אוסקר 2024: 9 שאלות לקראת המועמדויות

ביום שלישי הבא נגלה מי המועמדים לאוסקר. לפני זה, כמה שאלות.

נתחיל בכך שאני יודע בעצמי שהשאלה העיקרית בנוגע לאוסקר נכון לעכשיו היא "למי אכפת?" יש מלחמה בחוץ, וחטופים, והרוגים ומי שרוצה לקרוא עליהם, ובכן, כנראה עושה את זה ולא נמצא כאן. כי למרות הכול, גם בימים כאלה, יש נחמה ועניין במשהו שטותי ומסועף כמו האוסקרים, ואם אני כאן כותב את זה ואתם כאן קוראים את זה, כנראה בכל זאת אכפת לנו. אז בלי עוד טרטורים – שמונה שאלות בקטגוריות שונות לקראת המועמדויות שיוכרזו ביום שלישי הקרוב.

האם יהיה סרט ישראלי במועמדים?

"לפעמים יש לי הרגשה של דז'ה וו, לפעמים יש לי הרגשה של דז'ה וו" שר דנזל וושינגטון, והנה אנחנו שוב בלי סרט ישראלי בשורטליסט של קטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, אבל כן עם סרט ישראלי בשורטליסט של קטגורית הסרט המונפש הטוב ביותר. ל"מגלשה שחורה" זה לא עבד, אבל האם זה יעבוד ל"מכתב לחזיר" של טל קנטור?

ובכן, יש מצב. המתחרים שלו השנה נראים, בלא מעט מובנים, קצת קלים יותר להבסה. זה לא אומר שדווקא ילך לו, אבל בשנה שבה הנציג של דיסני – "היו זמנים באולפן" – הוא פרסומת לאולפן (מרגשת, ועדיין פרסומת) ובלי אולפנים גדולים או מוכרים אחרים שיהיו משובצים אוטומטית, מצביעים יצטרכו אשכרה לראות את הסרטים, ומשם קצרה הדרך של "מכתב לחזיר" לתפוס את העין שלהם. אפילו העובדה שהוא בעצם רק אחד משני סרטי שואה מונפשים באנימציה ייחודית לא באמת אמורה להזיק לו, פשוט כי אני באמת מתקשה לחשוב מי התחרות הקשה: "המלחמה נגמרה! בהשראת המוזיקה של ג'ון ויוקו" עם השם הבלתי נגמר שלא מצדיק את הסרט הקיטשי שלו? "סמון פראי" עם הרעיון החמוד שלא מתעלה אף פעם לכדי ביצוע מעניין מדי? "בום" הדי דבילי?

הימור: אז נהיה פטריוטים, ואם נפסיד נפסיד בידיעה שהפסדנו בניסיון לכבד את המדינה, ונהמר ש"עשן" ו"מכתב לחזיר" (שני סרטי השואה, כאמור) ייכנסו, ויחד איתם "התלבושת שלנו", "סוג של צוואה" וכן, נו, כנראה "המלחמה נגמרה!" פשוט כי תמיד צריך להמר בקטגוריה הזאת בעד הסרטים עם השמות החריגים. אחריהם על פי סדר: "היו זמנים באולפן", "תשעים וחמישה חושים" ו"דירת כלב".

ואם אני כבר פה בקטגוריות של הקצרים אז אני לא ארחיב עוד על התיעודי והלייב אקשן אבל בוא רק נגיד שכן, ווס אנדרסון ייכנס לקטגוריית הקצרים הלייב אקשן אבל אלמודובר לא. אם כי כמובן שכל זה לא קשור לישראל. נראה לי.

איזה סרט זר לא קשור יפסיד ל"אזור העניין"?

"אזור העניין" הולך לזכות באוסקר הראשון עבור בריטניה בקטגוריית הסרט הבינלאומי, כי מה שהיה חסר למדינה הזאת זה אוסקר בקטגוריית הסרט הבינלאומי או משהו. בכל מקרה, זה יקרה. אין כאן עניין של תחרות או שיקול דעת. זה לא משנה ש"אחוות השלג", "ארבע בנות", ו"ימים מושלמים" הם פי אלף טובים ממנו, או שזה סרט שפשוט לא עובד בלי הקשר – כשסרט נמצא במצב בתחרות שבה שוקלים אותו לקטגוריות הבימוי, כתיבה, וסרט, הסרט הזר הוא נטו עניין של פורמליות והאפשרות לארבע ארצות אחרות להגיד שגם הן היו על הפודיום. השאלה היא רק, נו, מי.

הימור: מאותן סיבות ש"אזור העניין" נעול (מעמדו עולה בזמן עונת הפרסים), נראה שגם "אחוות השלג" נעול, ואם לא בגלל הנוכחות שלו בעונת הפרסים אז בגלל הגב של נטפליקס. זה משאיר לנו עוד שתי בחירות "קלאסיות" בקטגוריה: משהו מארצות שהאוסקר תמיד אוהב לפנק בלי קשר לתוצרים כמו נניח דנמרק עם "הממזר" וצרפת עם "הקדירה", ואז מקום אחרון שלכאורה אמור ללכת למשהו מוכר וידוע כמו "20 ימים במריופול" או גרמניה עם "חדר המורים" אבל בפועל ילך למשהו כמו "האמריקאי" הארמני או "הנזיר והרובה" מבהוטן. אני, כאמור, מחזיק אצבעות שיפן עם "ימים מושלמים" או תוניסיה עם "ארבע בנות" יצליחו להיכנס, אבל אין סיבה אמיתית להיות אופטימי בנוגע לכך.

