רעידת אדמה בעולם הקולנוע: אולפני וורנר הודיעו כי הם עתידים לשחרר את כל סרטי הקולנוע המובילים שלהם בשירות הסטרימינג HBO Max לאורך 2021 – וזאת במקביל להפצה קולנועית, במקומות שבהם יתאפשר (באותיות הקטנות מצויין שהסרטים יהיו זמינים בשירות למשך חודש ימים לפני שיוסרו וישארו רק בבתי קולנוע יאדה יאדה יאדה זה לא באמת משנה).
משמע תוכלו לצפות בסרטים דוגמת "מטריקס 4", "גודזילה נגד קונג", "חולית", "יחידת המתאבדים", "ספייס ג'אם 2", "מורטל קומבט", "טום וג'רי", "ניו יורק על הגובה" ואחרים על איזה מסך שתבחרו: מסך הקולנוע, הסמארטפון השבור שלכם וכל מה שבאמצע.
זה מוביל לשאלה הגדולה: עד כמה זה קשור לקורונה?
"חולית", למשל, עתיד לצאת בדצמבר 2021, תקופה בה הקורונה תהפוך, כך מעריכים, ממגפה עולמית לשפעת עונתית (ואם טרם, אז לפחות בדרך). אולם ההכרזה של וורנר מהווה באמפר נוסף עבור רשתות הקולנוע שממילא מתקשות להתמודד עם הקורונה, ואשר נושאות מבטן לשוברי קופות שיצילו אותן מטביעה.
רבים מכם אולי חושבים "כן, אבל מי באמת ירצה לראות סרטים כמו מטריקס, חולית או גודזילה על מסך קטן?". ובכן, לא מעט אנשים.
אחרי שנולדה הבת שלי, היציאות השבועיות לקולנוע הפכו לחודשיות במקרה הטוב – כי צריך להתארגן על בייביסיטר / סבתא, ולאתר הקרנה בשעה הגיונית (ולכל החברים שלי שכואב להם משום מה לראות סרטים בצהריים: עליכם אומרים "עם חברים כאלה…"). מדובר בחתיכת מבצע רק כדי לראות את ג'יי ג'יי אברמס משתין בקשת על "מלחמת הכוכבים". עד כמה שאני מעריך את החוויה הקולית והוויזואלית המרהיבה שבתי הקולנוע מציעים – להמתין עד 20:00 שהילדה תירדם, לחמם פיצה ולהתיישב מול הטלוויזיה בניחותא הוא, עבור רבים כמוני, פתרון מפתה בהרבה.
עוד מוקדם לדעת אם וורנר ישארו מחוייבים להכרזה או שמתישהו במהלך 2021 הם יגידו "לא אמרנו בלי חרטות". אולם בתקופה הקרובה לכל הפחות, דיווחים אודות שוברי קופות יהפכו מעט פחות רלוונטיים כל עוד תרחף עננת "כמה הסרט היה מרוויח אם הוא לא היה יוצא גם בסטרימינג?". ובכלל, מה תהיה ההגדרה לשובר קופות אם, סתם לדוגמה, מיליארד אנשים יצפו בסרט אך אף קופה לא נשברה?
במידה והמהלך של וורנר יביא בשורה חדשה בתעשייה, אז בתי הקולנוע עתידים להפוך מבידור זול להמונים אל חוויית בוטיק לא שונה מיציאה לקרקס או לאופרה (מה שנותן לי רעיון: קרקס אופרה!). הסטרימינג השתלט על חיינו בעת האחרונה וכעת הוא הופך לברירת המחדל בכל הקשור לכל סוג של תוכן. גם דיסני הודיעו לא מכבר על מבנה ארגוני חדש שיעניק דגש רחב על סטרימינג, כך שלא אופתע אם נשמע גם מהם על מהלך דומה (אם לא שאפתני יותר, דוגמת "לעזאזל עם בתי קולנוע, הסרטים ייצאו רק בדיסני פלוס. כן, גם 'דדפול 3'!").
