חמש ילדות יפות

במוי ותסריט: סופיה קופולה
ע"פ ספרו של ג'פרי יוג'ניידס
שחקנים: ג'יימס וודס,
קתלין טרנר, קירסטן דונסט

דילמה: "עין הדג" מיועד
לאנשים שלא סובלים ביקורות
קולנוע. אחת הסיבות שאנשים שונאים ביקורות קולנוע היא שנחמן שניצקליין ושות' נוהגים לכתוב בעיקר למי שלמד איתם באוניברסיטה. זה בולט בעיקר כשהם משתמשים במילים כמו "נונסטרקטוראלי" וכשהם מתחילים לשפוך שמות של במאים, צלמים, סרטים והקשרים האינסופיים בינהם. אז אני שואל את עצמי: האם במסגרת אנטי ביקורת על סרט חדש של במאית מתחילה, סופיה משהו, אני יכול להרשות לעצמי להתייחס לכך שלאבא שלה קוראים משהו קופולה?

ואז אני עונה לעצמי, בשאלה כמובן: האם הסרט של סופיה היה בכלל מגיע לארץ אלמלא השם של אבא שלה, שמתנוסס בגאון על הפוסטר העברי של הסרט, היה מעורר עניין?

אז כן, סופיה היא הבת של סמאח שמן למדי ושמו פרנסיס פורד קופולה. אותו במאי שפעם נחשב למהפכן, ולאחרונה ביים סרט שנשא את השם "מוריד הגשם של ג'ון גרישם". לא של קופולה, של גרישם.

בכל אופן, סופיה'לה עשתה סרט, ואבא'לה הפיק לה. אז איך הבת מול האב? בואו נגיד שהיא עוד לא שמנה כמו אבא, אבל בהחלט כדאי לה להתחיל לשקול ברצינות דיאטת חסה. כל מיני הפלצות ויזואליות עפו שם על המסך, חלקן גנובות מאבא וחלקן מקוריות לחלוטין, מוסיקה של אקורד וחצי של "אייר" הנחמדים בדרך כלל סירבה בתוקף להתפתח, שחקנים נהדרים – קתלין טרנר שהפכה לבולדוג, ג'יימס וודס שהפך לטוסטר, חמש הבנות החמודות שבמרכז הסרט ודני דה-ויטו (ששכח להוריד את הפיאה של ג'ורג' שפירו מ"איש על הירח") בהופעת אורח לא ברורה – כולם מתבזים בתסריט נטול דיאלוגים, עלילה, דרמה, מתח או סתם עניין בסיסי.

וזה נראה קצת מוזר: בכל זאת, אם בתחילת הסרט מודיעים לנו שהבנות עומדות להתאבד, אמור להיווצר מתח, לא? אז זהו, שבהתחלה אתה שואל את עצמך למה ואיך כל אחת מהן תעשה את זה, איך זה ישפיע על שאר האחיות והאם זה יגרום לדייט שלך להיצמד לכתפך. בהמשך, כשאף אחת מהן עוד לא מתה ואתה כבר אחרי אמצע הסרט, אתה פשוט מתפלל שכולן ידבקו בפתאומיות בסטרפטוקוקוס B וימותו תוך שלושה ימים, מה שבטח יפסיק את הבעיטות הקטנות שנוחתות על הרגל שלך מצד הדייט. ובסוף כשהן מגיעות לסופן המר, אתה כבר כל כך אדיש שמבחינתך היה יכול ליפול עליהן לוויין וזה לא היה משנה. כלום כבר לא יחזיר את הדייט שלך.

אבל האמת שנהניתי, לפחות מהחלק הראשון של הסרט, כי הוא היה מאוד מצחיק. אני ממש לא חושב שזאת הייתה כוונת המשוררת, אבל חלק מדמויות המשנה, העיצוב המיושן והגגים המטופשים בבימוי היו ממש קורעים, במובן הקאמפי-קאלטי של המילה. גם זה משהו.

רגע אחד. בתחילת הסרט אחד הנערים מהשכונה של אותן חמש ילדות יפות אומר לנו, בבגרותו, שהוא עדיין לא יודע למה הבנות התאבדו. מה, הוא מטומטם? בין הבולדוג לטוסטר, בין אקורד אחד לשני, בתוך שעמום נוראי שמתפוגג מידי פעם בשביל הבלחות בימוי אידיוטיות, בתוך תסריט בו המטאפורה העמוקה ביותר היא עצים שנדבקים במחלה ונכרתים ע"י העירייה, גם אני הייתי מתאבד.