שלום וברוכים הבאים לסיכום מצב הקופות ברחבי העולם בשנת 2022. שנה שבה לא ברור אם אנחנו עדיין תחת ההשפעות של הקורונה או שזו פשוט המציאות החדשה שלנו. השורה התחתונה שברורה לכולם היא שאנשים הולכים פחות לקולנוע. אם ב-2019, תשעה מתוך עשרת הסרטים הכי מכניסים חצו את קו ההכנסות של מיליארד דולר ברחבי העולם. בשנת 2022 רק שלושה הצליחו לחצות את הקו הזה. כן, שני סרטים היו ממש קרובים לשם, ועדיין אי אפשר לקרוא לזה חזרה למצב הקודם.
בעצם, בכלל לא בטוח שתהיה חזרה למצב הקודם – אם כי בהחלט נראה שהתעשייה מנסה לחזור לאולמות הקולנוע אחרי שמלחמת הסטרימינג הסתיימה בהפסד של כולם, כך נדמה. לכל הפחות, אפשר להגיד ש-2023 נראית כמו שנה עם יותר שוברי קופות ובלי המצב המוזר שהיה ב-2022 שבו היו שבועות שלמים בהם קהל הבלוקבאסטרים פשוט חיכה שמשהו ייצא.
אז איזה סרטים בכל זאת הצליחו? בואו נעבור לעשיריה עצמה:
במקום העשירי נמצא סרט סיני בשם "איש הירח" (Moon Man) שהכניס 460 מיליון דולר ברחבי העולם. הסרט הוא עיבוד של הקומיקס האינטרנטי "Moon You" של היוצר הדרום קוריאני צ'ו סוק. בסרט, כמו בקומיקס, אסטרונאוט מוצא את עצמו כביכול האדם האחרון שנשאר בחיים. הוא נמצא על הירח בזמן שאסטרואיד פוגע בכדור הארץ וככל הנראה מוחק את כל צורות החיים מהקיום. כל ההכנסות של הסרט הן מסין בלבד, אבל בהשוואה לשנה שעברה, למשל, אלו עדיין הכנסות מתונות יחסית.
במקום התשיעי יש לנו עוד סרט סיני, הפעם מדובר ב-"Water Gate Bridge" שהכניס 626 מיליון דולר ברחבי העולם. הסרט הוא למעשה המשך לסרט "הקרב באגם צ'אנגג'ין" שהכניס סכום צנוע של 902 מיליון דולר והיה הסרט השני הכי רווחי ב-2021. נראה שסרט ההמשך לא הצליח להביא עוד צופים חדשים, או שהיתה מניפולציה על המספרים של הסרט הראשון, שזה תמיד נשמע הגיוני כשמדברים על מספרים שמגיעים מסין (אם כי אז יש לשאול למה הם דיווחו על מספרים נמוכים יותר לסרט הנוכחי). גם הפעם הסרט מתאר קרב, והפעם שדה הקרב הוא גשר חיוני במסלול הנסיגה של הצבא האמריקאי.
בניגוד לשנה שעברה כשבטבלה היו שלושה סרטים סינים במקומות די בולטים, השנה יש רק שניים והם סוגרים את הטבלה. גם מצב הקורונה במדינה הוא לא משהו ביחס לעולם ואפשרי שזה קשור. בכל מקרה, מפה והלאה אנחנו עוברים לסרטים דוברי אנגלית.
במקום השמיני נמצא "תור: אהבה ורעם" עם הכנסות של 760 מיליון דולר ברחבי העולם. לא בדיוק סכום פעוט ועדיין משהו שנחשב לכישלון יחסי. יחסית ל-854 מיליון דולר של "תור: ראגנארוק", לעובדה שרוב סרטי מארוול מצליחים להגיע ל-800 מיליון ומעלה ולתגובת הקהל והמבקרים שהייתה די פושרת לסרט הזה – "אהבה ורעם" מבייש את הפירמה, אפילו אם הוא מבייש אותה עם 760 מיליון דולר יותר מאיתנו. וכך קורה שאפילו שהסרט הוא במקום השמיני בטבלה – הוא עדיין לא במקום טוב.
במקום השביעי נמצא "באטמן" עם הכנסות של 770 מיליון דולר ברחבי העולם. למרות כל החששות, רוברט פטינסון הצליח להביא למסך הגדול באטמן שהקהל בא לראות בקולנוע, ולרוב די אהב. נכון, הסרט לא הכניס מיליארד כמו הסרטים הכי מצליחים של באטמן, אבל הוא הכניס הרבה יותר מה-373 מיליון דולר של "באטמן מתחיל" למשל.
