דו"ח קופות שבורות – 14.6.2009

היתה תקופה שבה סרטים שהגיעו למקום הראשון נשארו שם שבועיים-שלושה, לפעמים יותר. במזג האויר הנוכחי, בעיקר בקיץ, כמעט שאין דבר כזה. כל שבוע יוצא בלוקבאסטר פוטנציאלי חדש, וכדי להישאר במקום הראשון סרט צריך לא רק להיות פופולרי, אלא גם שהתחרות תיכשל. מאז פברואר השנה לא קרה שסרט נשאר במקום הראשון בטבלת שוברי הקופות למשך יותר מסופ"ש אחד. 'וולברין' לא עשה את זה, 'סטארטרק' לא עשה את זה, 'שליחות קטלנית'… טוב, בואו לא נדבר על זה. מי שעשה את זה היה דווקא סיפור ההצלחה הכי לא צפוי, 'הנגאובר' ('בדרך לחתונה עוצרים בוגאס', למתקשים). וזו לא היתה זכיה מההפקר.

בשבוע שעבר 'הנגאובר' הפתיע עם פתיחה ענקית-לסוגה של 45 מיליון דולר; השבוע הוא רשם ירדה קטנטנה של 27%, מה שמעיד על הרבה אהבה מהקהל, והשיג עוד 32 מיליון. סך הכל, הכנסות הסרט עברו את ה-100 מיליון. ירידה קטנה כל כך באמצע הקיץ היא מאורע חריג, אבל אפשר למצוא דוגמאות למקרים דומים. אחד מהם הוא 'לדפוק חתונה', שכמו 'הנגאובר' היה קומדיה המדורגת R, פתח בגדול יחסית לקומדיה (34 מיליון) ולאחר מכן רשם סדרה של ירידות זעירות. 'לדפוק חתונה' הגיע בסופו של דבר להכנסות של 209 מיליון דולר בארה"ב, ונקודת הפתיחה של 'הנגאובר' היתה הרבה יותר טובה. אם הוא ימשיך להתנהג בצורה דומה, הוא יהפוך לאחת הקומדיות המצליחות ביותר אי פעם.

'למעלה' היה צמוד ל'הנגאובר' בשבוע שעבר, וצמוד אליו גם השבוע. גם הירידה שלו נחשבת למכובדת, 31%, וגם בסוף השבוע השלישי שלו השיג הכנסות של מעל 30 מיליון דולר. למעשה, 'למעלה' מצמצם במהירות פערים מ'מוצאים את נמו', הסרט המצליח ביותר של פיקסאר עד היום, אלא שלהישג הזה הוא הגיע בסיוע הקרנות התלת-מימד והמחיר הגבוה שלהן. יהיה מעניין לראות מה יהיה המשך הדרך של 'למעלה' אחרי ש'עידן הקרח 3' ייצא, בתחילת יולי, וייקח לו את רוב אולמות התלת, אבל עד אז יש לו עוד יותר משבועיים. ההכנסות הכוללות של 'למעלה' עומדות כרגע על 187 מיליון דולר, ועדיין נמצאות בדרך, אמ, למעלה. לעזאזל. הבטחתי לעצמי לצלוח את הדוחק"ו הזה בלי משחקי מילים צפויים.

המאבק הראשון, והמעניין, של 'למעלה' יהיה מול 'סטאר טרק', עוד סרט שנהנה מירידות קטנות משבוע לשבוע (הפעם: 34%), ויש לו יתרון של כמה שבועות. המצב כרגע: 232:187 לטובת 'טרק', אבל ההפרש מצטמצם מיום ליום.

כמו בשבוע שעבר, הסרט שהיה אמור להיות הגורילה של השבוע נמצא רק במקום השלישי, אחרי הזוג המלכותי. הפעם זה 'The Taking of Pelham 123'. השם העברי של הסרט עבר כמה שינויים: בהתחלה הוא הופיע בטריילרים כ'חטיפת הרכבת התחתית פלהאם', אחר כך 'חטיפת פלהאם 123', ובסופו של דבר קיבל את השם 'חטיפת הרכבת התחתית 123' (…שנסעה לחתונה אבל עצרה בוגאס). נראה שה"מת מצחוק" של השנה זה שמות ארוכים עם הסברים בגוף השם.

'פלהאם 123' הוא רימייק של סרט אקשן מ-1974, הפעם עם ג'ון טרבולטה בתפקיד הפושע המבריק שחוטף רכבת תחתית ניו-יורקית, ודנזל וושינגטון בתפקיד השוטר שמנסה להחזיר את החטופים הביתה בשלום, תפקיד שהוא אמור להיות רגיל אליו מאז 'האיש שבפנים'. טוני סקוט ביים, ולפי הביקורות עדיין לא הצליח להיפטר מסגנון עריכת-הבלנדר הכה חביב עליו (ורק עליו). 'חטיפת הרכבת התחתית 123' הכניס 23.4 מיליון, וזה לא מספיק – בטח שלא בשביל סרט עם שני אנשים שאמורים להיות כוכבים גדולים, בזמן שבמקומות הראשונים מבלים שני סרטים בכיכובם של אנשים שלא היו חולמים לדרוש 10 מיליון דולר לסרט. המצב הזה גורם, ולא בפעם הראשונה, להרהורים שמא שיטת הכוכבים כבר לא עובדת, ושאין באמת שחקנים ששווים 10 מיליון דולר (חוץ מוויל סמית, כמובן). מחשבה מעניינת אמנם, אבל זו לא הפעם הראשונה שהנושא עולה, ועד היום זה לא שינה הרבה.

אם '123' הוא אכזבה, 'Imagine That' זו כבר נפילה רבתי, והשניה ברצף עבור אדי מרפי. אם כבר מדברים על כוכבים ענקיים ויקרים, אולי אתם לא זוכרים, אבל אדי מרפי היה פעם הכוכב הגדול בעולם. אחר כך הקהל המבוגר נטש אותו, והוא גילה שהוא מצליח רק כשהוא עושה סרטי ילדים. עכשיו גם את זה הוא לא מצליח לעשות: בשנה שעבר יצא 'לפגוש את דייב' בכיכובו, ונחל כשלון חרוץ, והסרט שלו השנה נתקל בכשלון חרוץ לא פחות – פתיחה של 5.5 מיליון דולר.

עזב את העשיריה השבוע: 'וולברין', הסרט הראשון של הקיץ וזה שמחזיק בתואר הפתיחה הגדולה ביותר השנה עד כה (זה ישתנה ברגע ש'רובוטריקים: הנקמה' יגיע). הוא השיג 85 מיליון דולר בשלושת הימים הראשונים שלו, ובמשך ששת השבועות הבאים בקושי הצליח להכפיל את הסכום הזה.

בשבוע הבא: עוד שתי קומדיות יתחרו ב'הנגאובר': 'ההצעה', קומדיה רומנטית עם סנדרה בולוק וריאן "דדפול" ריינולדס, ו'Year One', קומדיה תנ"כית עם ג'ק בלאק ומייקל סרה ('ג'ונו').


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Hangover – 32.8 (104.8)
2. Up – 30.8 (187.4)
3. The Taking of Pelham 1 2 3 – 23.4 (23.4)
4. Night at the Museum: Battle of the Smithsonian – 9.6 (143.5)
5. Land of the Lost – 9.0 (34.8)
6. Imagine That – 5.5 (5.5)
7. Star Trek -5.4 (231.9)
8. Terminator: Salvation – 4.8 (114.0)
9. Angels and Demons – 4.1 (123.2)
10. Drag Me to Hell – 3.9 (35.2)