדת בגודלה, ובזה אחר זה, כמו בתוכנית ריאליטי מן השורה, מנפים את המשתתפים. זה נאמן יותר לז'אנר, אבל בואו ונודה בזה, אם לא אכפת לכם בכלל איזו דמות תשרוד זה קצת חסר טעם.
תבינו, 'המסור 2' דווקא סרט בסדר גמור. הוא עדיין מותח (אם כי הרבה פחות, כי ממש לא היה מפריע לי אם כל הדמויות היו מועפות מהחלון תוך עשר דקות מפתיחת הסרט), יש בו קטעים מאוד מטרידים ואפילו קצת פילוסופיה בגרוש. את מרבית הפילוסופיה הזו הוא חייב לעובדה שבניגוד להרבה מאוד סרטי אימה אחרים, לרוצח של 'המסור 2' יש יותר מנוכחות סמלית בסרט: הוא מנהל דו-שיח עם הקורבנות שלו, וחושף קצת את המניעים ואת סיפור החיים שלו. אמנם מדובר בדיאלוג שבעיקר חושף פרטים נוספים לאלה שכבר ידענו, ולא נותן נקודת מבט חדשה לכל ותיקי 'המסור' הראשון, אבל עדיין מדובר בשינוי מבורך. בכל אופן, כאן לא טמונה הבעיה של הסרט. הבעיה היא ש'המסור 2' הוא בעיקר סרט מאכזב – בתור סרט אימה סטנדרטי הוא עובד לא רע, אבל אני נאלץ להודות שאחרי 'המסור' הקודם ציפיתי לקצת יותר מזה.
המצב הזה לא מפתיע יותר מדי. 'המסור 2' החל את דרכו בתור תסריט נפרד לחלוטין שכונה 'הנואשים' לפני שעבר הסבה והפך להיות המשך ללהיט המפתיע, 'המסור'. אבל השורה התחתונה, מבחינתכם, שקולה לחלוטין. אם אתם מחפשים כאן חוויה שזהה ל'המסור' – לא תמצאו כאן אחת כזו. למעשה, לא תמצאו כאן שום דבר שמייחד את 'המסור 2' מלבד כללי המשחק הבסיסיים ביותר, אלה שראינו כבר ב'המסור' הקודם. זה קצת חבל, אבל אם אתם סתם מחפשים סרט מתח שיאכלס את ה-DVD הביתי שלכם למשך שעה וחצי – 'המסור 2' מספיק.
דווקא אחלה מסור.
אני לא חושב ש'המסור 2' הוא יצירת מופת (כן, הטיפשות של הדמויות מאוד מעיקה). אני כן חושב שכסרט המשך ל'המסור' הוא פשוט מצוין, ומצליח להימנע דווקא מכמה מהמגרעות ש-BS ציין: הוא *לא* סרט המשך אופייני. בניגוד ל-99% מההמשכונים בכלל ומההמשכונים לסרטי אימה בפרט, לדעתי זה סרט מוצדק, שהופך גם את הסרט הראשון לטוב יותר.
סרט המשך סתמי ל"מסור" היה פשוט שחזור של הסרט הראשון בוריאציות קלות. עוד קבוצת אנשים נהרגים אחד אחד במלכודות יצירתיות, ובסוף הרוצח היה בורח והיינו חוזרים לנקודת הפתיחה, כך שאפשר היה לדלג לסרט הבא בסדרה בלי לראות את הסרט הזה בכלל. בדיוק כמו כל אחד ממיליון ההמשכים של 'יום שישי ה-13' או 'ליל המסכות'. אבל 'המסור 2' הוא לא כזה. לסרט יש מימד שלא היה בסרט הראשון. אם 'המסור' היה סדרת טלויזיה, הסיפור של כל פרק היה הסיפור של הקורבנות, שמצליחים או לא מצליחים להינצל מהמלכודות המעוותות; אבל העלילה הראשית, זאת שממשיכה מפרק לפרק, היא סיפורו של הרוצח. ועליו אנחנו באמת לומדים הפעם הרבה דברים שלא ידענועליו ב'המסור' הראשון, וזה מספיק כדי לסקרן לדעת מה יקרה בסרט הבא. חוץ מזה, בסוף הסרט יש שניים וחצי טוויסטים שהיו אשכרה מגניבים ואפילו מפתיעים. כשלעצמו (ובתחומו), הסרט הוא לא רע, לא הרבה יותר או פחות טוב מ'המסור' המקורי. כסרט המשך, הוא מצוין.