במקום השישי נמצא "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" עם הכנסות של 824 דולר ברחבי העולם. הבמאי, ריאן קוגלר, קיבל על עצמו את המשימה הבלתי אפשרית לכתוב סרט שימשיך את הסרט הקודם בלי השחקן הראשי. הסרט מתמודד עם אובדן וכאב בצורה מעוררת הערצה וגם מכניס עלילה של סרט מארוול, כי עדיין, זה סרט מארוול.
הסרט הרבה פחות אופטימי מהסרט הראשון ויכול להיות שזאת הסיבה שהוא לא הצליח להגיע להכנסות של 1.3 מיליארד דולר של קודמו. יכול להיות שהסרט הקודם הוא משהו מיוחד שאי אפשר לשחזר. אבל עדיין, הכנסות של מעל 800 מיליון דולר הן הכנסות סטנדרטיות לסרט סולו של גיבור מארוול. זאת לא ההצלחה המסחררת של הסרט הקודם, אבל הסרט הצליח בסופו של דבר להגיע למקום מכובד גם בטבלה וגם למספר מכובד בהכנסות שלו.
במקום החמישי נמצא "המיניונים: עלייתו של גרו" עם הכנסות של 939 מיליון דולר ברחבי העולם. למרות שאנחנו אוהבים לחשוב על מארוול נגד די.סי. אלה דווקא יוניברסל שתמיד מצליחים להעמיד תחרות טובה לדיסני ולא האחים וורנר. סרט האנימציה הזה של אילומיניישן, בית האנימציה של יוניברסל, השאיר את ההכנסות של כל סרטי האנימציה של דיסני ופיקסאר הרחק הרחק מאחוריו. נכון שסרט המיניונים הראשון הכניס 1.1 מיליארד דולר ברחבי העולם אבל אנחנו חיים במציאות חדשה כרגע, וההכנסות של הסרט הנוכחי לא מפגרות בהרבה אחרי ההכנסות של הראשון. אתגר הטיק טוק המעצבן של הסרט הזה גם לא הזיק להכנסות. יוניברסל יכולים לחייך כי השנה הם הביסו את דיסני במשחק שלהם – אנימציה.
במקום הרביעי נמצא "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" עם הכנסות של 955 מיליון דולר. כל כך קרוב למיליארד, אבל לא הצליח לחצות אותו. למרות כל ההסתייגויות שהיו לאנשים ולמבקרים מהעלילה והשימוש בדמויות השונות, עם כסף קשה להתווכח: הסרט הראשון הכניס 677 מיליון דולר ברחבי העולם, והסרט השני בזיכיון עלה על ההכנסות של הראשון בהרבה. בשנה הראשונה של מארוול מזה זמן מה בלי להיט של מיליארד דולר – לפחות הם יכולים להתנחם בזה.
במקום השלישי נמצא סרט שבאופן מפתיע הצליח לחצות את קו מיליארד הדולר, "עולם היורה: עולם חדש" שהכניס 1,001,978,080 דולר ברחבי העולם. כן, הסרט הקודם בזיכיון הכניס 1.3 מיליארד ו"עולם היורה" הראשון הכניס 1.6 מיליארד, אבל בימינו די קשה להגיע לסכומים האלה, ולכן עצם זה שהסרט הצליח לחצות את קו המיליארד – ולא להיות היחיד מהטרילוגיה שלא – זה מה שנחשב. הסרט הזה ניסה לעשות הכול כדי לפרוט על מיתרי הנוסטלגיה שלנו, כולל להחזיר את השחקנים מהטרילוגיה המקורית. והיו ציפיות הרבה יותר גבוהות להכנסות מהסרט הזה. אבל עדיין, הוא הסרט השלישי הכי מצליח בעולם השנה. יוניברסל, שוב, יכולים להיות מאוד מרוצים מעצמם. והם בטח חושבים על איך עוד אפשר להמשיך את הזיכיון הזה.
