דו"ח קופות שבורות – 2.12.2001

שמעתם על הסרט הזה, 'הארי
פוטר'? דוקא מדברים עליו
די הרבה בזמן האחרון. אז
זהו, שיש לי שאלה קטנה
בקשר אליו. אתם זוכרים,
היה פעם דבר כזה, טמגוצ'י?
לכולם היה אחד כזה, כולם
אהבו אותו, וכולם שכחו מהעניין אחרי כמה חודשים? ואת הקורקינטים, אתם זוכרים? ופוקימון? פוקימון היה שיגעון עמיד במיוחד – זה לקח כמעט שנה וחצי עד שלכולם נמאס מזה. היום כולם (אבל כולם) מדברים על הארי פוטר, ומרגישים חובה לאהוב או לשנוא אותו כראוי. כל זה מאוד נחמד, אבל נמשך כבר די הרבה זמן, כשהסרט היה רק הגל האחרון. הבעיה היא שצריכים להיות עוד שלושה ספרים ושישה סרטים כאלה (לפחות!). תעשו חשבון: ספר חדש בכל קיץ, סרט בכל חורף – כמה זמן ייקח עד שאפילו למעריצי פוטר המושבעים והפנאטים ביותר, אלה עם הניצוץ בעיניים והסימן בצורת ברק על המצח, ייצא מהאף הצירוף הפונטי 'הארי פוטר', שלא להזכיר את הפונט המכוער שלו? כבר היום יש לא מעט אנשים ששמיעת השם הזה גורמת להם לפצוח בצווחות מוזרות, תלישת שערות ודפיקת ראשים בקיר (ולא תמיד הראשים האישיים שלהם). לפי איך שהדברים מתקדמים כרגע, עד צאתו של הלהיט החדש 'הארי פוטר 3' בחג ההודיה 2003, הם יהיו הרוב.

אבל עוד חזון למועד. בינתיים, תקציר מעללי 'הארי פוטר' בשבוע האחרון: אחרי הסתערות מוצלחת על ארה"ב ובריטניה, הוא עבר למשימה הבאה – כיבוש העולם (מוהאהאהאהא!). במהלך השבוע האחרון הוא הופץ לחלק גדול ממדינות העולם החופשי, ושבר עקב כך את שיאי הפתיחה הגדולה ביותר באוסטריה, גרמניה, שוודיה, שוויץ, דנמרק, פינלנד, הולנד, נורבגיה וברזיל (וישראל? לך תדע). בארה"ב, לעומת זאת, העניינים מתחילים להתקרר: הארי אמנם שמר על המקום הראשון זה השבוע השלישי ברציפות, אבל ספג נפילה רצינית (58%!), כשיותר ויותר אמריקנים מעכלים את הידיעה שבעצם, הצפיה בסרט הזה היא לא חובה. הארי חצה השבוע את קו ה-200 מיליון (הוא עומד כרגע על הכנסות של 220 מיליון), אבל לא הצליח לשבור את שיא המהירות של 'אימת הפאנטום' בהגעה למספר הזה (ל'פאנטום' זה לקח 13 יום. להארי – 15). 'הארי פוטר' עדיין הולך להיות הסרט המצליח ביותר של השנה בארה"ב (אלא אם כן יקום 'שר הטבעות' ויוכיח אחרת), אבל נראה שהחלומות על הדחת 'טיטאניק' נגוזו. לא נורא, ננסה שוב בשנה הבאה.

גם 'מפלצות בע"מ' חצה השבוע את קו 200 המיליון, אבל גם הוא עשה זאת תוך כדי צניחה חופשית. מוזר, הסרט הזה: אחרי שבשבוע שעבר הוא נראה כמו הסרט הכי יציב בעולם והצליח אפילו לעלות בהכנסותיו, השבוע הוא דופק נפילה גדולה אפילו יותר מזו של הארי (61%), וירד למקום הרביעי.

