כשהנערים שרים

במקור: Les Choristes
תסריט ובימוי: כריסטוף בארטייה
שחקנים: ז'אק מרין, ז'ראר ז'ונו, ז'אן-בפטיסט מאונייר

לכל דבר בחיים, כפי שגילה אייזיק ניוטון, יש שני צדדים. בייחוד תפוחים. ותמיד, לכל דבר בחיים יש איזון. צד אחד – וצד שני. לכל פול אנדרסון – יש פול תומאס אנדרסון, לכל 'אמריקן ביוטי' – יש 'אמריקן פאי', לכל שאלה – תשובה של יצחק לבנון, ולכל פעולה – תגובה.

כך, שגם אם מצד אחד
פייר מוראן (ז'אק מרין) הוא אדם מבוגר, מנצח תזמורת מכובד שזה עתה מתה אמו והוא יושב עליה שבעה או משהו כזה,
הרי שמצד שני
לא צריך יותר מביקור של פלוני פפינו (דידיה פלאמנד), בן כיתתו לשעבר, כדי להזכיר לו שפעם הוא היה משהו לגמרי אחר: ילד בלונדיני יפה עיניים ומופרע לגמרי (ז'אן-בפטיסט מאונייר), במוסד לילדים יתומים ומופרעים, בצרפת שאחרי המלחמה. מוסד בראשות הדוקטור ראחין (פרנסואה ברליאן), איש חינוך קשוח ומטיל אימה, המנהל את חייו וחיי תלמידיו לפי שתי מילות קסם:
אקסיון-ריאקסיון.
פעולה-תגובה.

למשל, אם ילד זרק משהו על המורה – אקסיון – הוא מיד מושלך לצינוק – ריאקסיון!
אם מישהו לא הכין שיעורים – אקסיון – הוא יחטוף הצלפה בשוט – ריאקסיון!
אם מישהו מלכד דלת ופצע את השרת – אקסיון – כל הכתה תלך לצינוק בתורנות עד שיחשפו את הפושע – ריאקסיון!

ובאמת, נראה שמעגל האקסיון-דירקט הבלתי נגמר מושל בכיפה. המורים רודים בתלמידים בחוזקה, והתלמידים הם חבורה של בני בליעל. גם אתם הייתם עצבניים לו בית הספר שלכם היה נראה ככה. כך עד שמגיע למוסד קלמנט מתיו (ז'ראר ז'ונו), מורה עגלגל, מקריח ואופטימי, שאוהב מוזיקה, אבל לא אוהב אקציונים וריאקציונים למיניהם. לוקח לו זמן להבין לאן הוא נכנס, ועוד זמן מה כדי להצליח לשלוט ולו כזית בתלמידים.

מתיו מאמין בכל מאודו שדרך חינוך שאינו מלווה במכות מצריים הוא יצליח להגיע לליבם של התלמידים ולהפוך אותם לבני אדם טובים יותר. לטעמו, דרכו החינוכית האלימה של ראחין, לא עוזרת בכלום, ורק גוזרת על התלמידים להפוך מקרימינלים קטנים ומעצבנים לקרימינלים גדולים ומעצבנים. במקום זה, מתיו רוצה לחנך את התלמידים, להקנות להם ערכים, להרחיב את אופקיהם. ובתור מוזיקאי, שכותב יצירות קלאסיות בזמנו הפנוי, הוא בוחר להקים מקהלה.

בתחילה, הילדים לא ממש מבינים מה מתיו זומם, ומה הצלילים המוזרים שהוא דורש מהם להפיק. אבל אקסיון-ריאקסיון, אם כי לא כמו שהדוקטור ראחין סובר: אם מתייחסים לתלמידים כבני אדם – אקסיון – הם לומדים להחזיר יחס – ריאקסיון! אם הם נסחפים במוזיקה – אקסיון – הם מתנהגים טוב יותר ומרגישים מאושרים יותר באופן כללי – ריאקסיון! ואם ראחין, שסולד משיטות החינוך של מתיו, מעמיד קשיים בפני הכיתה ומורה המאושר – אקסיון – הצוות כולו (שלושה אנשים בערך, לא חוכמה) מתגייס כדי להערים עליו – ריאקסיון! והגם שמינון האקסיון-ריאקסיון יורד קצת בחלקו השני של הסרט, עדיין אפשר לשמוע את המשפט כל חמש דקות.

יתרה מזו, נראה שכל פילוסופית האקסיון-ריאקסיון היתה נר לרגליהם של יוצרי הסרט (קריסטוף בארטייה ופיליפ לופז-קורוואל), כך שהם הפכו את הסרט למאוזן לחלוטין; על כל שלילי יש חיובי, וההיפך. יש ילד פרחח אבל עם לב זהב? יהיה גם ילד בריון מרושע (אבל אולי לא עד הסוף). יש מורה צייתן? יש גם מורה סרבן.

וזו סך-הכל ההתרשמות לגבי הסרט בכללותו: הוא נייטרלי לגמרי. אפשר ללכת, ולא תסבלו, אפשר לא ללכת, ולא תפסידו כלום.

מצד אחד (אקסיון!), יש שחקנים טובים, צילום יפה, דיאלוגים בסדר גמור, עלילה סבירה ומוזיקה מצויינת (אולי הסיבה הטובה ביותר לראות את הסרט), וסך הכל מדובר בסרט תמים וחמוד בהחלט.
ומצד שני (ריאקסיון!), העלילה אמנם סבירה, אך צפויה להפליא, ועוסקת בנצחון הטוב שבאדם – "מורה טוב מורה לחיים" – והשינוי העצום שמארק ת'אקראי (סידני פואטייה) יכול לחולל באגודת המשוררים המתים. בקיצור, בסרט הזה כבר הייתם, וקרוב לודאי הרבה יותר מפעם אחת. הכל צפוי והרשות נתונה, וסך הכל מדובר בעוד סרט בית-ספר בנאלי למדי.

אבל כיוון שאין ניטרליות בעולם, וחבל להשאיר את הקוראים כשמטוטלת האקסיון-ריאקסיון מעל ראשיהם, אני חושב שבסיכום הסופי יש יותר סיבות לראות את הסרט מאשר לא לטרוח.