במקום השני נמצא הסרט שכולנו חשבנו שיסיים במקום הראשון אבל אז קמרון קרה. כן, אני מדברת על "אהבה בשחקים: מאווריק" שהכניס 1.48 מיליארד דולר ברחבי העולם. הישג כפול ומכופל שכן סרטי המשך לסרטים שיצאו לפני יותר מ-30 שנה בדרך כלל לא מצליחים. הם נתפסים כסתם ניסיונות לסחוט כסף מנוסטלגיה. לא רק זה – גם סרטים של טום קרוז אף פעם לא חוצים את המיליארד. אבל היי, תמיד יש פעם ראשונה.
הסרט הזה גם עשה נוסטלגיה בטעם טוב, גם פשוט סרט טוב בפני עצמו, וכמובן שהראה לכולם כמה עדיפים פעלולים אמיתיים ולא רק מסכי CGI ענקיים. בסרט שנשאר מותח מתחילתו ועד סופו הוא הראה לעולם שלפעמים לעשות סרטים 'כמו פעם' יכולה להיות מחמאה די גדולה. הוא בילה באולמות הקולנוע מלא זמן בלי להגיע להפצה דיגיטלית כדי להראות לכל שאר האולפנים שיש עדיין כסף גדול ואמיתי על המסך הגדול כשכל התנאים נכונים.
בנוסף למקום השני בטבלה הסרט גם נמצא במקום ה-12 בטבלת הסרטים הכי מצליחים אי פעם בכל העולם ובמקום החמישי בטבלת הסרטים הכי מצליחים אי פעם בארצות הברית. הסרטים שמתחתיו בטבלה לא הצליחו להשאיר רושם רב על הטבלאות של כל הזמנים, אבל "אהבה בשחקים: מאווריק" הוא לא כמו כל סרט שיצא השנה. וזה ניצחון נדיר לפרמאונט שבדרך כלל לא מצליחה להתחרות בליגה של הגדולים.
ובמקום הראשון? "אווטאר: דרכם של המים" הוא הסרט הכי מכניס של שנת 2022 עם הכנסות של 1.7 מיליארד דולר ברחבי העולם – מספר שרק ממשיך לטפס וכנראה יהיה גבוה יותר עד שתקראו את זה. אני בספק אם הוא יצליח לעקוף את ההישגים הקופתיים של הראשון, או אם אי פעם סרט כלשהו יצליח לעשות זאת, אבל בינתיים "אווטאר: דרכם של המים" הוא הצלחה עצומה בפני עצמו. כי אין סיכוי שג'יימס קמרון יישב רשמית בכיסא הבמאי ולא יביא תוצאות. והתוצאה גם הפעם היא הסרט הכי מכניס של השנה.
ההשוואה ל2019
תמיד ההשוואה ל2019 בעייתית
מהסיבה שזו השנה הכי טובה לקולנוע בהיסטוריה עם הצלחה מסחררת של מלכת הקולנוע עד הקורונה(וכנראה תמיד את הכתר שנה הבאה) – שגם היא הייתה בשנה הטובה בהיסטוריה שלה שהביאה את כל הסרטים החזקים שלה מכל הסקטורים שלה.
*אולי השנה אפשר להגיד שדיסני ניצחה אבל אולי אתן לה כתר משותף עם יוניברסל לא יודע, בטוח זה לא 2019.
** כן גם 2017-18 היו טובות יותר אבל לא בהפרש ניכר כמו 2019
*** לדעתי ב2023 דיסני חוזרים לקולנוע באופן חזק יותר ואז נראה אם באמת אי אפשר לתת שנים חזקות כמו פעם
מה הסרטים החזקים של דיסני ב-2023?
"בת הים הקטנה" אכן סכנה לסרט שעובר מיליארד בקלות.
שלושת סרטי מארוול של 2023 – אני לא רואה אותם מצליחים איפה שהקודמים כשלו. אולי אולי אולי "שומרי הגלקסיה 3", וגם זה יהיה הפתעה, שכן אף אחד בסדרה הזאת עוד לא עשה מיליארד.
"אלמנטלי" ו"משאלה"? אולי, אבל דיסני פיקששה את סרטי האנימציה שלהם מאז הקורונה, ו"אלמנטלי" לא זוכה לבאזז מפרגן מדי עד כה.
מה נשאר? "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"? אפשרי, נראה בהחלט בקופות שכרגע נוסטלגיה זה תמריץ כלכלי יותר חזק מכל השאר. אבל זה עדיין לא נראה (מפה) כמו שנת השליטה המוחלטת של דיסני כמו שהיה ב-2019 ובעבר.
אם הדליפה לגבי אינדי נכונה, אני לא אתפלא אם הסרט יהיה סוג של פלופ.
