ביקורת: תראו אותם רצים

כל העולם במה וכולם חשודים.
שם רשמי
תראו אותם רצים
שם לועזי
See How They Run

השנים האחרונות הן זמן טוב להיות מעריצים של תעלומות רצח על המסך. בין אם זה בעיבודים של קנת' בראנה לאגת'ה כריסטי, המשחק של ריאן ג'ונסון עם הז'אנר ב"רצח כתוב היטב" או הסדרה "אפטר פארטי" שפירקה את הז'אנר להרבה ז'אנרים שונים. בהחלט יש קאמבק של גופות ושל אנשים שמנסים לגלות מי אחראי לגופות האלו, אבל נראה שכבר אי אפשר לעשות פשוט תעלומת רצח סטנדרטית וכל אחד מנסה להכניס איזה גימיק משלו. הגימיק של תעלומת הרצח "תראו אותם רצים" הוא המודעות של הסרט להיותו תעלומת רצח.

השנה היא 1953, המקום הוא הווסט אנד בלונדון. מפיקי המחזה "מלכודת העכברים" של אגתה כריסטי עורכים מסיבה לכבוד ריצה של מאה הצגות. כמו היום, גם אז רצו להפוך כל דבר מצליח לסרט, ועל ההפיכה של "מלכודת העכברים" לסרט אחראי הבמאי הסליזי ליאו קופרניק (אדריאן ברודי), שגם מחלטר בתור הקריין שלנו. הוא מסביר לקהל איך בתעלומות רצח הקורבן הוא בדרך כלל הדמות הכי פחות אהובה, זאת שלכל אחד יש מניע להרוג. ואכן, במהלך המסיבה הוא מוצא את מותו בידיו של רוצח מסתורי. לפני שאתם קופצים עם ההאשמה המתבקשת, לאף אחד שם לא קוראים סא"ל חרדלי.

התיאטרון נסגר ולזירה מגיעים שני שוטרים, סטופארד (סם רוקוול) וסטוקר (סירשה רונן). הוא בתפקיד האלכוהוליסט המדוכא שאין לו כוח לשום דבר שלא כולל שתייה, היא בתפקיד הטירונית הצעירה והנלהבת שנחושה להוכיח את עצמה. כמיטב המסורת, הם מתחילים לדבר עם מגוון חשודים פוטנציאלים – התסריטאי של הסרט המתוכנן, השחקן הראשי של המחזה ריצ'רד אטנבורו, המפיקה של המחזה ואפילו הסדרנים. לאט לאט הם מרכיבים פאזל של מניעים, מזימות ומשחקי מילים, עד המונולוג המסורתי שחושף את זהותם של הפושעים.

לסרט יש כל מיני שטיקים שהוא אוהב, כמו מסכים מפוצלים שמראים דברים שונים. לפעמים זה עובד וחמוד, לפעמים נראה שזה סתם שם כדי להיות שם. גם למודעות עצמית יש פה תפקיד גדול, אבל במקום להיות חתרנית או יצירתית, לרוב גם היא שם כדי להיות שם: דמות כלשהי אומרת שהיא שונאת כשסרטים משתמשים בטקסט בסגנון של "שלושה שבועות מאוחר יותר" רק כדי שאחד יופיע רגע לאחר מכן, למשל. זה אולי מעלה גיחוך בפעם או פעמיים הראשונות, אבל ממצה את עצמו בשלב מסוים וגם הופך חלקים מהסרט לצפויים מראש. חלק מהדיאלוגים והשוטים ממש מרגישים כאילו בוימו על ידי ווס אנדרסון. הרבה מההנאה שלכם כנראה תלויה בכמה אתם אוהבים את הדברים הנ"ל.

למזלו של הסרט, יש לו נשק סודי בצורה של סירשה רונן והחמידות האינסופית שלה. ההתלהבות שלה מרמזים חדשים, מהתחככות בכוכבי תיאטרון ומקפיצה מהירה למסקנות כל כך מדבקת שאי אפשר שלא להיות בעדה. רוקוול, לעומת זאת, מרגיש כבוי לעתים, כאילו נכנס לדמות שלו קצת יותר מדי. האינטראקציות שלו עם רונן ודמויות אחרות משעשעות, אבל סטופארד הוא דמות די שטוחה ולא מעניינת במיוחד. שאר השחקנים עושים עבודה טובה: אדריאן ברודי בהחלט משכנע כבמאי דוש ודיוויד אוילו מנצל כל רגע שלו על המסך בדמות של תסריטאי מפונפן וסנוב.

זה נראה מזמן, אבל השנה הזאת התחילה עם סרט תעלומת רצח ("מוות על הנילוס") וגם תסתיים עם אחד ("רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית"). אני בספק שהרבה אנשים יזכירו את "תראו אותם רצים" בסיכומי סוף השנה שלהם, אבל בגדול הוא תוספת נחמדה לז'אנר: חמוד מאוד, משעשע לפרקים ופותר את התעלומה שלו תוך שעה וחצי, פחות זמן מהמחזה "מלכודת העכברים" (שרץ עד היום, אגב, אם בא לכם לצפות בלי איזה רצח מעצבן באמצע).