אבל אם זה היה שונה לגמרי
ולא וריאציה של הסרט הראשון, זה לא היה סרט המשך…
אני הלכתי עם ציפיות מאוד נמוכות, כי סרטי המשך ברוב הפעמים מביישים את המקור וכי הטריילר נראה גרוע (שמונה אנשים בבית נראה יותר כמו פרק של סדרת ריאליטי מאשר סרט אימה פסיכולוגי), אבל לשמחתי התבדיתי. אין ספק שהמקור היה יותר טוב, אבל ההמשך לחלוטין לא מבייש אותו ואפילו מאוד מחמיא לו.
קריאה נרגשת למי שעוד לא ראה את הראשון:
(מצטער, לא ידעתי אם אפשר להדגיש טקסט וזאב רווח בטוח מושך מספיק תשומת לב…)
חובה לראות את הסרט הראשון לפני שרואים את זה.
הקטע הגאוני בסוף כשהם נכנסים לשירותים/ מקלחות ורואים את הגופות מהפעם הקודמת השאיר אותי מהופנט לחלוטין.
ושנתחיל בספקולציות? מה לעזאזל קרה לדוקטור מהסרט הראשון? האם שומרים אותו לסרט השלישי?
דווקא אחלה SAW, באמת.
SAW השני הוא לא מיחזור של הראשון. אולי הוא תסריט שלא נועד לכך (Die Hard with a Vengence, anyone?) אבל הוא נכתב בשיתוף אחד הכותבים של הסרט הראשון ולכן אתן בו את האמונה שהייתה לאותו כותב השפעה בחיבור שני הסרטים ביחד.
הקטע היפה בכל הקטעים העיקריים של SAW (הראשון והשני) הוא שהבעיה יכולה להיפתר אם תשב רגע בשקט ותחשוב על מה שקורה סביבך ועל כל הרמזים שניתנו לך. הבעיה היא שהדמויות נכנסות לפאניקה כשמרחף מעליהם המשפט: "אתה הולך למות…", "מישהו הולך למות…"
אם אמנדה לא הייתה נכנסת לפאניקה בתוך המתקן ששמו אותה, היה לה זמן בלתי-מוגבל. אם אדם לא היה מתעורר בפאניקה, היה לו את המפתח והוא היה יכול ללכת. אם השוטר היה עושה מה ש-Jigsaw אמר לו, הכל היה נפתר בשלום.
אבל הם לא וזה למה יש לנו סרט.
גם אני פחדתי שיקחו את הסרט שנורא אהבתי ויתנו לו המשכון עלוב. באמת שהפריע לי הטיפשות של הדמויות בנקודות מסויימות (Come on! It's right there!) אבל באופן כללי הסרט הוא סרט טוב ואחרי שסיימתי לראות אותו, הרצתי לכמה קטעים מוקדמים יותר רק כדי לראות אם הדברים ששמתי אליהם לב יותר מאוחר באמת היו שם בהתחלה. הטוויסט היה מבחינתי לא צפוי, במיוחד לאור ההתנהגות שהדמות המסויימת הזאת הפגינה בתחילת הסרט ואהבתי את כל פילוסופיית החיים ש-Jigsaw, ולאחר מכן המחליף שלו, הציגו.