ודווקא אלמנטלי לדעתי כן יהיה שובר קופות, גם אם לא קרוב למיליארד בשום צורה.
איזו דליפה לגבי אינדי?
(ל"ת)
של עלילת הסרט. אפשר לגגל.
(ל"ת)
שמע 2019 הייתה היוצא מן הכלל:
תחום הלייב אקשן- מלך האריות ואלאדין(סרט הלייב החזק ביותר שיכול לצאת להם וסרט לייב חזק יחסית)
אנימיצה- פרוזן 2 (המשך לסרט האנימיצה המצליח בכל הזמנים) וצעצוע 4(סדרת הסרטים החזקה ביותר של פיקסאר)
סטאר וורס- האחרון בטרילוגיה, שאמנם היה חלש יחסית אבל עדיין סטאר וורס , מה שלא היה כבר כמה שנים
מארוול – הנוקמים כמובן , וקפטן מארוול שאני חושב שהפתיע . וספיידרמן אבל יש פה התלבטות אם שה שלהם או לא ולכן אני אוריד אותו בינתיים).
ועוד כמה דברים קטנים וכמובן שאני לא מחשיב את פוקס באותו זמן מה שב2023 כבר מותר לי לעשות לדעתי.
אבל אם נלך לשנים 2017-18(וגם לפני תאכלס, אגב עשינו את השיחה הזו לא מזמן אבל לא אכפת אני בשמחה אעשה זאת , אני אוהב את זה).
*אני לא חושב שרק סרט של מילאריד נחשבים , זה השילוב של הסרטים- נניח כמה 700-800 מיליון איזה 2-3 של מיליארד וכו , הכל זה בציפיות ובכמה כוח יש לך , נגיד עוד דקה אני אדבר על ספר הג'ונגל שעשה קצת פחות ממיליארד , אז הוא לא שווה איזכור?
אז נראה הרבה פחות כוח לדיסני גם אם ברור שהם המובילים
לייב אקשן-ב2018 שודדי הקראביים ב2017 היפה וחיה ו2016 ספר הגונגל(שעשה פחות מילארד אבל כמעט)- מה שחשוב ב2019 שני סרטים גדולים בשאר מקיסמום 1.
אנימיצה-ב2018 סופר על 2 וגם קצת ראלף 2, 2017 קוקו, 2016 שנה טובה של דורי ושל זוטופיה וגם מואנה , גם בהשוואה ל2019 יש לדיסני כוח באנימציה אבל אף אחת מהשנים 2016-18 שווה ל19.
סטאר וורס-2018 לא קיים , 2017 הגידי האחרון , 2016 רוג 1, זה סקטור שבאמת 2019 לא חזקה משאר השנים(כן חזקה כמובן מ2020 עד2022 שאין סטאר וורס)
מארוול- 2018 טוב קודם כל האינסוף שאמנם לא חזק כמו סוף המשחק אבל חזק, הפנתר השחור שחזק מקפטן מארוול במעט ואנטמן , 2017 תור ושומרי הגלקסיה שאמנם לא הגיעו למיליארד דולר אבל חזקים, קפטן אמריקה ב2016.
אז כן כמובן שדיסני מופיעה בכל אחת מהשנים בכוחות שונים, נגיד 2016 חזקה באינמיצה אבל יחסית חלשה במארוול ואפשר להגיד זאת על כל שנה, אך 2019 חזקים בהכל , אפליו סטאר וורס עוד היה חזק יחסית (אם כי הסקטור היחיד שאני יכול להגיד שהייתה אכזבה).
2023:
לייב אקשן-אינדיאנה ג'ונס ובת הים הקטנה והטירה המכושפת
מאמין שיש לה מיליארד אחד פלוס 700-800 והשלישי מפליסנט 2 כזה
אנימיצה-אלמנטלי ומשאלה(אולי לא יעשו מילאריד אבל לדעתי כן יחזירו את דיסני לכוח האנימיצה)
סטאר וורס- אין
מארוול-אנטמן , המופלאות, ושומרי הגלקסיה, לדעתי אנטמן יכול לעבור את המיליארד , השאר יסיימו ב700-800 אבל קפטן מארוול 1 הפתיע כבר אז מי יודע.
אז כן תאמת לגבי 2023 אמרנו אותו דבר(רק שאני מאמין שהטירה יעשה משהו)
העניין פה שאמנם 2023 זו עוד לא חזרה מלאה, אבל 2022 דיסני התחילו לחזור עם מארוול (לא באופן מלא) בלבד , ב2023 יש מארוול ולייב אקשן ואולי אנימיצה.
