ביקורת: נימונה

"נימונה" סרט די טוב, חוץ מכל החלק הזה של נימונה.

יש כמה דרכים לבחון את "נימונה", סרט האנימציה החדש של נטפליקס.

אפשר לבחון אותו כעיבוד למקור – וובקומיקס שהפך במלוא הזמן לנובלה גרפית שאף תורגמה לעברית – וככזה הוא די כושל. זה לא אומר שהוא סרט רע – יש הבדל בין עיבוד רע לסרט רע, וסרט יכול להיות עיבוד מזעזע ויצירת מופת קולנועית (תשאלו את קובריק).

זה מתחיל מנקודת המוצא: "נימונה" הקומיקס היה על נימונה, יצור משנה צורה שנוחתת במחילתו הסודית של בליסטר הנבל ומבקשת להיות העוזרת שלו. בליסטר נאבק ב"מכון", ארגון שכלפי חוץ מציג את עצמו כשומר על החוק והסדר, אך הדברים לא בדיוק ככה. בקומיקס, הסרט עוסק לא מעט במערכת היחסים הספרותית המוכרת בין נבלים, גיבורים, עוזרים, וההבדלים בין טוב, רע, סדר, וחוק – כל זה עם אמנות פשוטה ונעימה, דמויות כיפיות, סאבטקסט להט"בי ובדיחות נהדרות.

הסרט, לעומת זאת, אומנם נקרא "נימונה", אבל הוא בעצם על בליסטר – הסיפור מתחיל עם סיפור רקע חדש לחלוטין עבורו (במקום אביר שנפלט מהמכון עקב פציעה הוא הופלל ברצח המלכה בטקס ההשבעה) ונימונה משוטטת ברחובות עד שהיא נתקלת בחדשות על המקרה ואז מחליטה להתעלק עליו. זאת דינמיקה שונה לחלוטין, שכן בליסטר של הסרט לא ממש רוצה להיות נבל ומנסה לטהר את שמו ואילו נראה שנימונה גמרה אומר למתג אותו מחדש.

נקודת המוצא הזו, שממשיכה ומתרחקת מהמקור ככל שהסרט ממשיך (למרות כמה רגעים קטנים שלקוחים ישירות מהקומיקס), יוצרת בעצם שני סיפורים שונים לחלוטין על נערה משנת צורה שמצוותת את עצמה לנבל. זה די מגניב, ואני ממש לא חושב שכל עיבוד צריך להיות נאמן, אבל שני הסיפורים מדברים בשפות כל כך שונות שהדבר היחיד שמשותף להם, בעצם, הוא נקודת המוצא הזו.

אפשר, לעומת זאת, לבחון אותו כסרט לילדים. אני מניח שיהיו הורים שאולי לא ירגישו בנוח עם התוכן הלהט"בי בסרט (ובניגוד להבטחות של פיקסאר ודיסני, פה לא עושים בכאילו – כל הגיבורים בסיפור הם או להט"בים או כל כך מקודדים כלהט"בים שאין דברים כאלה). "נימונה" ככל הנראה יכול להתגאות בהיותו סרט האנימציה הראשון לכל המשפחה שאפשר להפוך אותו לצפייה שנתית בחודש הגאווה בלי צורך להסביר באופן מפותל את הקשר. כן כדאי לשים לב שהוא אלים ולרגעים אפילו קצת מפחיד – אבל שום דבר שלדעתי ילדים לא יוכלו להתמודד איתו.

אבל עבור כל ההורים שמחפשים בעיקר שעה וחצי של "תצפו במשהו בטלוויזיה", "נימונה" עלול להתגלות כדבר שהילדים יבקשו לצפות בו כמה פעמים. ההתנערות של הסרט מהסיפור המורכב יותר לטובת עלילה היצ'קוקיאנית של האיש הטוב שהופלל ושמחפש להבין מי עשה לו את זה, למה וכיצד לנקום מאבדת מרבית מהקסם של הספר, אבל מרוויחה משהו בהתלהבות פשוטה של "יש טובים! יש רעים! יאררררר!!!!". וגם נימונה, אני משער, תזכה ללא מעט התלהבות מצד ילדים.

