פלאנט טרור

במקור: Planet Terror
תסריט ובימוי: רוברט רודריגז
שחקנים: רוז מקגוון, פרדי רודריגז, ג'וש ברולין, מרלי שלטון

אי שם בדרומה של ארצות הברית, עוברת רקדנית הגו-גו צ'רי דארלינג יום רע במיוחד. היא מתפטרת מעבודתה, מתגלגלת אל מסעדה מטונפת, נתקלת באקס המיתולוגי שלה, אל-ריי – אקדוחן מסתורי בעל עבר עמום אותו עזבה משכבר – ומאבדת בדרך לא סימפטית את רגל ימין. לרוב, כשנכרתת לך רגל, זה נוטה להיחשב לאירוע המרכזי של אותו היום, אבל לא אצל צ'רי. דקות מספר מרגע אשפוזה, מותקף בית החולים בו היא שוהה על ידי המון הולך וגדל של זומבים מעוותים ונוטפי מוגלה, שנוצרו כתוצאה מדליפתו של גז סודי במהלך עסקה מפוקפקת בבסיס צבאי לא רחוק מהמקום. צ'רי מוצאת עצמה נלחמת על חייה ועל עור הפנים שלה לצד חבורה של ניצולים שונים, הכוללים את מיודענו אל ריי, רופאה בעלת כפות ידיים משותקות, בעל מסעדת בארביקיו, ראש משטרת המחוז ועוזריו השלומיאלים.

'פלאנט טרור' הוא חלקו של רוברט רודריגז ('עיר החטאים') בפרויקט גריינדהאוס, שמטרתו ליצור מחווה לסרטי האקספלויטיישן הזולים של שנות ה-70, והקולנועים הזולים לא פחות בהם הם הוקרנו. אבל "מחווה" היא מילה גדולה שמשאירה הרבה מקום לפרשנות. כשטרנטינו ביים את החצי שלו בפרויקט, 'חסין מוות', הוא השתמש בבמה כדי לפרק את האקספלויטיישן לחתיכות, לבחון אותו, לשחק איתו, לברר איפה הוא רגיש לדגדוגים ולהרכיב אותו מחדש. רודריגז שומר את הטיפול המיוחד הזה לטחול של הדמויות שלו. כלפי החומר המקורי, הוא נוקט בגישה הרבה פחות מורכבת: 'פלאנט טרור' הוא פחות או יותר שחזור המבנה הקלישאתי של סרטי זומבים, תוך כדי הקצנת הגיחוך של אלמנטים מסוימים בהם, בשביל הצחוקים. כך, למשל, המשקע ששתיים מהדמויות מתגברות עליו כשנראה שכבר מאוחר מדי, סובב סביב מתכון סודי לרוטב ברביקיו, ונאומים חוצבי להבות מתבררים כבעלי משמעות פשוטה כמשמעה במידה לא צפויה. אני מניח שלפיכך, 'פלאנט טרור' הוא בדיוק מה שציפה לו הקהל ששמע על מיזם גריינדהאוס – בדיחה מודעת לעצמה. בתוספת ההומור השחור היצירתי שאופף רגל העץ של גיבורתו, והפאנץ' ליינים המובהקים שפזורים בין הדיאלוגים, זו גם בדיחה משעשעת בהחלט, אבל היא ממצה את עצמה בשלב כלשהו, מהיר מהרצוי.

יכול להיות שההשוואה לטרנטינו עושה עוול לרודריגז. רודריגז הוא יוצר שעומד בפני עצמו, ו'פלאנט טרור' הוא סרט שעומד בפני עצמו. מצד שני, לו הייתי אני רודריגז, והייתי רוצה להימנע מהשוואות עם טרנטינו, הייתי נמנע מלגדוש את הסרט שלי במחוות לסרטים שלו, לשלב דמויות מהחצי שלו בפרויקט שלי ולתת לו תפקיד רב טקסט. שלא לדבר על לצרף את הסרט שלי לסרט שלו מלכתחילה.
ההשוואה הזו מתבקשת גם לאור ההתעסקות הדומיננטית של שני היוצרים בנשים ונשיות: בסרט של טרנטינו יש נשים עצמאיות וחזקות, והמצלמה מתמגנטת באופן קבוע על כפות הרגליים שלהן. בסרט של רודריגז הנשים הן קורבנות תלותיים, המצלמה מתמגנטת באופן קבוע על השדיים שלהן, ולגיבורה הראשית אין כף רגל. לזכותו של רודריגז יאמר שהמצב הזה מתחיל להתערער קצת לקראת המערכה האחרונה של הסרט, מה שמעלה את ההשערה ש'פלאנט טרור' למעשה מתאר את התהליך שאת סופו אנחנו רואים ב'חסין מוות'. ואולי עדיף לחשוב כך, כי אז הקשרים השטחיים בין שני הסרטים – ברמת המחוות והקריצות – מקבלים איזשהו בסיס איתן יותר. אני מניח שזה גם יפייס את מי שבא לסרט כדי לרענן קצת את הראש בכמה דימויים של נשיות מודרנית.

אבל עזבו את כל זה – אנחנו כאן קודם כל בשביל האקשן והגועל. האקשן מספק את הסחורה. רודריגז בונה שורה של כוריאוגרפיות מופרכות לחלוטין שנובעות מהפגמים הגופניים של המשתמשים בהם (רגל אחת, ידיים משותקות או הנטייה להתמוסס תוך כדי הליכה), ותוך כדי כך מספק כמה הברקות ויזואליות חמודות (עד כמה שניתן לקרוא למסוק שמפלח בלהבים שלו צבא שלם של אנשים מזוהמים, למשל, "חמוד"). הסרט מכיל גם כמות אדירה של גועל נפש מבדר בפוטנציה. מי שיצא מאוכזב מהסרט הקודם של הפרויקט בגלל מיעוט קטעי הגועל בו, יוכל לקבל בסרט הזה פיצוי הולם. 'פלאנט טרור' גדוש כולו בקילוחי דם, מורסות מתפוצצות, צנצנות של שקי אשכים בחומץ, עיניים מנוקרות, אנשים שמקיאים את מערכת העיכול של עצמם, ומצבי צבירה משונים של איברי מין זכריים. הכל, כאמור, מוגזם ומגוחך. אפקט הגועל מתקהה בשלב כלשהו, והופך למתיש, אבל למי שלא סובל את הדברים האלה, עדיף לא לסמוך על זה. מומלץ לו שימנע מהסרט.

(אם אתם נמנעים, מומלץ למצוא כתחליף סרט אחר של מרלי שלטון, שמגלמת את הרופאה ההיסטרית, כדי שלא תרגישו שאתם מפספסים. היא גם מגניבה להדהים וגם מצמררת. לעומת זאת על רוז מק'גוון, בתפקיד צ'רי, אתם יכולים לוותר. היא מעצבנת לאללה. הייתי מעדיף שישאירו את רגל ימין שלה, ויכרתו אותה).

לפני 'פלאנט טרור' מוקרן טריילר פיקטיבי לסרט בשם 'מאצ'טה'. הוא משעשע, מסוגנן ומגניב בדיוק כמו 'פלאנט טרור', פלוס יתרון אחד – הוא אורך חמש דקות. בהשוואה אליו, 'פלאנט טרור' לא מספק שום אבחנה או הברקה נוספת; יכול להיות שההרחבה של הסרט היתה, אפעס, קצת מיותרת. אבל גם כסרט מעט מפוספס, 'פלאנט טרור' הוא אלטרנטיבה נאה לבידור המכני, הסטרילי והמחושב שמאפיין את קולנוע הקיץ ההוליוודי.