ביקורת: חולית – חלק שני

אחד הסרטים הכי מרהיבים מכל היבט שהוא. אבל.
שם רשמי
חולית: חלק שני
שם לועזי
Dune: Part Two
סרט מס' 2 בסדרת חולית

טכנית, "חולית: חלק שני" הוא אחד הסרטים הכי מרהיבים שראיתי בחיי.

אני לא מדבר רק על האספקטים הטכניים כמו צילום, תפאורה, אפקטים וכיוצא באלו: אני מדבר על כך שאם אני צריך לכתוב את החסרונות שלו על נייר, אני לא בטוח שאצליח למלא אפילו שורה אחת, כי בבחינה יבשה – הוא מושלם. דני וילנב הקים את החזון המפורט שלו לתחייה ודייק בביצוע עד רמת הפיקסל הבודד – וכדאי מאוד לא לפספס את הדבר הזה, כי אם אתם שומעים סופרלטיבים בסגנון "אפוס המד"ב הגדול אי פעם" וכאלה, הם לא מאוד רחוקים מהמציאות.

אז למה נימת ה"אבל"? הממ, אני אצטרך לנסות ולראות אם אני מוצא לזה ניסוח, ותאמינו לי שזה לא קל. קשה לאבחן פגמים בסרט מושלם.

נתחיל מהסיפור. העלילה ממשיכה בדיוק (אבל בדיוק) איפה שנעצר הסרט הקודם, והאמת שהייתי ממליץ על רענון, או לפחות לחפש ריקאפ איכותי כי אלוהים גם הוא היה ארוך: פול אטריידיס (טימותי שאלמה) ואימו (רבקה פרגוסון) מצטרפים לקבוצה של דררים – שהם הנוודים המדבריים והחופשיים של כוכב הלכת אראקיס – אחרי ההתקפה של בית הארקונן, שהצליחה בעצם כי קיסר הגלקסיה עמד מאחוריה. כיוון שלדררים יש נבואה עתיקה על ה"אחד" שיגאל אותם ויציל את אראקיס, הם נותנים לפול להתאמן איתם ולשהות במסתור הקדוש שלהם, אם כי בעיקר בגלל הלחץ של מנהיג הקבוצה סטילגאר (חוויאר בארדם), שמתעקש שהבחור השחצן מתאים לכל הסימנים של המסורת המקודשת, למרות פקפוקים לא מעטים מצד הדור הצעיר יותר של לוחמי הדררים. אחת מהקבוצה הזו, צ'אני (זנדאיה), גם מחבבת את פול בלי קשר למעמדו האולי-על-טבעי.

ג'סיקה, האמא, ששייכת למסדר בנות גשרית (המתרגם של הסרט החליט אגב באופן תמוה להתעלם מהמינוח הזה של עמנואל לוטם ז"ל ובמקום זאת לתעתק אותו מאנגלית בצורה מטופשת להחריד) יודעת היטב מהיכן המסורת המקודשת הגיעה – מהארגון לו היא משתייכת שמפיץ את הנבואה הזו כבר מאות אם לא אלפי שנים. היא מחליטה לשתף פעולה ולהפיץ עוד יותר את הבשורה, גם כי הם צריכים לחיות ובלי הדררים אין סיכוי לשרוד במדבר אבל גם כי רעיון הנקמה באלה שרצחו את אדונה הדוכס מוצא חן בעיניה, ואם הפתאים האלה מאמינים לזה אז למה לא להשתמש בהם. טוב, אולי כי פול עצמו ממש לא אוהב את הרעיון שהוא יהיה המשיח.

פול והדררים הלא צייתניים גורמים לשני גלי הדף עיקריים: הברון הארקונן (סטלן סקארגארד) לא מרוצה מזה שהם מפריעים כל הזמן להפקת הסם המיוחד שנמצא רק בחולות אראקיס, וראבאן (דייב בטיסטה), האחיין העצבני והשלומיאל שלו רק צורח כל הזמן ויוצא לפשיטות שוב ושוב אבל לא מביא תוצאות. במקביל, בחצר הקיסר גם מתחילות להסתובב שמועות שאולי התוכנית לחיסול בית אטריידיס לא פעלה כמצופה, וזה מטריד גם את ראש מסדר בנות גשרית (שרלוט רמפלינג) שלא תכננה את זה ככה – ולכן היא מחליטה לעקוב ביתר הקפדה אחרי אחיין אחר של הברון הארקונן, פסיכופט בשם פייד ראות'ה (אוסטין באטלר) שאולי כן יצליח לשלוט סוף סוף באראקיס כמו שצריך.

