ביקורת: הפלאש

לכל מי שהרגיש שיש פחות מדי סרטי גיבורי-על עם גרסאות מקבילות של עצמם.
שם רשמי
הפלאש
שם לועזי
The Flash

"הפלאש" הוא סרט אידיוטי, מהסוג שאם תחשבו על התסריט שלו – ולא מחשבה עמוקה במיוחד, רק כמה שניות של הרהורים – תמצאו בו יותר חורים מפומפייה בדיקור סיני. למרות זאת, וחרף כל המגרעות האחרות שבו (מעטים סרטי גיבורי העל שמצדיקים אורך של למעלה משעתיים. "הפלאש" לא אחד מהם), אודה ואתוודה שנהניתי כפי שלא נהניתי מסרט גיבורי על מאז "ספיידרמן: ברחבי ממד העכביש". אה, זה יצא החודש? טוב, אז נהניתי מ"הפלאש" כפי שלא נהניתי מסרט גיבורי על בלייב אקשן מאז "שומרי הגלקסיה – חלק 3". אה רגע, גם הוא עדיין באקרנים. טוב, מה לעשות שזו תקופה טובה לגיבורי על.

"הפלאש" מתחיל כשאנו מוצאים את בארי אלן בסיטואציה מאוד פיטר פרקרית: הוא מסוגל להציל פגים שנופלים מבניין בזמן שלוקח להכין סנדוויץ', אבל להגיע בזמן לעבודה ולא לחטוף צעקות מהבוס – זה כבר גדול עליו. נו, לפחות הוא יכול להתנחם בכך שהוא מציל אנשים, לא? לא. בארי חווה תסכול מתחושה שהוא החבר הפחות-חשוב בליגת הצדק, וברוס ויין שאומר הכול מלבד המשפט המפורש "אתה החבר הכי פחות חשוב בליגת הצדק" לא עוזר לערך הביטחון העצמי של בארי.

אלא שאז בארי מגלה שהוא מסוגל לנוע בזמן, וחרף האזהרות של ברוס ויין הוא משתמש בכוח הזה כדי להציל את אימא שלו מרצח ומאביו חף הפשע לשבת בכלא, בטעות משנה את המציאות וכל רעיון הגיבור-בלי-זמן-פנוי-ועם-ערך-עצמי-נמוך שמנסה-לתמרן-בין-שתי-הזהויות-שלו מושלך הצידה לטובת סרט מולטיוורס. ברוס, בפעם הבאה שבחור צעיר, פזיז, בודד ומוכה יגון מתלבט לעשות משהו שישנה את היקום: במקום להשאיר אותו לבד, צא איתו לבירה, טוב? אומנם לא עודדת אותו אקטיבית לעשות שטויות כמו אחד בלי לציין שמות סטיבן סטריינג', אבל אתה עדיין אשם בכל מה שקרה לא פחות ממנו.

המזל שלנו הוא שבזכות חוסר היכולת של ברוס ויין להכיל רגשות של אחרים, קיבלנו סרט מולטיוורס מהנה למדי. בארי אומנם הציל כעת את אמו באמצעות רוטב עגבניות (אל תשאלו) אך בדרכו חזרה להווה, מושלך בארי בנקודת יציאה מוקדמת ובה יש בארי נוסף, צעיר ממנו, סטלן ונטול דאגות; כי, מסתבר, בלי טרגדיה אישית אנשים גדלים להיות מטומטמים; אולם השינויים שבארי יצר ברצף הזמן-חלל-שקרכלשהו הביאו לכך שהוא כעת בעולם שבו אקווהמן לא נולד, וונדר וומן עדיין לא בסביבה וסופרמן לא נראה באופק – מה שבעיה כי גנרל זוֹד, זוכרים את גנרל זוד? יופי, אז הוא בדרכו להשמיד את תושבי כדור-הארץ – ובלי איש הפלדה, בארי (שני הבארי בעצם) בבעיה. איזה מזל שיש את באטמן. אבל רגע, מולטיוורס וכאלה, זוכרים? ובמקום באטמן שהוא בן אפלק אנו מקבלים בחזרה את באטמן מייקל קיטון – שהוא באטמן מבוגר יותר ותמהוני, והכי גרוע: הוא כבר פרש. אבל היי, שיגידו תודה שזה לא אדם ווסט.

"הפלאש" הוא לא סרט "טירוף במולטיוורס" כפי שהורגלנו לקבל רק לשמע המילה "מולטיוורס". הוא מתרחש ברובו הגדול באותה מציאות חלופית שבארי יצר, מציאות שבה אנשים משתמשים בסלנג "ביבס" ואריק סטולץ הוא מרטי מקפליי בטרילוגיית "בחזרה לעתיד" (מה שדרך אגב אמור היה לקרות גם במציאות, אבל באמצע הצילומים הוא לוהק מחדש), ואלה כנראה השינויים המטורפים ביותר שתמצאו פה. "הפלאש" לא מבטיח לרגע הרפתקה פסיכדלית חוצת ממדים עם אינספור גרסאות של אותן דמויות ועולמות מוזרים, ובמונחי מולטיוורס מדובר בסרט די רגוע.

