ביקורת: הקרב על אמריקה

לכל מי שנמאס לו מכל החדשות על מלחמות אמיתיות והיה קצת רוצה אסקפיזם בצורת מלחמות לא אמיתיות.
שם רשמי
הקרב על אמריקה
שם לועזי
Civil War

אלכס גארלנד, במאי ותסריטאי "הקרב על אמריקה", אוהב שני דברים: מציאות שבורה, ומסע פיזי טוב. החלק הראשון חשוב יותר מהשני – בכל זאת, אחד מהסרטים הכי אהובים שלו ("אקס מאכינה") מתרחש כולו בבית אחד, וגם "רדופה" מתרחש באותה עיירה. אבל כל הסרטים שלו מציגים מה שהן לא בדיוק דיסטופיות במובן הקלאסי של המילה, כמו שהן גרסאות שונות של העתיד שבהן הכל קצת מעפן באופן מהותי. במובן מסוים, מדובר בפרה-דיסטופיות: מציאות שכבר לקחה את הצעד לעבר עתיד לא מבטיח, אבל עדיין לא נמצאת בתוך משהו "מקס הזועם"-י. 

גם החלק השני חשוב לגארלנד – הוא אוהב שקבוצת אנשים צריכה ללכת מקום למקום. אולי זאת נוסטלגיה לז'אנר ההרפתקה, אולי זאת האפשרות לזרוק על הגיבורים שלו אתגרים אקראיים עם היכולת לתרץ את זה ב"הם במסע, נו", אבל כך או כך – גארלנד לא פעם במיטבו כשהוא משלב את שני ההיבטים האהובים עליו. 

כך למשל ב"קרב על אמריקה", שמערב את שני הדברים שהזכרתי למעלה – קבוצת עיתונאים שעושה את דרכה מניו יורק לוושינגטון, בזמן שארצות הברית קרועה במלחמת אזרחים אכזרית בין שלל כוחות שונים. הסרט אף פעם לא אומר במפורש מה קרה ולמה, אבל איכשהו טקסס וקליפורניה הצליחו למצוא קרקע משותפת ולהפוך ל"כוחות המערביים" (בניגוד ל"ברית פלורידה" שמוזכרת בסרט), אז אפשר לנחש שזה משהו ממש מרהיב בטיפשותו. 

הסרט מתמקד בעיקר בדמותה של לי (קירסטן דאנסט), צלמת עיתונות שמתמחה בצילומי מלחמה, וכיאה למי שהעבירה חלק נכבד מחייה הבוגרים בשדה קרב כזה או אחר, לא בדיוק קורנת מאושר. אותה מלווים ג'ואל (ואגנר מורה, הקול של הזאב מ"החתול של שרק: משאלה אחת ודי") השותף שלה שהגה את הרעיון לראיין את נשיא ארצות הברית (או מה שנשאר ממנה) רגע לפני ששלל צבאות שונים ינסו להרוג אותו, סאמי (סטיבן מקינלי הנדרסון, "חולית", "ליידי בירד") עיתונאי ותיק שמתלווה אליהם למרות שהוא בקושי מצליח ללכת וג'סי (קיילי ספני, "פריסילה") צעירה ששואפת להיות כמו לי, מה שכמובן מרתיע את לי כי זה מעמת אותה עם העובדה שהמקצוע שלה מוציא אנשים מאוד מאוד דפוקים. 

למי שמצפה לסרט שיעסוק במוצהר במצב הפוליטי הנפיץ בארצות הברית צפויה אכזבה – אין כאן אזכורים לטראמפ, הסתערות על הקפיטול או דברים מהסוג הזה. מדובר במציאות אלטרנטיבית שבה יש מספיק טכנולוגיה כדי להקל על דברים מסוימים בעלילה אבל בלי כל מיני המצאות מהשנים האחרונות שהיו יכולים להקשות עליה. הסרט אף פעם לא עוצר ומסביר לצופים מה קרה, אבל הוא כן מפזר רמזים מעוררי סקרנות  ("טבח אנטיפה" מוזכר כמשהו שקרה לפני כמה עשורים, ונאמר שהנשיא פירק את הבולשת הפדרלית). אבל גארלנד יודע שהפרטים הם לא העיקר פה, וזה לא משנה מי העליב את מי או איזה חוק עבר שבעקבותיו המלחמה פרצה – מה שחשוב הוא הרעיון הכללי – מלחמת אזרחים, כמו שקוראים לסרט באנגלית. 