אפילו בשלוש הפיסקאות המתומצתות הללו אפשר כבר לזהות איזה כר פורה יש בסיפור הזה. אקשן – כמובן. פוליטיקה – בהחלט. דמויות עמוקות – ובכן, זה תלוי בביצוע וכבר אגיע לזה. אבל מה שהכי חשוב לוילנב זה הרובד הפילוסופי של כל העסק, וזה מובהר מהשניה הראשונה של הסרט – פשוטו כמשמעו, עוד לפני שמתחיל הלוגו של האחים וורנר.

ובגלל שזה הכי חשוב, נדחה את זה לסוף ונתחיל עם כל המחמאות לאספקטים האחרים; בראש ובראשונה, שוב, הויזואליה. הנוף המדברי של אראקיס ממוחשב ברובו, אבל נעשה היטב, והשימוש בכל החול הזה כדי ליצור עוד ועוד תמונות מרהיבות מוצלח ממש. האסתטיקה של המדבר לא רק מחושבת ויעילה, אלא גם משמשת ביצירת נקודות מפתח בסיפור וזה מרגיש לא רק מסאז' לעין, אלא גם מתגמל.

וזה כמובן לא רק התפאורה ועיצוב ההפקה, אלא גם הצילום המרהיב של גרג פרייזר, שניכר שעבד צמוד עם וילנב על כל פריים בנפרד, כי המצלמה שלו מתאימה את עצמה לכל סצנה בפני עצמה בדיוק מעורר התפעלות.

מענין לענין באותו ענין – האקשן. הסרט הזה כולל לפחות שתי סצנות שמערבות עקלתונים (ראה הערה קודמת על המתרגם), אותן תולעי חול מפלצתיות ששוכנות במדבריות אראקיס: האחת – הרכיבה הראשונה של פול על עקלתון, והשניה – בקרב הגדול לקראת הסוף. אלו, בלי טיפת הגזמה, שתיים מהסצנות הגדולות של כל הזמנים. למי שרצה לחוות שוב בפעם הראשונה את התקפת הממותות מ"שיבת המלך", יש כעת אופציה.

גם שאר האקשן שמערב פחות יצורים דמיוניים נעשה נהדר. סצנת פשיטה של הדררים על אחת ממכונות הקציר של המרקוח מבויימת לעילא ולעילא; סצנת שוט-רציף-באמצע-שדה-קרב היא אחת הטובות שנראו בז'אנר; קרב אחד על אחד בשיא הסרט זוכה גם לכוריאוגרפיה מושלמת ולתנועות מצלמה מדוייקות.

אפילו הפסקול, שהיה אחד מחסרונותיו הגדולים של הסרט הראשון, מוצלח פה הרבה יותר ומסיבה אחת פשוטה: הורידו את הווליום שלו. האנס זימר הפסיק לצרוח עליי שהוא אפי ופשוט נתן לצלילים שהוא רקח ללוות את הסצנות במקום להשתלט עליהן. זה עובד ככה הרבה יותר טוב. וילנב גם בחר בכמה סצנות מפתח פשוט לא להשמיע כלום חוץ מהצלילים של ההתרחשות עצמה.

גם התסריט יעיל להפליא. וילנב כתב אותו עם ג'ון ספייץ ושני אלה מצליחים להוביל את הסיפור ביד רמה מנקודה לנקודה בלי להרגיש אילוץ בשום שלב.

גם כמעט כל השחקנים ראויים לכל שבח. טימותי שאלמה שחקן ממש טוב – את "וונקה" ראיתי לא כזה מזמן ותשמעו, הוא יודע מה שהוא עושה. רבקה פרגוסון נהדרת. חוויאר בארדם אדיר ממש כשהוא מצליח לגלם דמות שהיא קצת מגוחכת וקצת מטופשת אבל אף פעם לא חוצה את הגבול לנלעגת. זנדאיה, כנראה עם התפקיד הכי רגשי פה, מצויינת ממש. בגזרת הנבלים יש את שלושת המנייאקים לבית הארקונן שכל אחד זוכה לאפיון אחר: סטלאן סקארסגארד שהיה קצת מעט מדי ממנו בסרט הראשון נוכח פה הרבה יותר והוא מעורר בעתה, דייב בטיסטה מגלם תפקיד שהוא בעצם האימפולסיביות והנחיתות של דראקס רק הרבה פחות טיפש, ואוסטין באטלר, כאמור לעיל, הוא הפסיכופט. יש מצב שהתסריט קצת הגזים עם הצגת הפסיכופטיות הזו אבל אלוהים כמה שהכניסה שלו אדירה מכל בחינה.