עם זאת, בינתיים כל זה לא רלוונטי מחוץ לארה"ב, המדינה היחידה בעולם בה ניתן לרכוש מנוי חוקי ל-HBO Max. המכה העולמית תבוא בעיקר מצד הפיראטים (אשר עבורם זהו יום חג). נדמה כי ארה"ב היא מעבדת ניסויים עבור האולפנים הגדולים, זאת בטרם מישהו מהם יחליט על מהלך נועז שכזה ברמה הגלובלית. בינתיים, מה שבטוח, שנת 2021 תחסוך לי הרבה כסף ותביא קצת שלווה לסבתא. תודה, וורנר!
ליטרלי לא אכפת לי מכלום, את IN THE HEIGHTS אני רואה באולם על מסך גדול כמו שאלוהים התכוון
(ל"ת)
העניין הוא
שיש תחושה די רווחת שזה ג׳יני שאי אפשר יהיה להחזיר חזרה לבקבוק. כלומר, ברגע שאתה מרגיל את המנויים שלך במשך שנה שהם מקבלים את כל הסרטים החדשים חינם כחלק מהמנוי ל-HBO Max, אתה לא יכול לחזור אחורה ב-2022. בין היתר כי עד אז אולי לא יהיו כל כך הרבה אולמות קולנוע לחזור אליהם.
זו בחירה מוזרה מכמה בחינות – קודם כל כי הם עוד לא ראו איך זה עובד עם וונדר וומן 1984, ויש הגיון לעשות ניסוי כלים לפני שמכריזים על צעד כל כך דרמטי. מעבר לזה, ההחלטה להכריז מראש על כל השנה, כשבהחלט נראה סביר שמתישהו במהלך 2021 נתחיל להשתלט על הקורונה והמציאות של הליכה לקולנוע תשתנה.
באופן אישי, זה בעיקר אומר לי שמצב המנויים של HBO Max גרוע למדי ושוורנר מאמינים שזה מה שיביא להם המון מצטרפים חדשים.
השאלה עכשיו היא אם אולפנים נוספים יילכו בעקבותיהם וזה ייהפך לניו נורמל, כי אם כן, יש מצב שהליכה לקולנוע באמת תהפוך למשהו הרבה פחות נפוץ ונגיש, וזה יהיה ממש ממש מבאס.
כן, התחושה היא שזה קשור יותר ל-HBOMAX מאשר לקולנוע
אני מסכים שיהיה קשה להחזיר את הג'יני לבקבוק, אבל אני לא בטוח שבלתי אפשרי. מלחמת הסטרימינג היא מלחמה שלדעתי יהיה לה בסוף רק מפסידים, ובסופה הרבה אולפנים יימצאו את עצמם לפתע עם שירות סטרימינג חצי מתפקד שלאף אחד לא אכפת ממנו, ויחזרו (לפחות חלקם) בשקט בשקט למצב הישן. האם הוא עדיין יחכה להם? זאת שאלה אחרת.
אגב, בנוגע לכל הלארגן דייט וכו' וכו' וכו' – כל זה נכון, אבל בחייאת שפשוט לצפות בסרטים בבית זה פחות כיף. אני עושה את זה, ועושה את זה הרבה – אבל אני מרגיש מתי יש סרטים שהחוויה הזאת קצת עקומה איתם, וחלקים מהרשימה הזאת (לא כולה) נראים לי נידונים להפסיד מקהל רחב שצופה בו איך שהוא לא צופה בו.
ומצד שני
אני נמצאת בדיוק באותו המצב (למצוא שעות, לארגן בייביסיטר, כל עלות של יציאה לקולנוע מגיעה למאות שקלים), אבל מצד שני- יציאה לקולנוע זה עדיין דייט נייט, לראות בטלויזיה עם פיצה מחוממת זה אחלה, באמת, אחנו עושים את זה כבר שנים עוד לפני הקורונה – בגלל העלות הכלכלית הלא קטנה של כל יציאה לקולנוע, וזה עדיין לא גורם לנו לוותר על היציאה לקולנוע – כי זו חוויה מסוג אחר. האולם, הפופקורן, החברים, הסיבה להזמין בייביסיטר ולצאת מהבית.