ב2024 (זה עוד רחוק אז מי יודע מה יהיה) יש מלך האריות 2, יש הקול בראש 2 יש אווטאר 3 (שיקבל בהמשך סקטור לבדו או משהו) ועוד מארוול. וכו
אז כן 2019 אני לא רואה קורה בקרוב בגלל ששמה הייתה שליטה מלאה לעומת כל שנה שהיה איזור חזק אחד או שניים. אבל אני כן רואה חזרה 2016-18 כזה שיש את דיסני במשחק להבדיל מהשנים 2020-22 שהם כמעט לא שיחקו
אם לא הייתה קורונה,
אז 2019 הייתה חזקה יותר מ2018, ו2020 הייתה חזקה יותר מ2019, ו2022 הייתה חזקה יותר מ2021 שהייתה חזקה יותר מ2020 שהייתה חזקה יותר מ2019.
אבל הייתה קורונה. ו2020 ו2021 לא יכלו להתמודד מול 2019.
אז 2022 היא השנה הראשונה שאותה ניתן לשאוף להשוות ל2019.
אם נגיע ל2023 ול2024 ול2030 ועדיין 2019 תהיה השנה הכי חזקה, סימן שהקורונה שברה משהו רציני בקולנוע. אבל עד אז, ממשיכים להשוות בתקווה שתגיע השנה שתאפיל על 2019.
ממש לא מסכים
אין דבר כזה ״אם״ אני ממש לא יודע מה היה קורה אם
2019 הייתה הסערה המושלמת של דיסני עם כל התותחים שלהם
נני אני זורם איתך
האם לדעתך היה אמור לצאת משהו ב2020 שיהיה הנוקמים סוף משחק? פרוזן 2? מלך האריות?
כל אחד מהם הוא הסרט המוביל של דיסני בתחומו וזה לא חוכמה בדיעבד או משהו, זה באופן ברור השיא של כל סקטור קולנועי של דיסנ י
לא יודע לגבי הטירה המכושפת.
הסרט הראשון היה פלופ שלא החזיר את התקציב שלו בארה״ב והכישלון שלו צרם פי כמה בשנה שבה יצא גם שודדי הקריביים הראשון.
בשביל שהאחוזה המכושפת יהיה להיט צריך שם חתיכת אקס פקטור (ובתכלס שיהיה סרט טוב), כי עצם העובדה שזה מבוסס על מתקן מפורסם בפארק לא נותן לזה כלום.
אני לא יודע לגבי הבמאי של דיר ווייט פיפל והנוכחות של ג׳ארד לטו בתור שחקן ראשי מדאיגה אבל על התסריט של הסרט אשכרה עבדו תסריטאים של ברוקלין 99, פארק אנד רק ואמריקן קריים סטורי, ואפילו גיירמו דל טורו שכתב את הדראפט המקורי של התסריט (וכנראה שישאר ממנו שלד גס).
אולי יש לזה סיכוי, אבל זה באמת צריך להיות סרט טוב כדי לעשות כסף.
אני לא חושב שליטו ראשי בסרט הזה
אולי תפקיד משמעותי – אבל ראשי נשמע כמו רוסאריו דוסון ומי שלא ישחק את הבן שלה.
אולי הוא יהיה הנבל או משהו.
(ל"ת)
מלפיסנט 2 עשה בערך 500 מיליון נראה לי פחות.
הסתכלתי על זה היום אבל הסתכלתי על כל כך הרבה סרטים ששכחתי .
אני נותן לטירה באיזור הזה, יכול להיות שגם זו הטייה למעלה אבל זה הניחוש שלי כרגע
רימייק לטירה המכושפת? מה יהיה עם דיסני? לפחות היו בוחרים את הר החלל או משהו.
(ל"ת)
לא הייתי מרחם על דיסני.
יש ירידה במארוול אבל הם עדיין ממלאים את העשירייה ואווטאר שלהם. אין כאן אפילו מקום לתחושת מרירות או החמצה, אלא אם כן אתה מדבר על סרטים שהם נטו מאולפני דיסני. אבל בשלב הזה אני לא בטוח שצריך לעשות את ההפרדה. בסופו של דבר, זה גם למה ריסני פצחו במסע הרכישות המטורף של השנים האחרונות.