הסרט השני לא מושלם ויש לו בעיות אבל בתור סרט אימה הוא עדיין מחדש ועדיין טוב. ואם צריך למקם אותו על סקאלת ההמשכונים אז הוא לוקח כמעט את כולם בהליכה.
הסרט בינוני פלוס...
שווה להתעכב קצת על הדמות של הפסיכופת שמנהל את כל המשחקים שהפעם בסרט הזה מקבל תפקיד משמעותי… נכון, זה קצת פסיכולוגיה בגרוש אבל לפעמים זה מה שעושה את ההבדל בין סתם סרט לסרט עם תובנה מסויימת… לי זה בכל אופן גרם להרגשה יותר טובה (עד כמה שההרגשה שלך יכולה להיות טובה בסרט כזה) בכל מקרה, סרט נחמד ואפשר לקחת אותו בדי וי די בהחלט… כמובן שמי שלא ראה את הראשון חייב לראות אותו!
אני גם אהבתי את ההמשך.
לא משתווה לראשון אבל עדיין סרט מותח, מטריד, מגעיל (בצורה הטובה כמובן), מפחיד ומהנה.
ובכלל רגע השיא של הסרט היה ממש מורט עצבים.
אני מדבר על הקטע כאשר השוטר נוסע עם הרוצח המוכה ומגיע לבית הלא נכון בכלל.
אה, כן.
ידעתי שבלבלתי משהו.
בכל זאת קטע מורט עצבים ומעולה.
ועוד משהו- הסרט הראשון צולם ברובו בצבעים קרים והיה מאד אפל, אז מה קרה שהמסור 2 כולו בוהק ומגוון צבעים? בשלב מסוים זה מתחיל ממש להציק לעיניים, כאילו שטוני סקוט של שנות האלפיים ביים את הסרט.
מה מיותר?
זה סרט אימה, ובאופן יותר ספציפי, סרט אימה מז'אנר הגועל. אנשים הולכים לסרטים כאלה כדי לראות דברים דוחים. למה הם עושים את זה לעצמם – זה כבר עניין לדיון. אבל הסרט נותן להם את מה שהם רוצים. אתה לא רוצה לראות דברים כאלה? אל תלך לסרטים כאלה. אף אחד לא ניסה למכור לך את הסרט בתור קומדיה לכל המשפחה.
כן, ובעיקר הצבע האדום.
אחד הסרטים היות יפים של השנה נכנסתי לתוך הסרט ושקעתי לתוך העלילה ובתגובה להערה שלך כנראה שלא ראית מוח מתפוצץ לך בפנים… יש הרבה דם בראש…
בבקשה תגיד לי שגם אתה לא ראית. בבקשה.
יופי! זה אומר שאני יאהב את הסרט הזה!
"אם אתם מחפשים כאן חוויה שזהה ל'המסור' – לא תמצאו כאן אחת כזו"
כעת להסברי: הסרט הראשון של "המסור" היה גרוע לדעתי, עם שחקנים גרועים ועלילה די איטית ומייאשת. כלומר, אני שנאתי את "המסור".
אך עם כעת רושמים לי שזה לא דומה ל"המסור" – סימן שאני אהנה מהסרט.
יופי! תודה על ההמלצה! אקח את הסרט הזה לתשומת ליבי.
————–
ועכשיו ברצינות:
איך יכול להיות שמישהו בכלל אהב את הסרט 'המסור'?
עם כל הכבוד לתופעה ה'מגניבה' של שנות ה-2000, כלומר לאהוב סרטים דלי תקציב, זה היה סרט חרא!
איך יכולתם להחזיק מעמד עד סוף הסרט, תגידו?!
העלילה יותר איטית מעלילות של סרטים זרים!
נו, באמת. אני רוצה סרט אימה איכותי.
לא סרט דל תקציב שלא שתפקידו לייאש/להציק/לא לבדר את קהל הצופים!
אני אהבתי את הסרט
אבל התבאסתי מהסוף שלו. לדעתי יכלו לסיים את הסרט בצורה אחרת שהייתה מגניבה בהרבה.