כל זה לא אומר ש"הפלאש" הוא אכן סרט רגוע. ההפך הוא הנכון. אומנם התרגלנו כבר לראות טירוף גם בסרטי DC (מפנה למוצג א'), אך סרטי הסולו של חברי ליגת הצדק נעו עד כה בטווח שבין רצינות תהומית ובין מה שזה לא יהיה שקרה ב"וונדר וומן 1984". אבל "הפלאש", בהצלחה רבה, נע על התפר שבין סרט קודר ורציני הנשען על כתפי הטרגדיות (כלומר, מה שאנו מצפים מסרט DC טיפוסי) ובין כיף אידיוטי שמפלרטט עם קומדיות מבית האחים צוקר.

המחיר שאותו משלמים הצופים עבור הטירוף הוא עיוות כל שביב של היגיון. סרטי גיבורי על, מטבעם, דורשים מאיתנו הצופים לסספנד לא מעט, וסרטי מסע בזמן (ואל תטעו: זה סרט מסע בזמן) דורשים גם הם סִספונדים על ימין ושמאל. על כן השילוב ביניהם בורא מפלצת של חוסר היגיון שמנחיתה עלינו מבול של שאלות בסגנון "רגע אבל איך…?", "אבל הוא לא אמור להיות בעצם…?" ו"למה הם לא פשוט…?" וככה בכל מספר דקות. דמויות בסרט מעלות רעיונות מטורפים שלא אמורים לעבוד בשום פנים ואופן, כאלה שאף אדם שעבר את גיל 5 לא אמור להסכים להן (לא כל שכן להעלות אותן מלכתחילה) ובכל זאת הם הולכים על זה, והעובדה שהם מצליחים מרתיחה את המוח הרציונלי שבי.

כאמור, המזל של "הפלאש" הוא שהתוצאה של הרעיונות המטורפים האלה היא סרט מהנה, הרבה מכך בזכות הכימיה שבין בארי ובארי. מבלי להיכנס לעזרא מילר כאדם, עזרא מילר השחקנ.ית נושא.ת את הסרט על ארבע כתפיו.ה, ומציג.ה יכולות משחק קומיות ודרמטיות של דמויות ששתיהן אולי בארי אלן, אבל הן שונות זו מזו כמו נוטלה ומלפפון. אם כי זה זמן טוב לציין שבהתחלה כמעט והתפוצץ לי וריד בגלל בארי אלן הצעיר. מכירים את השכן הזה בן השמונה שמכריחים אתכם לעשות לו בייביסיטר אבל הוא עסוק בלרוץ בבית, לצרוח, למרוח גואש על הקירות ולשאול אתכם בכל שנייה אם יש לכם משחקים בטלפון? אז דמיינו שאתם זקוקים לילד הזה כדי להציל את העולם מאפוקליפסה. כמעט בכיתי רק מהמחשבה שבארי המעצבן יישאר איתנו לאורך הסרט. אלא שככל שהסרט המשיך, מצאתי את בארי החדש יותר ויותר נסבל, עד שלבסוף אפילו הרעתי לו. עזרא מילר, ושתחרבן עליו.ה ציפור, הצליח.ה במחי סרט בודד לגרום לשתי דמויות שונות לגדול ולהתפתח. שחקנ.ית לא רע.ה המניאק.ית.

מסע היח"צ סביב הסרט ינסה לשכנע אתכם שמדובר גם בסרט "באטמן", מה שנכון באופן חלקי. מייקל קיטון לא בדיוק חוזר לנעלי איש העטלף הרציני מודל סרטי ברטון שבה התפרסם, אלא הוא מתאים עצמו לסגנון החדש והמופרע יותר של "הפלאש", ועל הדרך הוא מעניק לגרסה ההיא שלו לבאטמן מעין סגירת מעגל. קיטון נותן עבודה משובחת אבל עם כל הכבוד, מדובר בראש ובראשונה בסרט של "הפלאש". טוב, של שניים מהם למעשה.

מה שמונע ממנו להיות באמת סרט שייזכר לדורות הוא האורך שלו – הסרט לפרקים מדשדש, בעיקר בשליש השני, ולא מעט מהדרמה טיפה מאולצת. אבל כל זה נשכח בשליש האחרון, שבו הסרט מגיע לנקודת רתיחה שם הוא נוקט בגישה חדשה, דרמטית מהרגיל, בקליימקס. למעשה יש שיגידו, ואני ביניהם, שהסיום הוא אנטיקליימקטי, אבל לשם שינוי אני אומר זאת לחיוב משום שראינו אינספור סצנות קליימקס בסרטי גיבורי על. לא אגיד שהסיום פה "אמיץ" (בכל זאת סרט גיבורי על) אבל הוא בהחלט שונה מההיצע הרגיל בסרטים מהסוג הזה ואני די מעריך את הגישה שבה נקט.

"הפלאש" הוא לא יצירת מופת עילאית אבל הוא סרט מהנה שטומן בתוכו מספר לא מועט של הפתעות, רגעים שיאתגרו את בלוטות הדמעות שלכם וכמובן האקשן בו שהוא, טוב, די סבבה. לא משהו יוצא דופן אבל הסרט משכיל, לא אחת, לעשות שימוש ויזואלי יצירתי מאוד עם כוח העל המפורסם של בארי אלן. זה כנראה לא סרט המולטיוורס הכי טוב בסביבה (זוכרים שיש אחד שזכה באוסקר, כן?) אבל הוא בהחלט אחד מסרטי גיבורי העל המוצלחים שיצאו בעת האחרונה. יחד עם כל השאר, אני מניח.


סצנת פוסט קרדיטים אחת ממש ממש בסוף, די מיותרת לטעמי אז אם אתם ממהרים לצאת מהאולם לא יקרה כלום אם תשלימו את החסר בוויקיפדיה.