וכך העיתונאים שלנו נעים ממקום למקום, ובכל פעם מגלים תרחיש חדש שבו אין להם מושג למה הם נכנסים והאם הם יצאו ממנו בחתיכה אחת. כל אוטו שמתקרב, כל תחנת דלק, כל חנות היא מתכון לצרות שבו הקבוצה שלנו תלויה באיזשהו כבוד – שקיים או לא קיים – לעיתונאים, וביכולות המיקוח שלהם. מדי פעם זה מספיק. מדי פעם לא. הסרט נהנה להחזיק את הצופים במתח בנוגע לכל תרחיש ותרחיש, שומר אותם דרוכים ומצפים לגרוע מכל בכל פינה. כסרט מתח, הוא אחד האפקטיבים שיצאו בשנים האחרונות. 

אבל גם כסרט בכלל, גארלנד מראה איך הוא משתפר מסרט לסרט כבמאי. אמנם הוא נופל מדי פעם לשלל קונבנציות כמו "האוטו שאמורים לשמוע ממרחק ואיכשהו מופיע בהפתעה", אבל הסיבה שהוא מצליח להחמיק דברים כאלה תחת הרדאר היא המיומנות שהסרט מציג בעריכת סאונד. הסאונד של הסרט לא מנסה לעשות משהו מיוחד או מסובך מדי, אבל הן בבחירת השירים, הן באופן שבו הם נערכים והן בשאר הצלילים שאנחנו שומעים (או לא), השקיעו בסרט הזה מחשבה על איך תשמעו אותו ולכן מי שמתעניין בסרט הזה כדאי לו לשמוע אותו במערכת הסאונד הטובה ביותר באזור. גם הצילום שלו נהדר, כיאה לסרט שעוסק בצילום, אבל כמו תמונות טובות הוא יעבוד טוב גם על המסך הקטן. זאת מחמאה, אגב. 

אם יש מקום שבו הסרט לא ראש מעל כולם, זה בכל הנוגע לדמות הראשית שלו. לא כי היא לא נהדרת – זה כנראה התפקיד של דאנסט שהכי אהבתי אותה בו אי פעם, ותפקיד שועלת הקרבות הוותיקה יושב עליה בול – אלא פשוט כי הסרט לא ממש מצליח להוציא ממנה משהו מוצלח באותה מידה כמו כל שאר הדברים. די מההתחלה אפשר להניח איך הדברים יתגלגלו בכל הנוגע ללי, ולהגנת הסרט זה אף פעם לא מוריד מהמסע שלה – אבל זה גם מקרקע אותו למשהו יחסית מוכר בסרט שמצליח לעשות לא מעט דברים מעניינים ולא-לחלוטין מוכרים. 

דאנסט, אגב, לא לבד. הנדרסון עושה את שטיק הזקן המלומד שלו היטב כמו שהוא עושה בשנים האחרונות, בין הסרט הזה לבין "פריסילה", ספני מחזקת את מעמדה ככוכבת עולה, מורה הוא פצצת אנרגיה כיפית, וג'סי פלמונס וניק אופרמן בתפקידים קטנים היו מצליחים כמעט לגנוב את ההצגה עם מעט מאוד לולא באמת כל צוות השחקנים היה במיטבו.

הניסיון להצמיד אקטואליה ל"קרב על אמריקה" – בין אם בהקשר הישראלי, בין אם בהקשר אמריקאי ובין אם בכל הקשר שהוא – מפספס את זה שהסרט הזה מנסה להגיד משהו כוללני בהרבה על מלחמה (בין אם בתפיסה הפסימית על האופן שבו היא בלתי נמנעת, ובין אם בשאלות איך להתנהל בתוכה וכמה היא משנה כל פרט בחיי מדינה, כולל אלה שמנסים להדחיק אותה) או על עיתונות (שם הסרט, אגב, נהיה פסימי בהרבה בנוגע לאפשרויות ולכוח שיש לעיתונאים) ועל כן בכוונה הסרט ניתק מאקטואליות. זה גם יכול לגרום לאנשים לפספס סרט נהדר מחשש שהוא בא לדחוף איזה מסר בגרון, כשזה משהו שהסרט מנסה באופן פעיל להימנע ממנו. כלומר, כן, אפשרי באופן מצער שעוד כמה שנים ידברו על הסרט כ"נבואי", אבל כל עניין הנבואה בכלל לא רלוונטי. אפילו אם באמת טקסס וקליפורניה יעזבו את ארצות הברית מסיבה כלשהי, זאת לא הנקודה ב"מלחמה על אמריקה". המלחמה היא הרי לא על אמריקה, אלא על עצמנו.