ביקורת: חמש חמש

אלי גורנשטיין מפזז, קיבוצניקים רוקדים דיסקו כפר, בנות חולמות על חיים נחמן ביאליק - מה עוד צריך ממחזמר ישראלי?

כוחות רבים נאבקים על ההגדרה "מהו קולנוע טוב". במשך שנים רבות "קולנוע טוב" היה קולנוע מסוג מסוים: רציני, שנון, בעל משמעויות עמוקות, בעל טכניקה קולנועית חסרת פשרות, ועוד כל מיני קריטריונים. "כיף טיפשי" נחשב, ובכן, כ"כיף טיפשי" (או כינויים מעליבים יותר). בשנים האחרונות יש איזו תזוזה וסרטים רבים שנשכחו או נקטלו צצים ועולים מחדש. בארץ זה פחות תפס וזה חבל, כי יש לנו כמה סרטים שהם "כיף מטופש" ממש טוב. למשל, "חמש חמש". 

אין הרבה מחזות זמר ישראלים, וזה למרות שיש לקולנוע הישראלי רומן עם מוזיקה; אמנם דמויות רבות שרות אצל סרטי "הגשש", ויש שפע של שירים ישראליים מוכרים שהתחילו את דרכם בסרטים, אבל אם ממש נצמדים להגדרת המחזמר הקלאסית, יש, כך יגידו לכם רוב האנשים, בעיקר את "קזבלן" וזהו. "חמש חמש", כך מסתבר, הוא ה-"זהו" הזה. 

במבט ראשון, "חמש חמש" עושה רושם כאילו הוא הבי-סייד של "הלהקה": מרבית מהמשתתפים מהסרט ההוא נמצאים גם כאן (אלי גורנשטיין, לירון נירגד, גילת אנקורי, יוני חן ומנחם עיני), גם הוא עוסק בחבורת חיילים וחיי הרומנטיקה שלהם, וגם הוא, כמו אותו סרט, מוזיקלי. אבל אם "הלהקה" הוא סרט מרתק ומעניין, בעל רבדים, מסרים ומשמעות, הרי שב"חמש חמש" אין את כל זה: זה מחזמר על חבורת חיילים וחבורת בנות שמאוד רוצים להתמזמז וכל הדברים שמפריעים להם בדרך (קרי: ההורים של הבנות). זה נפלא. זה מטופש מאוד, אבל אין ספק שזה נפלא. 

הסיפור המלא הוא כזה: פלוגת חיילים שקרובה לצאת לרגילה ומעבירה את זמנה בריגול אחר בנות המושב הקרוב (מה ש: איכס, סטוקרי, קריפי ותזכורת לכך שהסרט נטוע עמוק בעבר) מקבלת הודעה שהצבא החליט למקם את הרגילה שלהם באותו מושב עצמו – מה שמשמח את החיילים שעכשיו יוכלו סוף סוף לפגוש את הבנות עליהם הם ריגלו (כאמור: איכס, סטוקרי וכו'). כדי שאווירת הסרט תהיה פחות איכס וסטוקרית, גם הבנות מגלות את משאלת ליבן והיא שאותם חיילים יבואו ואז הם יוכלו לגשת לעניינים.

אלא מה, המושב כמו מושב, ובעלי המשק (קרי: האבות) מעבידים את החיילים המסכנים בפרך (מה שמוביל לשיר האהוב עליי, "אכלנו אותה עד העצם", שבו אלי גורנשטיין מפזז כאילו חייו תלויים בכל פיזוז ופיזוז). החיילים לא מוכנים שהמצב יישאר ככה, ו-וואו, כבר תיארתי משהו כמו שלושת רבע מהסרט. כמו שאפשר להבין, עלילה היא לא הצד החזק שלו. 

אבל זה מחזמר. עלילה לא צריכה להיות הצד החזק שלו. הוא צריך להיות מצחיק (והוא כזה), עם שירים נהדרים (והם אכן נהדרים), ורומנטיקה אמינה. החלק האחרון הוא נושא מעניין: הסרט אמנם מתחיל בסטוקריות, וברור ששאלות שוויון מגדרי לא הטרידו במיוחד את יוצרי הסרט, אבל הבנות עצמן נראות מאוד בקטע, וקובעות את הכללים למתי, איפה ואיך ואם בכלל. יש משהו מקסים בחרמנות הכללית שאופפת את הסרט. כי זה לא איזה מציצנות "אסיקמו לימון"-ית. אין בסרט עירום בכלל, וגם אותן סצנות הצצה שדיברתי עליהן מתרחשות לבנות בביגוד מלא (הבגדים של אחת נרטבים ממים, אם זה משנה למישהו). יש רק סצנה אחת שאפשר להגדיר אותה כקרוב למשהו שהוא סצנת מין, וגם היא כל כך מרומזת שזה כמעט ולא נחשב. זה כאילו מדובר באנשים שממש רוצים להיכנס לתחתונים אחד של השני, ואז כשהם שם הם רק רוצים לרקוד דיסקו ולהתנשק. זה מקסים, בצורה מסוימת. 

בנוסף לכל זה, יש איזה עניין של צעירים מול ותיקים והורים מול ילדים – האבות אף שרים שיר על כך ששום דבר לא השתנה בצבא, והתחלתי לצחוק ולהגיד "הא! איזה שיר מיושן. מלא דברים השתנו מאז" אבל אז הקשבתי למילות השיר ונוכחתי שכן, עדיין חיילים מדברים בגסויות על בנות ועדיין רוצים לפרק את המפקדים שלהם מכות. אז אולי לא יותר מדי השתנה, בעצם. 

אבל בעיקר, שוב, זה סרט כיפי וטיפשי והוא באמת טיפשי – שיר הנושא מוסר לצופים "אל תתייאש, חמש חמש" מה ש:מה אני אמור להבין מזה? למה לי לא  להתייאש כי המספר חמש מופיע פעמיים? מה אתם רוצים ממני?? ולכן הוא מושלם עבור מי שרוצה לבלות ערב מול סרט שהוא כיפי וטיפשי. אין כאן דילמות כבדות או רציניות ושום דבר בסרט הזה הוא מעבר למשקל נוצה. כלומר, שום דבר פרט לשירים הנהדרים. 

הייתי רוצה גם לשבח את המשחק, אבל "לשבח" זאת מילה חזקה. מילה מדויקת יותר תהיה "להעריך": אף אחד לא עושה כאן את תפקיד חייו, אבל בעבודת אנסמבל של סרט שכזה צריכים עבודת צוות, וכל אחד צריך לדעת את תפקידו בכוח ולהיטמע בדמות כך שיידעו מיד מי הדמות שלך ברגע שאתה נכנס. ואת זה כל אחד ממשתתפי הסרט עושה באופן מושלם – מהאב הגאוותן, מהנבעך התורן, ועד האפסנאי שבשביל מתיחה צריך להעמיד פנים שהוא מח"ט. 

אבל גם אם אני קשה מדי או מפרגן מדי, זה לא משנה. מה שמשנה זה שיש קהל גדול של אנשים ש"חמש חמש" יכסה להם בדיוק את הפינה של "מחזמר כיפי שטותניקי על אנשים יפים שרוצים להיות עם אנשים יפים אחרים" ויותר מזה. ולצערי, החשיפה אליו היא מינימאלית – בעודי מחפש קטעים לשים בביקורת או דיונים עליו באופן כללי, התשובה של המרשתת הייתה, בקיצור: "לא". בימינו, הסרט נמצא ב-VOD של יס. בתקווה, בעתיד, יהיו עוד חלקים ורגעים ממנו גם כאן באינטרנט.