אוסקר 2018: "פוקסטרוט" בתשיעיית האוסקר (ועוד עדכוני אוסקר)

בוקר טוב מאוד ל"פוקסטרוט" שקיבל שני צ'ופרים בדרך אל האוסקר: הוא נכנס אל התשיעייה, והיריב העיקרי שלו לא.

בוקר טוב וחדשות נהדרות ל"פוקסטרוט": הוא נמצא בתשיעייה של האוסקר שממנה תורכב הקטגוריה של הסרט הזר הטוב ביותר. אבל יש נדבך נוסף מעודד לחדשות האלה מבחינת "פוקסטרוט" – המתמודד המוביל על הפרס עד כה "120 פעימות בדקה", לא נמצא שם.

הרשימה מורכבת מהסרטים הבאים:

"אהבה חסרה", רוסיה
"אישה פנטסטית", צ'ילה
"העלבון", לבנון
"הפצע", דרום אפריקה
"הריבוע", שוודיה
"משום מקום", גרמניה
"על גוף ונפש", הונגריה
"פוקסטרוט", ישראל
"פליסיטה", סנגל (הסרט הראשון שסנגל שלחה אי פעם לאוסקר)

עד היום, כל פעם שישראל נכנסה לתשיעייה (מאז שהיא קיימת מ2006) היא הצליחה גם להיות מועמדת לפרס הסרט הזר הטוב ביותר, כך שבהחלט יש סיכוי ש"פוקסטרוט" יביא את המדינה למועמדות ה-11 שלה. לגבי זכייה, המצב יותר מסובך – המתמודדים הרציניים ל"פוקסטרוט" הם בעיקר "הריבוע" (שזכה בפרס הגדול בקאן השנה וגרף את פרסי האקדמיה האירופאית) ו"אהבה חסרה" (שזכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר של מבקרי L.A). מדובר בצמד מתמודדים רציניים, אבל לא בלתי ניתנים להסבה – הם לא סחפו את כל המבקרים ולא נראה שיש מחנה אוהד במיוחד לאחד מהם. זה והיעדרותו של "120 פעימות בדקה", שהיה המוביל עד עכשיו בכל הפרסים, בהחלט פותחת את האפשרות לזכייה אפשרית של "פוקסטרוט". עכשיו יש ל"פוקסטרוט"  בערך חודש עד שבוחרי האקדמיה יבחרו את הבחירות שלהם, ואנחנו נגלה האם הוא יצליח לעבור רק ב-23 בינואר, תאריך הכרזת המועמדים.

בינתיים, בשאר העונה, הבלגן רק ממשיך. מאז פעם שעברה שדיווחנו קרו רק שני דברים גדולים – המועמדים של גלובוס הזהב והמועמדים של גילדת השחקנים. שניהם ארגונים שצריך לקחת בערבון מוגבל, אבל בכל זאת כאלה שנוטים להראות לא פעם לאן הרוח נושבת' ומסתבר שהיא נושבת לכל הכיוונים במעין טורנדו שמפזר פרות לכל עבר. למשל, למרות שהמועמדים בקטגוריות הסרטים של גלובוס הזהב היו די תואמים למה שקרה עד כה (דרמה–  "דנקרק", "העיתון", "צורת המים", "קרא לי בשמך", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". קומדיה – "אני, טוניה", "האמן הגדול מכולם", "חי בסרט", "ליידי בירד", "תברח") בכל הנוגע לקטגוריות הבמאי והתסריט, שם התחרות מצומצמת לחמישה בלבד, מתגלה שהסרטים שהם אהבו באמת הם "צורת המים", "העיתון" ו"שלושה שלטים" שכולם זכו במועמדויות הן בתסריט והן בבימוי. שני המועמדים האחרים בפרס הבימוי הם "דנקרק" ו"כל הכסף שבעולם", ושני המועמדים האחרים בתסריט הם "ליידי בירד" ו"המשחק הגדול". המפסיד העיקרי מההכרזה הזאת היה "חולי אהבה" שלא הצליח להשיג אפילו מועמדות אחת בכל הטקס, אבל בוא לא נרחם עליו יותר מדי כי שנייה לאחר מכן מוכרזים המועמדים לפרסי גילדת השחקנים ושם מצבו לא רע.

בגילדת השחקנים המתמודדים לפרס צוות השחקנים הטוב ביותר (שהוא מעין המקבילה ל"סרט הטוב ביותר" אבל לא באמת) היו "חולי אהבה" (אמרתי לכם), "פרחים בבוץ", "ליידי בירד", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" ו"תברח". עכשיו, מה שיגיד לכם כל מי שמבין קצת באוסקר הוא שאם סרט לא נמצא ברשימה הזאת – הוא לא הולך לזכות באוסקר. זה אינו חוק חקוק באבן, אבל זה עקרון שמתקשר לנקודה הבאה: השחקנים הם אלה ששולטים באוסקר (בעיקר בגלל הכמות הרבה שלהם באקדמיה ביחס למקצועות האחרים), ואם אתה רוצה שהסרט שלך יזכה אתה צריך שהוא יהיה יותר מפלא טכנולוגי כזה או אחר אלא משהו שפונה לקהל הזה. אז האם סרטים כמו "העיתון" או "דנקרק" איבדו את הסיכוי שלהם לזכות? לאו דווקא – אבל הדרך לזכייה תהיה הרבה יותר קשה אחרי ההכרזה הזאת.

לכן, המובילים במירוץ כרגע הם שלושה – "תברח", "ליידי בירד" ו"שלושה שלטים". לאף אחד מהם אין את כל הנתונים הסטטיסטיים שמרמזים זכייה בטוחה ("שלושה שלטים" הפסיד את הועד הלאומי לביקורת ומועמדות בפרסי האינדי, "ליידי בירד ו"תברח" הפסידו מועמדות בימוי בגלובוס הזהב) אבל הם אלה שהופיעו, נכון לעכשיו, ברוב המקומות שהכריזו על זוכים כאלה ואחרים.

השבועות הקרובים יהיו יחסית ריקים מפעילות רצינית של מועמדויות כאלה ואחרות, פרט לאלפי איגודי המבקרים שיבחרו את הנציגים שלהם. רק בתחילת ינואר יתחילו הכרזות הגילדות המשמעותיות,  ועד אז אפשר להחזיק אצבעות (או להפריד אותם) בכל הנוגע לסיכויים של "פוקסטרוט" להגיע אל האוסקר.