הרבה פעמים אצלנו (בעולם טרום קורונה) – זה היה בכיוון של מתי יש לביביסיטר ערב פנוי, ואז לבדוק איזה סרטים מציגים, לא הפוך – כי העיקר זה חווית הקורונה ולא סרט זה או אחר, ואני ממש מתגעגעת לזה, ואת זה אני לא כל כך רואה משתנה…
"חווית הקורונה"?
זה מה שקורה כשכותבים הודעות כשממש עייפים מדי
הכוונה היתה חווית היציאה. איך הגעתי משם ל"חוויות הקורונה" – לבתי ומשבר גיל ארבעה חודשים שלה הפתרונים….
טוב, אצלי גם יש שיקולים אחרים
כמו זה שאני מתפעל אתר קולנוע, וזה שבעצם אשתי לא מעוניינת בכזה 90% מהקולנוע שיש, אז בתוספת כל זה אני הרבה פעמים פשוט הולך "לבד" (קרי, לא עם אשתי אלא עם אחים/אחיות/חברים/וכו'), שזה קצת משנה את התמונה. כן, אם היה לי פחות חשיבות לנושא הזה כנראה שהייתי בהחלט עושה את זה פחות.
לוורנר ספציפית זה כנראה פחות יפריע
כי הרווח מHBOMAX הוא קבוע וחודשי ולא משנה כמה סרטים המנוי ראה או התכוון לראות (כמה אנשים היו רואים גם את טום וג'רי וגם את יחידת המתאבדים?). ככה וורנר גם מרוויחים 100% במקום להתחלק עם בתי הקולנוע. אז הסרטים יכניסו, רשמית, הרבה פחות כסף, אבל האם וורנר ירוויחו פחות? לא בטוח.
ההשלכות של זמינות השירות רק בארה"ב מטורפות
הם לא קולטים את חגיגת הפיראטיות העולמית שתחל? דיסני פלוס זמינה בעוד מדינות, נפליקס זמינה בכל העולם, ואנשים רבים מאד יעדיפו אופציה חוקית. אבל כשאתם זמינים רק במדינה אחת? לא ברור מה יקרה בשעה הראשונה שהסרט ישוחרר? מה לעזאזל הם חושבים לעצמם?
לא כל מקום זה ישראל
יש לי חברים מאירופה שטכנית לא מצליחים לצפות פיראטי, זה הרבה יותר מסובך ובאמת מקפידים. וצריך להיות הרבה יותר אנשי מחשבים בשביל להתגבר על ההגנות, זה לא כמו בארץ שכל אחד יכול להכנס לאתר סדרות ולראות מה קורה פה.
הפיראטיות היא בעיה, אבל היא לא בעיה כזו גדולה.
לגמרי
מאז שעברתי לגרמניה, צפייה פיראטית פשוט עפה לי מהלקסיקון. זה נוטה לקרות כשאתה מכיר אישית כמה חברים שקיבלו מכתבים מאיימים מהרשויות וקנסות לא קטנים בגלל שימוש בטורנטים.
מה שכן, הבנתי שדווקא אתר סדרות הוא היוצא דופן כי מה שאסור בתכלית האיסור כאן זה הורדה ובעיקר העלאה ושיתוף של תכנים פיראטיים. אתר שעושה רק סטרימינג ולא מאלץ להוריד כלום או להיות חלק ממנגנון השיתוף ככל הנראה ״מחליק״.
מעבר לזה שיש מדינות שפיראטיות פשוט לא לגיטימית/משתלמת בהן, אנשים לרוב מעדיפים ללכת על האופציה החוקית כל עוד זה זול יחסית ונוח. הבעיה היא בתרחיש שבו בתי הקולנוע נשארים סגורים בהרבה מדינות, הסרטים נהיים זמינים באיכות גבוהה בערוצים פיראטיים, ואין תכלס אלטרטיבה חוקית שתאפשר לצפות בהם. זו סיטואציה שיכולה לעודד אנשים ללכת על האופציה הפיראטית.