שזה נורא בעיני, כי בחייאת – איזה דמות בלתי נסבלת. זה אפילו לא קשור להשוואה או משהו כזה. נימונה של הסרט הנטפליקסי היא דמות מציקה. היא שקרנית, היא הרסנית, היא לא מכבדת גבולות אישיים, היא מלעיגה את עולם המושגים של האחרים, והיא לא פחות בריונית מדמות אחרת של בריון קלאסי יותר שקיים בסרט – אבל הסרט נותן לה כמה פעמים "להציל את החתול" (או במקרה הזה, ילד) ומציג את זה שהיא מאוד עצובה כי כולם שונאים אותה אז כולנו אמורים לאהוב אותה. ובכן, לא. מעבר לשאלה הפרקטית בנוגע לאופיהּ שנשארת לאורך הסרט, נימונה היא פשוט דמות שלא רציתי להיות בקרבתה. קצת כמו מיניון מסרטי "גנוב על הירח", היא מאוד מצחיקה באופן שילדים צוחקים ממנו, אבל העובדה שהיא לכל הפחות נערה בת עשרה מוריד מהחינניות של הדברים שהיא עושה והופך אותה לסתם גורם מעצבן.

ואפשר גם לשפוט את "נימונה" פשוט כסרט. ככזה, הוא טוב. לא נהדר, לא מדהים, לא מבריק, אבל בהחלט טוב. העיקר של מה שעובד בו הוא בליסטר. דמות שנאלצת לעבור מלאכת ייסורים (להרוג בטעות את מי שייעדה לו גורל אחר ולהיות שנוא על ידי כל הממלכה זה מילא – להיתקע עם נימונה לסרט שלם, זה לא מגיע לאף אחד) תוך כדי שמירה (והבנה מחדש) על גבולות המוסר שלה. בליסטר גרסת ריז אחמד (שעושה עבודה נהדרת), לעומת נימונה, הוא דמות שהייתי בכיף ממשיך איתה הלאה לעוד חצי שעה של סרט.

אך בליסטר, לצערי, מחזיק כמעט את כל הסרט על הכתפיים לבדו. נימונה, כאמור, היא בלתי, אמברוזיוס מושא האהבה שלא בטוח מה לעשות לנוכח החשדות על החבר שלו הוא בסדר, והנבלים הם נפילה מוחלטת. "נימונה" מנסה במקביל להיות סרט הרפתקאות וגם סרט עם מסר לגבי קבלת השונה, רק שמבחינת העלילה, הם לא מצליחים לגרום לזה לעבוד, והתוצאה היא קשקוש שהקשקושיות שלו מתגלה יותר ויותר ככל שמתקרבים אל הסיום.

לו הסרט היה מורד בצורך לרע וטוב מוחלטים באופן אמיתי ולא רק באופן של "מי שאמרו לכם שהוא טוב הוא בעצם רע וההיפך", היה אפשר לעשות סרט מעניין; אבל נטפליקס מרדדים את הסרט שלא לצורך עבור הילדים והשילוב עם מסרים להט"ביים יוצר מטאפורה שאני לא בטוח שכדאי למהר לאשרר אותה רק כי היא נשמעת טוב באופן השטחי ביותר. והרי פסגת הז'אנר של "סרט הרפתקאות על קבלת השונה" – "הדרקון הראשון שלי" – מוכיחה שאפשר לעשות את זה טוב.

וזה מצחיק, כי יש כאמור משהו משחרר מאוד בצפייה ב"נימונה" בכל ההיבט של קבלת השונה כלפי חוץ: סרט על גיבור הומו שלא מוגדר על ידי זה, אך זה בהחלט משפיע על העלילה, הוא ייצוג די נהדר שרבים מסרטי הנוער היו מתים לקבל. כל זה שוב מתכנס לזה שאם יש נכס עצום ל"נימונה", זה בליסטר – אחת הדמויות הטובות של השנה. רק חבל שהוא מגיע בסרט שקוראים לו "נימונה".