דו"ח קופות שבורות – 31.8.2008

הקיץ בלי ספק נסגר השבוע. זה לא רק העניין של לחזור לבית הספר, זו גם כניסתו הרועמת של ספטמבר העגום לבתי הקולנוע. צופי הקולנוע בארה"ב יכלו לבחור השבוע בין הסרט שהוגדר כ"פרק גרוע של '24"' על ידי הבמאי שלו, לבין הסרט שדורג במקום הראשון ברשימת ימד"ב של הסרטים הגרועים ביותר אי פעם. שלא במפתיע, רובם עשו את הבחירה הנכונה ונשארו בבית, והמספרים בסופ"ש הזה שיקפו את ההחלטה הזאת. 'רעם טרופי', אחרי ירידה של 29%, הכניס השבוע 11 וחצי מיליון דולר – ונשאר במקום הראשון, שבוע שלישי ברציפות. חכם על חלשים.

הסרט החדש שהגיע למקום הגבוה ביותר השבוע הוא 'Babylon A.D.', שנמצא במקום השני. ובכל זאת, במובנים אחרים הוא הסרט הכושל ביותר שיצא השבוע, כיוון שהתקציב שלו היה הגבוה ביותר – 70 מיליון דולר, שרובם לא ישובו עוד לכיסו של האולפן. 'בבילון אחרי הספירה' הוא סרט אקשן מד"בי בכיכובו של וין דיזל. אין לו הרבה מזל עם אלה: 'רידיק' לא בדיוק כבש את העולם בסערה, אבל הוא לפחות יצא בקיץ וקיבל מסע פרסום מאסיבי וכמה עשרות מיליוני דולרים בהכנסות. לעומת זאת, לקיומו של 'Babylon A.D.' רוב האנשים לא מודעים. ובצדק, על פי הביקורות. בסרט הזה, שמתרחש בעתיד-קרוב קודר ומדכא, יש עלילה לא קוהרנטית וסצינות אקשן לא מלהיבות. תיאור שחוזר על עצמו שוב ושוב בביקורות: זה כמו 'הילדים של מחר', רק גרוע. צבא המבקרים שקטלו את הסרט זכה לתמיכה ממקור לא צפוי – הבמאי של הסרט, מתיא קסוביץ' ('גוטיקה'), שלא הסכים לשמור על שתיקת יחסי הציבור המסורתית של במאים שיודעים היטב שהסרט שלהם הוא זבל, ושפך את הכביסה המלוכלכת בציבור. בראיונות הוא אמר שהאולפן לא נתן לו לעשות אפילו סצינה אחת כפי שרצה, ששינו לו את התסריט ושהאולפן סירס לו את הסרט כדי להגיע לדירוג ה-PG-13 המיוחל. בכך קסוביץ' ככל הנראה חיסל את הקריירה ההוליוודית של עצמו: לא משנה כמה אתה והאולפן מסוכסכים, לתקוע ככה סכין בגב האולפן זה פשוט לא דבר שעושים. תמיד אפשר לשמור את חיצי הרעל לראיונות לקראת הסרט הבא. עם ההסכמה הכללית על כך ש'בבילון' הוא סרט רע, זה נס קטן שהוא הצליח להגיע אפילו להכנסות שאליהן הגיע – 9.5 מיליון דולר, כנראה ממועדון המעריצים של וין דיזל, שעדיין שומרים לו אמונים.

הבחירה השפויה, או לפחות הסבירה ביקורתית, היתה השבוע 'Traitor' ('בוגד'), מותחן ריגול פוליטי בכיכובם של דון צ'ידל וגאי פירס, שנראה לגמרי סטנדרטי – אבל בשבוע כזה, "סטנדרטי" זו מחמאה. מצד שני, בתור סרט שאין סביבו שנאות או שערוריות מיוחדות, גם אין הרבה מה לומר עליו. סוכן FBI (צ'ידל) נחשד בהיותו סוכן כפול וצריך לטהר את שמו, קונספירציה גדולה נחשפת, והכל כרגיל, לא יוצא דופן משום בחינה. הסרט הכניס 7.8 מיליון דולר.

