לנשק את ג'סיקה שטיין

Kissing Jessica Stein!ימין!
במאי: צ'רלס הרמן וורמפלד
תסריט: הת'ר יורגנסן, ג'ניפר
ווסטפלדט

שחקנים: הת'ר יורגנסן, ג'ניפר
ווסטפלדט, סקוט כהן, טובה פלדשה

לפעמים החיים הם ככה, שאפשר להשתגע. נוצרת תחושה כזאת מעיקה, לא ברורה – למי יש כוח בכלל? ולא צריך קטסטרופות סטייל דיקנס בשביל להרגיש ככה, כי לכל אחד מאיתנו יש את הצרות שלו, שהן תמיד הכי גדולות, וכאלו הן הצרות של ג'סיקה שטיין, הגיבורה שנושאת על גבה את סרט הזה.

אומרים שעל אישה תמיד מציינים קודם כל איך היא נראית, ועל גבר תמיד מספרים דבר ראשון מה הוא עושה. אז ג'סיקה גרה במנהטן, עובדת בתור מגיהה, או עורכת – לא ברור בדיוק – בעיתון חשוב בניו-יורק, ולטעמי היא נראית לא רע בכלל. חוץ מזה, היא בת שלושים בערך, היא רווקה, וזה מאוד לא מוצא חן בעיניה. האמא היהודיה שלה מאוד לא מרוצה מזה שהבת שלה לבד, ומציקה לה בעניין. וגם העובדה שחברה טובה שלה כבר עומדת ללדת לא משפרת את מצב רוחה. אבל ג'סיקה עצובה, בעיקר, כי החיים שלה לא מוצאים חן בעיניה.

בתחילת הסרט ג'סיקה מנסה לברוח קצת מעצמה, ועוברת שורה של דייטים נוראיים במיוחד. עריכת הסצינות הללו למעין דייט גיהינומי אחד גדול היתה פשוט נהדרת, ואולם הקולנוע שישבתי בו רעם מקולות הצחוק. אם כי לא נראה לי שמישהו מאיתנו היה צוחק לו אנחנו היינו צריכים לצאת לדייט עם אחד מהבחורים הללו.

זה לא קל, לשנוא את החיים שלך, אבל לפעמים זה גם נותן תחושה מסויימת של כוח: הדברים לא יכולים להיות יותר גרועים ממה שהם עכשיו, אז אני אעשה מה שבא לי. ואולי זה בדיוק מה שג'סיקה חושבת, כשהיא נסוגה צעד לאחור, מרפה את שליטתה במתרחש בחייה, ובהשתלשלות אירועים ביזארית למדי, מוצאת את עצמה בקשר, קשר רומנטי, כולל פרחים וכינורות דביקים שמנגנים, עם הלן.

רגע, רגע, עצור בצד בבקשה. הטרנד הזה, של לתת לבנים שמות של בנות ולהיפך – זה עניין ישראלי בכלל, לא אמריקאי. האמנם יכול להיות שהתהפכו היוצרות וכעת תל-אביב היא המשפיעה על ניו-יורק, ולא להפך? התשובה במהופך: לא. הלן זה עדיין שם של בת, או בעצם של אישה, במקרה הזה. ג'סיקה שטיין, הבת של ג'ודי וסידני שטיין, לסבית?

יכול להיות. אבל מה הסיפור של ההלן הזאת, מי היא בכלל? הלן היא ההיפך הגמור של ג'סיקה. בערך. להלן יש שלושה מאהבים, אבל אף אחד מהם לא מצליח לספק אותה. לא לאורך זמן, בכל אופן. להלן עבודה מסעירה – היא מנהלת גלריה ומתעסקת עם כל מיני טיפוסים משונים. כולם מפחדים ממנה, כך שלהלן אנשים יותר אדיבים, והייאוש נעשה יותר נוח.

מאוד אהבתי לצפות בקשר שנרקם אט-אט בין הלן וג'סיקה. קודם כל, כי שתיהן מאוד סימפטיות, ואחרי חצי שעה כבר הרגשתי שאנחנו ממש מכרים ותיקים. שנית, זה תמיד מצחיק לראות אנשים מגלים דברים חדשים על עצמם, בין אם זה טובי מגווייר שמגלה שהוא יכול להוציא קורים מאצבעותיו, ובין אם אלו ג'סיקה והלן, שמגלות שהן יכולות לאהוב אחת את השניה. וחוץ מזה, השילוב בין הנוירוטיות המופגנת של ג'סיקה, לבין השקט הנפשי שהלן מנסה, לכל הפחות, להפגין, יצר הרבה אירועים משעשעים.

כמובן, בקולנוע כמו בחיים, אי אפשר להתחיל להרגע מדבר אחד בלי שמשהו אחר יבוא להציק. אחיה של ג'סיקה עומד להתחתן, וההכנות לחתונה גורמות לבלבול רב. משפחת שטיין אומנם שמעה על הלן רבות, אבל רק בתור "חברה טובה". ומה עם החברים של ג'סיקה, מה הם יחשבו? ועמיתיה לעבודה? וסתם אנשים מקריים שהיא פוגשת ברחוב?

'לנשק את ג'סיקה שטיין' התחיל כהצגה באוף-אוף ברודווי, שנכתבה ובוצעה על ידי שתי הגיבורות הראשיות שלו, שגם מגלמות את התפקידים הראשיים בסרט הקולנוע. מצא חן בעיני הרעיון שאנשים כמוך וכמוני יכולים ככה פתאום לכתוב סיפור ולעשות ממנו סרט. גם הכימיה בין ג'סיקה להלן היתה לא פחות ממעולה, כנראה בגלל הזמן הארוך שבו הן כבר היו מנוסות בביצוע התפקידים שלהן.

ומעל לכל הדברים האחרים בסרט, ריחף לו פסקול פשוט מעולה. סוג אחד של פסקול קולנועי טוב הוא כזה המתמזג עם שאר הסרט לבשר אחד. קשה להגדיר את זה, כי זה באמת עניין של הרגשה, אבל במידה רבה הפסקול כאן עמד בקריטריון הזה. ושירים מן הסרט, ובמיוחד "מנהטן" של אלה פיצ'גראלד, התנגנו לי בראש עוד ימים אחדים לאחר שצפיתי בו.

בני-אדם נוקטים בהרבה שיטות על מנת לשפר את חייהם, והרבה סרטים עוסקים בכך. הדרך של ג'סיקה שטיין אל האושר עוברת דרך היכולת שלה לגלות על עצמה דברים חדשים – ואני ממש לא מדבר על העדפה מינית כרגע – ולמצוא את הדרך הנכונה שבה היא רוצה לחיות את חייה. וכדי לא להיות רגשני יותר ממה שמתבקש, אני פשוט אגיד שהלוואי על כולנו.