ויש עוד שלא התייחסתי אליהם עד כה: פלורנס פיו כנסיכה אירולן, ליה סדו כחברה במסדר בנות גשרית, גם אניה טיילור ג'וי צצה לסצנה אחת ובטוח שכחתי משהו.

אז כן, זה גם סרט מאוד עמוס, ולאו דווקא במטאפורות או סימבוליזם אלא פשוט בעולם מאוד מרתק ומפורט ומעניין, והוא לא מאבד את הקצב לרגע.

אז למה בעיניי הוא לא יצירת מופת? כי בצורה מודעת לחלוטין, ובהחלטה מושכלת, וילנב שם את כל הטוב שפירטתי עד כה עם כוכבית אחת ענקית: הוא מסתכל על הכל מבחוץ.

ופה בדיוק נכנס הרובד הפילוסופי שהבטחתי לשוב אליו. "חולית" הספר היה מאז ומתמיד יותר מספר מד"ב סטנדרטי, אלא כזה שעוסק בדברים כמו דת ואמונה ופיתוח של תרבויות לאורך אלפי שנים. הרעיונות שלו עמוקים בהרבה מ"הנה טוב הנה רע יאללה מכות". עכשיו, כשבאים לעבד כזה ספר, חשוב מאוד שלא לעשות את זה בצורה שטחית כי אז באמת שנחטא למקור בצורה קשה – אבל וילנב לחץ על דוושת הפילוסופיה עד הסוף ובכך העמיק מאוד את הסאבטקסט, אבל קצת שכח את הטקסט עצמו.

וההחלטה הזו השפיעה על כל אחד ואחד מההיבטים בסרט ששיבחתי קודם. קרב גדול? יש. הוא פאקינג אדיר – אבל הוא קצר להפתיע. אם פיטר ג'קסון נתן לנו עוד ועוד מהקרבות שלו וחתך כל הזמן לקלוזאפים על הגיבורים האהובים, וילנב הקים סט עצום ואפקטים ברמה הכי גבוהה – ואז צילם וערך בתחושה של "בואו נצא ידי חובה ונעבור הלאה". חלקים רבים של אקשן במערכה האחרונה פשוט נחתכו ואינם וקורים מחוץ למסך, כשוילנב בכוונה מוציא את הצופים בלי תאוותם בידם. גם בדו-קרב שהוא שיאו של הסרט, הבמאי מונע כמעט בכוח כל טיפה של קתרזיס.

הוויזואליה? מהממת, אין ספק. אבל השימוש בה, בכוונת מכוון, גורם ריחוק מורגש ממה שקורה. וילנב כמעט לא נותן לנו "להרגיש" את המדבר, אלא מציג לנו אותו במבט חיצוני ובוחן. הבחירה להציג את כל החולות האלה בצבעים "קרים" ולא "חמים", השוטים הרבים שמדמים את בני האדם שמתרוצצים על הדיונות לחרקים כמעט בלתי נראים, ועוד ועוד.

כך לאורך כל הדרך התסריט בונה את העומק הפילוסופי ללא רבב, אבל שוכח שוב ושוב את פני השטח. מעברים בין סצנות וקווי עלילה נכונים "לפי הספר", אבל אם מנסים להרגיש ולא רק להבין למה הדמויות עברו ממצב א למצב ב, נתקעים בקיר בלתי נראה.

מה שיוצא זה שהסיפור הגדול באמת אפקטיבי להחריד. מוטיב אחד חוזר של התאמת המציאות לאמונה הדתית גם נגע בי במיוחד. אבל בעיניו של וילנב, הדמויות כולן הן כלי משחק במצגת הפילוסופיה הגדולה, והן לא יזכו לסנטימטר של עומק מעבר לזה (אם כי חשוב לציין שמהלך אחד בסוף הסרט בנוגע לדמותה של זנדאיה כן מקבל את הכבוד הראוי לו, בזכות החלטה לא ברורה מאליה).

וזה, בסופו של דבר, ממש גורע מגדולתו של הסרט. וילנב נתן ליצירה של פרנק הרברט עיבוד מכובד ומפורט להדהים, אבל עשה את זה במחיר של ריחוק רגשי מכוון והעדפת ההשתאות על פני ההזדהות. הסרט מאוד מומלץ לצפיה – אבל זאת המלצה מהשכל בלבד, ולא מהלב.