עדכון פרסים: קתרין ביגלו בורחת לליגה?

"כוננות עם שחר" ממשיך לצבור פרסים, וגם סרטים ישראליים - ולאו דווקא החשודים הרגילים - ממשיכים לקבל כיבודים

בפרק הראשון של עונת הפרסים 2013, "כוננות עם שחר" ("Zero Dark Thirty") הפתיע מעט כשלקח את פרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי המבקרים הראשון של השנה. אבל זה היה רק הצעד הראשון במסע ארוך, ולא בהכרח מעיד על שום דבר. בימים האחרונים חולקו פרסים של עוד כמה איגודי מבקרים ואחרים, ואלה היו הבחירות שלהם לתואר סרט השנה:

"ועד הביקורת הלאומי" (NBR): "כוננות עם שחר".
תא מבקרי האינטרנט של ניו יורק: "כוננות עם שחר".
תא המבקרים של בוסטון: "כוננות עם שחר".
תא המבקרים של לוס אנג'לס: "אהבה".

אם תשימו לב היטב אולי תוכלו להבחין כאן בדפוס חוזר כלשהו. זה לא אומר שהעונה נגמרה: זאת עדיין רק ההתחלה, ובכלל – גם אם ארגוני המבקרים כולם חושבים אותו הדבר, זה לא בהכרח אומר שגם האיגודים המקצועיים (וחברי האקדמיה) יחשבו כך, ראו מקרה "הרשת החברתית", שקיבל כמעט את כל פרסי המבקרים האפשריים, אבל הפסיד את האוסקר ל"נאום המלך". ובכל זאת, לא צריך להיות גאון כדי לראות ש"עם שחר" זה עתה זינק לחזית המירוץ, והמשימה של כל יתר הסרטים היא להשיג אותו. יותר מזה: מבין כל הסרטים שנחשדו בהיותם זוכי האוסקר של השנה – "ארגו", "לינקולן", "עלובי החיים", ואם להיות נדיבים אפשר להוסיף גם את "חיי פיי" ו"אופטימיות היא שם המשחק" – אף אחד לא קיבל אף פרס ראשון, וגם לא אף פרס שני. כרגע ביגלו לא רואה את המתחרים שלה עם משקפת.

אני מאוד מקווה שזה לא סוף פסוק. לא שיש לי משהו נגד ביגלו או הסרט שלה, אולי "כוננות עם שחר" באמת כזה מדהים, אבל לא בא לי על עוד עונת פרסים שבה הזוכה ברור חודשיים וחצי מראש, וכולם רק מעמידים פנים שיש מתח באוויר ומחכים שזה ייגמר.

בקטגוריות האחרות: את פרס הבימוי כמעט כל הקבוצות נתנו, כמובן, לביגלו; את פרס השחקן כולם פרט למבקרי לוס אנג'לס נתנו לדניאל דיי-לואיס על "לינקולן", בעוד בפרס השחקנית יש קצת יותר מגוון: ג'סיקה צ'אסטיין (עם שחר), עמנואל ריבה ("אהבה") וג'ניפר לורנס ("אופטימיות") קיבלו כולן פרסים.

יוצאי הדופן בחבורת החבורות הזאת הם מבקרי לוס אנג'לס, שהרשימה שלהם שונה לחלוטין משל כל היתר. הם היחידים שלא בחרו ב"כוננות עם שחר" לסרט השנה, אלא ב"אהבה" של מיכאל האנקה. את המקום השני הם נתנו ל"המאסטר", ולו נתנו גם את פרסי הבימוי, השחקן, שחקנית המשנה והעיצוב האמנותי. בלוס אנגל'ס גם אוהבים קולנוע ישראלי. הזוכה שלהם בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר הוא "שומרי הסף" הישראלי; בפרס הסרט הזר הטוב ביותר שלהם זכה "הולי מוטורס" (רגע, למה לא "אהבה", בעצם?) ובמקום השני – הנציג הישראלי לאוסקר. רק שזה לא "למלא את החלל", אלא דווקא "הערת שוליים". הוא אמנם היה שייך קלנדרית לשנת 2011 בכל הנוגע לענייני אוסקר, אבל הוקרן בארה"ב במהלך השנה הנוכחית.

הרשימות המלאות:
פרסי "ועד הביקורת הלאומי"
פרסי תא מבקרי האינטרנט של ניו יורק
פרסי תא המבקרים של בוסטון
פרסי תא המבקרים של לוס אנג'לס