אני אהבתי את הסרט
סרט מגניב בטרוף
:מותח,מפחיד,מורט עצבים.
הבעיה שלו היא שהסוף לא ממש מובן………..אם תוכלו להסביר אני אשמח…:)
הפעם אני סימנתי, אבל בעתיד, סמן בבקשה 'ספוילר', כשצריך
כשאין לנו זמן להוסיף סימון "ספוילר", תגובות מספיילרות שלא מסומנות ככאלה נמחקות, וחבל.
איזה כיס? האקדח היה על הרצפה.
ולמה שבנאדם רגיל, כזה שהוא לא פסיכופט, יתחיל פתאום לירות בכולם? נראה לי שמרוב מאמץ להוכיח ש"זה היה צפוי מראש" גלשת כבר להנחות מופרכות לגמרי.
טוב, אז ככה...
וגם פלאפון
אני אהבתי את הסרט
מה גם שזהותו האמיתית של הרוצח הייתה צפויה למדי.
אפשרי: פשוט כאשר הציגו את הדמות שלו לראשונה בסרט עשו את זה בצורה הרבה יותר מדי מפורטת בשביל דמות שולית. היה ברור שהוא עוד יחזור באיזשהו שלב בעלילה.
הסרט הראשון היה די משעמם לטעמי, מה שממש לא גורם לי לצפות בשני.
אגב, לעוד מישהו צרם שהמילה "מסור" חזרה על עצמה בביקורת הרבה יותר מדי פעמים?
המממ.
זה ממש לא נשמע לי מוכר. כנראה שפשוט הספקתי כבר לשכוח את הסרט הראשון.
אני עם רד.
כן, זו בדיוק הסצינה עליה אני מדברת. לא הרגיש לך מוזר שהחולה הספציפי הזה קיבל כל כך הרבה תשומת לב?
כן, בדיוק.
הידעתם שיש קשר לדנטה ולהיידגר?
אם לא, לאסף שגיב יש מה לומר על זה. כרגע רק בגרסה האנגלית – העברית תצא עוד חודש-חודשיים.
http://www.azure.org.il/magazine/magazine.asp?id=299
רק רציתי לחזק את ידיו
של טווידלדי בהמלצה. שמעתי שיעור של שגיב וקראתי את המאמרים שלו על ז'יז'ק ועל הגלובליזציה(גם כן בתכלת) ומדובר במרצה מצויין ובקורא שנון, למרות שאני לא מסכים עם רוב המסקנות שלו.
לדעתי
הסרט השני די טיפשי לעומת הראשון.
הראשון היה יותר מורט עצבים, לא ידוע, אפל, ובעל טוויסט משלו.
אני חושבת שהיו צריכים לעשות משהו חדש במסור 2 ולא לחזור על אותו קונץ ממקודם.
וזה בא מקהל שלא סובל סרטי אימה רגילים, אלא סרטי אימה עם טוויסטים שמעניקים נופך לסיפור.
בוא נגיד ככה: אני הראשון אני אראה שוב, אבל על השני אני כבר אוותר בפעם השנייה.
המסור 2 סרט האימה הכי טוב שראיתי
המסור 2 בהרבה יותר טוב מ1
יש בו יותר מתח והוא יותר מפחיד
לא ראיתי את המסור 2
אבל החלק הראשון זה בהחלט אחד מסרטי האימה הכי טובים שיצא לי לראות.
מותח בצורה בלתי רגילה, פסיכוטי, מטורף, חולני ואי אפשר לשכוח את הסיום שאותי אישית הפתיע מאוד.
חובה לאוהבי הז'אנר.
אמ...שאלה..
ראיתי את הסרט הראשון ואהבתי, ממולץ לראות את השני??
מישהו כבר התייחס לזה,
את/ה יכול/ה לקרוא כאן: כתבה מספר 3253