ביקורת: הרוצח

פינצ'ר חוזר לנטפליקס, והוא מביא איתו את מייקל פסבנדר ואת כל אוסף תקליטי הסמית'ס שלו.
שם רשמי
הרוצח
שם לועזי
The Killer

כמו לא מעט סרטים של פינצ'ר, "הרוצח" הוא לא סרט שכדאי לנתח רק על בסיס איך שהוא מציג את עצמו. פינצ'ר, קולנוען מוכשר שלא תמיד משכיל לעבוד עם תסריטים מוצלחים, נוטה בדרך כלל להוסיף שכבת אירוניה לסיפורים שלו – אירוניה שנותנת לצופים הן אפשרות להריע לאנטי-גיבורים שלו, והן אפשרות לגחך עליהם בבוז. לרוב, שתי הצפיות מכוונות ומגולמות בסרט. 

"הרוצח", למשל, שעל פניו הוא סרט על רוצח שכיר שמאוד טוב בעבודה שלו – אך לאחר שהוא מפשל בעבודה, העניינים מידרדרים והוא יוצא למסע נקמה. ראיתי כבר מי שטוענים שהסרט הוא מעין תשובה של פינצ'ר לכל מי ששנא את "מאנק", רק ש-א. פינצ'ר מנסה להרים את הסרט הזה בערך 13 שנה לפני ש"מאנק" יצא לאוויר העולם ו-ב. אני לא בטוח שהסרט זוכה האוסקר שלו נחשב בעיניו שלו לפאשלה. 

ובכל זאת, ההנאה ב"רוצח" היא לא בצפייה באנטי-גיבור קשוח עושה את העבודה שלו, אלא במעריץ הסמית'ס (לא, באמת, אתם אפילו לא מבינים) מדבר אל עצמו במנטרות שאומרות מעט והוא לא באמת מאזין להן, ומצליח פעם אחר פעם להיות פחות טוב ממה שהוא חושב שהוא. לרגעים זה כמעט פארודיה על סרטים כמו "הסמוראי". יש הומור רב ב"רוצח" – מפאנצ'ים קודרים ("מה ג'ון וילקס בות' היה עושה") ועד למהלך העלילתי הכללי – אך ההומור הזה חי בשלום עם עלילה סטנדרטית ורצינית של עוד סרט "התעסקתם עם המתנקש הלא נכון" שנראה שסדרת ג'ון וויק הפכה לפופולרי שוב. 

יש הבדל מסוים, אם אתם דווקא מצפים לאיזה ג'ון וויק או "סתם אחד" – רוב הזמן ב"רוצח" מוקדש לתכנון ולא לביצוע – וסצנות ההרג הן מועטות (יחסית) ועדינות (יחסית). יתרה מזאת: פינצ'ר לא הופך את כל העסק לסרט פסטיבלים, אבל רוב המידע בסרט לא ניתן לצופים באופן ישיר. יש בסרט אומנם קריינות, אך היא לא נועדה לספר את סיפור הסרט, אלא להכניס אותנו לראש של הרוצח חסר השם. וחוץ מזה, חליפות והכול, אבל אף אחד בסרטי המתנקשים של התקופה האחרונה לא מתעלה על התלבושות המגוחכות תיאורטית ותכלס אדירות שפסבנדר לובש במהלך הסרט. וכזה, נו, זה סרט של פינצ'ר – יסלחו לי כל במאי האקשן של התקופה האחרונה, אבל השוטים שלו (גם אם לא הכוריאוגרפיה) יותר יפים. 

בנוסף, פינצ'ר כן רוצה – גם ברובד הבסיסי – לנסות לעדכן את מיתוס המתנקש. בניגוד לכל מיני עולמות מיתולוגיים על יוצאי סיירות מובחרות או באבא יאגות, הרוצח שלנו מזכיר יותר מכל שליח וולט שהחברה מפטרת אחרי טעות במשלוח. חברות הטק הגדולות נמצאות בכל פינה – בין אם זה משרד נטוש של ווי וורק, שימוש בגוגל מפות או באפליקציה של אמזון – בניסיון להגיד משהו על החברה המודרנית, וספציפית הכלכלה שלה, אם כי גם המוסר הכללי שלה. התשובה לשאלה "איך אפשר לעשות קריירה מלרצוח אנשים בעידן המודרני" היא פשוט הזמנה של ערכת העלמת טביעות אצבע באליאקספרס. על כל אתגר בטחוני שהמאה החדשה מציבה בפני גיבורינו, יש פתרון בחסות תרבות צריכה גדולה ואדישה שלא ממצמצת גם לנוכח אדם שקורא לעצמו בשמות של דמויות מסיטקומים אמריקאיים. 

ההנאה מ"הרוצח", אם כך, תלויה לפחות בחלקה מהיכולת לקנות עולם שכזה; אלא שאני חושב שאחרי שיאי האבסורד של "ג'ון וויק 4", אני חוטף גרדת הרבה יותר בקלות מהרעיון הבסיסי של מתנקשי על כפי שהקולנוע (והקומיקס והטלוויזיה והספרות) חושב עליהם. לפחות קיאנו ריבס עוד מרכין ראש כשבבירור העולם שמסביבו נהיה אידיוטי יותר ויותר בלי יכולת אמיתית להעמיד פנים שהוא קשור למציאות שלנו, אבל סרטים שמתיימרים להציג מתנקשים שעושים מזה הון עתק בחיים סודיים ואף פעם לא עולים עליהם – עם יכולות המז"פ המודרניות – הוא פשוט משהו שאוטומטית גורם לי לגלגל עיניים. 

אפילו שאני יודע שזו, עקרונית, מטאפורה, ואפילו שאני מבין שהנקודה פה היא לא ההיתכנות של עולם של רוצחים סדרתיים – התגובה העיקרית שלי לסרט כמו "הרוצח" היא "די, נו". תוסיפו לכך את העובדה שהסרט אומר המון בשוליים אבל מעט מאוד בסיפור המרכזי, ונשאר סרט שקל לצפות בו, ויש הרבה להעריך בו, והוא בטח יותר טוב משטות כמו "מאנק" – אבל הוא מרגיש חסר תכלית. אני חושב שאנשים שבולעים יותר בקלות סרטי מתנקשים ונקמה יהנו ממנו יותר ואני לא באמת יכול לכעוס או לבטל סרט עם אהבה כל כך גדולה לסמית'ס, או לכל הפחות אהבה כל כך גדולה לבדיחה שהיא "כן, אני הולך לשים אפילו עוד שיר של הסמית'ס, מה תעשו". אבל קשה לחמוק מהעובדה שחסרה כאן איזושהי תשוקה או ייחודיות בפרויקט שתעלה אותו לשיאים של פינצ'ר. במובן מסוים, זה סתם סרט. סתם סרט שעשוי היטב ואפשר לדון בו, והלוואי על כל במאי לעשות כזה סתם סרט ועדיין, בעיקרו – סתם סרט.