אבל אפילו אז, לדעתי זה לא מגיע למימדים שישפיעו באופן ניכר על ההכנסות מהסרטים האלו.
ממה שהבנתי בגרמניה טורנטים בעיקר בעיתיים
כי זאת פלטפורמה מאוד שקופה שמאפשרת בכל רגע נתון להיכנס לכל אתר טורנטים פתוח ולראות את כתובות ה-IP של כל מי שמוריד כל דבר, ולא קשה להיכנס לרוב האתרים הסגורים הגדולים. וגם כמעט בלתי אפשרי לא להעלות שום דבר בחזרה תוך כדי שמורידים, ככה שגם משתמש ש"רק הוריד" כמעט תמיד שיתף בחזרה ברמה כלשהי.
אני מאמין שסדרות לא חסום שם בצורה רצינית פשוט כי אין הרבה משתמשים גרמנים באתר הזה, הם כן חסמו המון אתרים גרמנים כאלו.
לא אמורה להיות בעיה עם הורדות ישירות או יוזנט וגם טורנטים עם VPN ברגע שנזהרים, אבל זה כבר מצריך הרבה יותר התעסקות ממה שקורה בישראל. וגם זה כמובן רק מהצד של המשתמש שמוריד, למפעיל אתר פיראטי שם יהיה הרבה יותר קשה מהבעלים של סדרות פה.
אבל רוב המקומות הם כן ישראל
ברוב המדינות באסיה, מזרח אירופה ודרום אמריקה האכיפה חלשה עד לא קיימת והפיראטיות חוגגת; השאלה היא עד כמה וורנר מצפים להכנסות מרוסיה, הודו או ברזיל (דווקא נדמה שהקמפיין של טום וג'רי מתמקד בשני שווקים האחרונים…)
מתחיל לחשוד שהקורונה לא תיגמר לעולם.
(ל"ת)
לנטפליקס אין לו סוף, לקורונה יש ויש
(ל"ת)
השאלה שאני שואל את עצמי
זה לאו דווקא האם הקורונה תיגמר, או אפילו מתי היא תיגמר, אלא איך יראה העולם אחרי שהיא תיגמר? האם הכל יחזור להיות כמו שהיה, או שבאמת החברה שלנו תעבור איזשהו שינוי מהותי?
זה אמנם מעניין אותי בעיקר בהקשר של עבודה מהבית, שם אני מקווה מאד שחברות יבינו שהצורך העיקש לשנע כל יום מאות עובדים למשרד הוא מיותר לחלוטין ונתחיל לראות הרבה יותר גמישות בתחום הזה. אבל גם בנושא של בילויים בכלל וקולנוע בפרט. היום זה מוזר לי כשאני רואה תמונות מפעם של הרבה אנשים מתקהלים במקומות סגורים, צוחקים, לוחצים ידיים, אוכלים וכן הלאה. קשה פתאום לדמיין מצב שבו 150 איש מתיישבים אחד ליד השני למשך שעתיים באולם סגור. בלי קשר לקורונה, זה פתאום נראה כל כך לא היגייני. הרי יש עוד מחלות חוץ מהקורונה, שלא לדבר על הסכנה במוטציה של קורונה או מגיפה אחרת לגמרי. אז יכול להיות שעכשיו זה נראה כך כי התרגלנו לזה במשך 8 חודשים, וברגע שהקורונה תעבור נשכח הכל ונחזור להצטופף כמו פעם. אולי נראה הגבלות כמו מינימום צופים באולם, מרחקים גדולים יותר בין מושבים, הכרח חבישת מסיכות וכן הלאה. ואולי באמת הקולנוע ירד מבמת ההיסטוריה ויוחלף בשירותי הסטרימינג. יהיה מעניין לגלות.
אני לא חושב שכולם ילכו בעקבותביהם
קודם כל לדעתי וורנר טועים, כי לדעתי הקולנוע יחזור ב21 מתישהו ואז לוותר על הקולנוע לא נכון כלכלית, בסוף סטרימרינג כרגע לא מביא לרווחים. תחשבו כמה נטפליקס הייתה צריכה להתאמץ כדי להרוויח כסף רבעוני, הקולנוע יותר רווחי.