סרט חדש אחד יצא השבוע, 'Behind Enemy Lines' הוא שמו המרגש והמקורי, ובכך קרא תיגר על קללתו הנוראה של הצ'יף האינדיאני "פרה משוגעת". צריך הרבה אומץ וסיבה טובה כדי להסתבך עם הקללה האינדיאנית, ולסרט הזה יש סיבה: הוא היה אמור לצאת בתחילת השנה הבאה, אבל הוקדם כדי לרכב עד כמה שאפשר על גל הפטריוטיות הסוחף את ארה"ב כרגע (הידד לגיבורינו, בוז לאויבנו, הצדק ינצח. כבר אי אפשר לגלוש בשום אתר בלי איזה דגל ארה"ב למעלה). הסרט אמנם מתרחש בבוסניה ולא באפגניסטן (אם היה יותר זמן – היו משנים גם את זה), אבל פרט לכך הוא בדיוק מה שהעם הגאה זקוק לו בימים אלה: הוא מספר על טייס קרב אמריקני עשוי ללא חת (אוון ווילסון) שמתרסק מאחורי קווי האויב בבוסניה, ועל מפקדו אמיץ הלב והנאה (ג'ין הקמן) שיוצא לחלץ אותו נגד כל הסיכויים, כי צבאה של מדינת החופשיים ובית האמיצים לא משאיר פצועים בשטח! למרות זילזול קל מצד המבקרים ולמרות הקללה האינדיאנית, הסרט השיג 19 מיליון בסוף השבוע הזה ונכנס למקום השני. בישראל, כך לפחות טוענים המפיצים, הוא ייקרא 'מאחורי קו העורף' (האם בגירסה הישראלית הטייס יישאר בבית? או שמא מדובר בסיפורה של שערה סוררת?) ויופץ ב-17 לינואר.

שימו לב לסרט שבמקום התשיעי: 'אמלי'. ההכנסות שלו בארה"ב אמנם רחוקות מלהרשים כרגע (1.4 מיליון בסוף השבוע הזה), אבל זה רק קצה הקרחון. 'אמלי', קומדיה רומנטית צרפתית בבימויו של ז'אן-פייר ז'אנה, שעד עכשיו התמחה בסרטים אפלים ומוזרים ('עיר הילדים האבודים', 'הנוסע השמיני 4'), מראה את כל הסימנים שהוא עומד להיות ה'נמר, דרקון' של השנה. בצרפת זהו הסרט המצליח ביותר של השנה, וגם ביתר אירופה הוא זכה להצלחה גדולה מאוד; הוא מקבל תשבוחות בלתי פוסקות מהמבקרים, ושלשום זכה בפרס הסרט הטוב ביותר של האקדמיה האירופית לקולנוע – "האוסקר האירופי". בנוסף לכל, הוא מופץ על ידי מירמאקס, כך שכבר בשלב מוקדם זה אפשר להכריז עליו כעל הזוכה הכמעט ודאי באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר השנה. בארה"ב הוא משוטט כבר כמה שבועות מתחת לעשרת הגדולים, ורק היום נכנס אליהם, וזאת כנראה רק ההתחלה. בארץ מוקרן 'אמלי' החל מסוף השבוע הקרוב. למרות כל זאת, ספק גדול אם אני אלך לראות אותו בקולנוע, מסיבות מובנות – הסרט מופץ בארץ על ידי סרטי שפירא הידועים לשמצה. מה שכחתי? אה, כן, סיפור: 'אמלי' הוא סיפורה של מלצרית פריזאית שמחליטה יום אחד לשפר את חייהם של הסובבים אותה, או משהו. דיווחים מפורטים יותר תוכלו לקרוא בעתוני סוף השבוע.

בשבוע הבא: בראד פיט, ג'ורג' קלוני, ג'וליה רוברטס וסטיבן סודרברג מתאחדים כדי להוריד את הארי סוף סוף מהמקום הראשון, עם 'Ocean's 11'. וזה כנראה גם יצליח להם. חוץ מזה: רק עוד 16 יום, 6 שעות ו-34 דקות ל'שר הטבעות' (ושלא תעזו לנטפק אותי!).


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Harry Potter and the Sorcerer's Stone – 24.0 (220.1)
2. Behind Enemy Lines – 19.2 (19.2)
3. Spy Game – 11.2 (46.9)
4. Monsters, Inc. – 9.4 (204.3)
5. Black Knight – 5.7 (23.0)
6. Shallow Hal – 4.6 (61.2)
7. Out Cold – 2.9 (10.5)
8. Domestic Disturbance – 1.9 (42.4)
9. Amelie – 1.4 (9.8)
10. Heist – 1.2 (13.8)