אל המקום השביעי בלבד, עם 5.7 מיליון דולר, נכנס 'Disaster Movie', האחרון בסדרת סרטי ה-Movie של זוג היוצרים ג'ייסון פרידברג ואהרון זלצר, אחרי 'מת לדייט', 'Epic Movie' ו'Meet the Spartans'. המשותף לכולם: הם נחשבים לגרועים כל כך שלידם אפילו סרטי 'מת לצעוק' (שפרידברג וזלצר השתתפו גם בכתיבתם) נראים כמו יצירות מופת. השם הרע שהצמד יצר לעצמו היה כל כך אפקטיבי שמיד לאחר שיצא, 'Disaster Movie' כבר דורג ב-IMDb כסרט הגרוע ביותר אי פעם (עם ציון ממוצע של 1.2 מ-5,600 מצביעים, נכון לעכשיו). ההצבעה הזאת היא כנראה ברובה הייפ, ורוב המצביעים כנראה לא ראו את הסרט, אבל זה מעיד על רמת התיעוב שרוחשים הגולשים לכל סרטיהם של פרידברג וזלצר. רק אובה בול מתחרה בהם על תואר הבמאי השנוא ביותר בעולם.

בעוד האסונות הקודמים של הצמד היו לפחות מצליחים מסחרית, הפעם אין להם אפילו את זה. 'סרט אסון' (שבניגוד מוחלט לשמו, לא צוחק על סרטי אסונות) נכתב וצולם כולו במשך חודשים ספורים, והוא אוסף של חיקויים של כמה מסרטי השנה האחרונה – שרבים מהם עדיין לא יצאו כשהסרט צולם, וה"פארודיות" מבוססות רק על הטריילרים שלהם.

היה אמנם קשה להבחין בכך בתוך האומללות הכללית של הדו"חקו, אבל זה היה סוף שבוע של חג. גם אם החג הזה הוא לייבור דיי, החג הכי אומלל בלוח השנה האמריקאי. ובכל זאת, בשל סוף השבוע הארוך, הירידות בהכנסות רוב הסרטים הותיקים היו קטנות יחסית. 'ויקי כריסטינה ברצלונה' (שאגב, יפתח את פסטיבל חיפה בסוכות) ניצל ירידה זעומה בהכנסותיו כדי לחזור לעשיריה המובילה אחרי שבוע של היעדרות, הכנסות 'מאמא מיה' עלו באחוז תמים מהשבוע שעבר (כמו מיטב השירים של אבבא, נדמה שהסרט הזה לעולם אינו נגמר) ו'האביר האפל', עם ירידה קטנה מאוד של 18% בהכנסותיו, עלה מהמקום הרביעי לשלישי, והכנסותיו בארה"ב הגיעו ל-502 מיליון דולר.

וזו, כמובן, הזדמנות לערוך השוואה חגיגית בין כל הסרטים שהגיעו אי פעם להכנסות של חצי מיליארד דולר בארה"ב. ובכן, בין כל הסרטים האלה, 'האביר האפל' הוא הסרט היחיד שעוסק בגיבור-על, הסרט היחיד שיצא בקיץ, הסרט היחיד שלא משתתף בו לאונרדו דיקפריו, והסרט היחיד(!) שלא נקרא על שם ספינה מפורסמת שטובעת במהלך הסרט. בקיצור ולעניין: 'האביר האפל' מצטרף ל'טיטאניק' כאחד משני הסרטים היחידים אי פעם שהכניסו בארה"ב לבדה חצי מיליארד דולר.

ובהמשך פינתנו "הרפתקאות 'האביר האפל' בטבלאות כל הזמנים": בטבלה המותאמת אינפלציונית האביר עדיין רחוק מרחק עצום מ'טיטאניק', והוא שוהה במקום ה-29; בטבלת ההכנסות בעולם כולו הוא נכנס סוף סוף לעשיריה הגדולה, אל המקום התשיעי, עם 921 מיליון דולר מסביב לעולם. זאת למרות כישלון גדול ותמוה מאוד ביפן.

אם אתם מצפים לישועה מהשבוע הבא, אל תצפו. סרט אחד – 'בנגקוק מסוכנת' עם ניקולס קייג' – יוצא לאקרנים, ורעידת אדמה לא צפויה. אם אתם רוצים ארועים קופתיים משמעותיים, חכו לאוקטובר. לפחות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Tropic Thunder – 11.5 (83.8)
2. Babylon A.D. – 9.6 (9.6)
3. The Dark Knight – 8.6 (502.3)
4. The House Bunny – 8.3 (27.9)
5. Traitor – 7.8 (7.8)
6. Death Race – 6.3 (23.1)
7. Disaster Movie – 5.8 (5.8)
8. Mamma Mia – 4.4 (131.4)
9. Pineapple Express – 3.5 (79.9)
10. Vicky Cristina Barcelona – 2.8 (12.6)