דבר שני לורנר יש ״זכות ״ לעשות זאת כי סטרימר אצלה עולה 15 דולר לדעתי לעומת 7 דולר של דיסני נניח, אז הם מחפשים תירוץ שיהיה שווה לעשות מנוי אצלם(כנראה שכרגע אין מספיק אנשים שרואים סיבה כזו) כדי לנצח את נטפליקס ודיסני ושות בקרב הזה, דיסני לעומתם יודעים שאצלם משחק המחיר בעיקר (יש להם מלא תוכן אבל המחיר הוא גם פונקציה) ואז להוסיף סרטים לא כזה יועיל להם באופן יחסי כמו לורנר, לדיסני עדיף מבחינתם לחכות לקולנוע שממשמש ובא.
כל הכנסות הקולנוע השנה בארה"ב הם 2.4 מליארד דולר
שזה פחות או יותר הכנסות של 20 מליון מנויי סטרימינג לשנה (לפי חישוב של 10 דולר לחודש). וגם בשנה נורמלית, נטפליקס מכניסה בארה"ב בערך כמו כל תעשיית הקולנוע (גם אם היא עדיין הפסדית). אם HBO max יהפוך לשירות סטרימינג משמעותי, ההכנסות שלו יכולות להיות יותר משמעותיות מההכנסות הקולנועיות של וורנר, בטח כאשר הוא לא כולל חלוקת רווחים עם אולמות הקולנוע. אפשר לראות בזה כסוג של מודל דמוי moviepass אבל יותר שפוי – מנוי שנותן גישה בלתי מוגבלת לסרטים, בעוד שמי שרוצה גישה מזדמנת ילך לקולנוע.
וואו הילדה שלך נרדמת בשמונה איך אני מקנא בך
(ל"ת)
מה שוודקה עושה לילדים, זה מדהים
(ל"ת)
<המם מ"אנחנו המילרים">
רגע, הילדה שלכם נרדמת?
/המם מ"אנחנו המילרים">
טוב, הבקלאש לא איחר להגיע
ובאופן לא מפתיע, כריסטופר נולאן מוביל אותו בכמה ציטוטים שאנשי וורנר מאוד לא יהנו לקרוא. בין היתר הוא נשמע מאוד כעוס על דרך ההתנהלות וורנר מול היוצרים והכוכבים שלהם, וקורא ל-HBOMax ״שירות הסטרימינג הגרוע ביותר״. אאוץ׳.
יש גם מצב שתתפתח פה סוגייה משפטית וכאב ראש לא מבוטל, כי וורנר לא טרחו לעדכן אף אחד לגביי המהלך שלהם, ובאופן לא מפתיע במיוחד אנשים כועסים. יש פה גם בעיה מהבחינה ש-WB בעצם בחרו להעדיף את טובת שירות הסטרימינג שבבעלותם על פני האינטרסים הכלכליים של יוצרי הסרטים. במקרה של לג׳נדרי שהפיקו איתם את Godzilla vs. Kong זה בוטה במיוחד כי נטפליקס היו מוכנים לרכוש את הזכויות תמורת 250 מיליון דולר, אבל WB חסמו את הרכישה. ואז הם הסתובבו ו״נתנו״ את הסרט לשירות הסטרימינג של עצמם. שזה אחלה דיל, אלא אם כן אתם לג׳נדרי.
לג'נדרי לא הפיקו איתם, לג'נדרי מימנו כ-75% מהסרט!
(ל"ת)
במקרה הזה, אם וורנר יכולים לתת וטו על ההפצה של הסרט,
מישהו במחלקה המשפטית של לג'נדרי פישל בגדול.
... וסרטי 2022 כבר לא יהיו
כך מגלים ב-AMC, שאומרים שחתמו על חוזה עם וורנר שהסרטים שלהם יהיו בהפצה בלעדית בבתי הקולנוע למשך 45 יום (שזה פחות מהתשעים שהיה בעבר, אבל גם יותר מהאפס שהם עשו כיום).