מי יהיה המועמד האקראי בפרסי המשחק?

ג'ודי דנץ', אנדרה רייזברו, לאקית' סטנפילד – בשנים האחרונות, לא משנה כמה פרסים מקדימים יש וכמה משקיעים קמפיינים מתוזמרים –תמיד מתפלק לענף השחקנים של האוסקר שחקן אחד או שחקנית אחת שאף אחד אפילו לא דיבר עליהם בהקשר של העונה. אלה לרוב שחקנים שמגיעים מסרטים חזקים גם ככה שיש להם שלל מועמדויות, ואז שחקן כלשהו מהסרט מוצא את עצמו מועמד ככה במפתיע. בהנחה שזה דפוס חוזר על עצמו – מי יהיה הג'סי פלמונס ב"כוחו של הכלב" של השנה?

הימור: ג'סי פלמונס.

מדי פעם אתה כותב טקסט ביום שני ומגלה שעד יום חמישי הוא לא רלוונטי. כי אני כתבתי פסקה יפה על למה דומיניק סיסה ("נשארים לחג") או סנדרה הולר ("אזור העניין") הולכים להפתיע את כולם ואז הם, אה, צצו בבאפט"א וטכנית לא יכולים להיחשב הפתעה יותר. איתם, אגב, גם צצו פול מסקל וקלייר פוי על "כולנו זרים"… אבל לא אנדרו סקוט. מוזרים שם בבאפט"א.

בכל מקרה, אם זה המצב אז נלך אונג'אנו אליס מ"מקור" (Origin). ואם אין לכם מושג על מה אני מדבר, זה לא סתם, זה כי מדובר בסרט שלא ממש יצא עדיין – אבל כמו בזמנו עם אנדרה רייסבורו, שחקני הוליווד נרתמים לטובת הסרט ויש סיכוי שזה ישתלם לאונג'אנו.

האם פרס הסרט צפוי כמו שזה נראה?

"בדיה אמריקאית". "אנטומיה של נפילה". "ברבי". "נשארים לחג". "רוצחי פרח הירח". "המאסטרו". "אופנהיימר". "חיים שלמים". "מסכנים שכאלה". "אזור העניין".

עשרת השמות הללו עלו שוב ושוב בעונה – אצל המפיקים, אצל גלובוס הזהב, אצל הבמאים – ועל פי כל תחזית סבירה, אין סיבה שהם לא יעלו (בסדר הזה) גם בטקס הקראת המועמדים הקרוב.

כלומר, נו, "הצבע ארגמן" כן הצליח להשיג מועמדות גם אצל גילדת השחקנים ואצל פרסי בחירות המבקרים, וגם היו מי שהרעיפו שבחים על "סולטברן" ו"הצצה ליחסים", אבל בגדול האוסקר נוטים להיות קצת יותר בינלאומיים בשנים האחרונות ולכן קל להאמין שהם יעדיפו את "אנטומיה של נפילה" ו"אזור העניין" על פני הסרטים היותר פופיים.

הימור: נכון, ולכן לשאלתי אכן צפוי להיות עד כדי כך צפוי. אבל אם בכל זאת יהיה איזשהו שינוי מהעשירייה הזאת זה לא יהיה בסרטים של קאן, אלא דווקא משהו כמו "המאסטרו" או "חיים שלמים" שנדחק החוצה לטובת "הצבע ארגמן". אם הייתי חושב שלמישהו באוסקר יש עודפים של טעם הייתי אומר שגם "הצצה ליחסים" משתחל פנימה, אבל לדעתי אם הוא יועמד זה יוגבל לתסריט ומשחק.

מי הסרט שהולך לאכזב?

אכזבה זה יחסי. בשנה שבה המצאנו את המושג "פלופבאסטר" כדי לתאר סרטים שיכולים להרוויח 400 מיליון דולר ועדיין להיחשב כישלון בקופות, המחשבה שיש סרט כלשהו שישיג "רק" 4 מועמדויות לאוסקר היא קצת מצחיקה. ובכל זאת, סביר ביותר שסרט כלשהו הולך להחמיץ פנים בצהרי יום שלישי (שלנו, אצלם זה בוקר). אז מי?

הימור: כאמור, זה צריך להיות מישהו שהיה יחסית גדול עד כה בעונה – זאת לא חוכמה להגיד שסרט כמו "אזור העניין" יהיה "קטן מכפי שמצפים ממנו" כי בכל הכנות כל מועמדות מעבר לשתיים היא ברכה. לא, זה צריך להיות סרט מאלה שהיה רגע שדיברו עליו כזוכה אפשרי. נגיד, מישהו כמו "חיים שלמים", שיותר ויותר נראה שככל שהעונה נמשכת יוצא ממנו האוויר עד שלא ברור מה נשאר שם פרט למועמדות לסרט. בימוי? לא ממש צפוי. שחקנית ראשית? אפשרי, אבל כרגע די מתעלמים מגרטה לי. אז מה בעצם אמור להיות לו שם? סרט ותסריט? זהו? זה, כמו שאומרים, די מאכזב מסרט שציפו שישחק בליגה של הגדולים. ואחריו בתור "המאסטרו", פשוט כי יש גבול לכל תעלול. מה שמוביל אותי ל-

כמה מועמדויות יקבל ברדלי קופר?

ברדלי קופר היה מועמד כבר תשע פעמים לאוסקר. די מרשים בהתחשב בכך שאת המועמדות הראשונה שלו הוא השיג רק לפני 11 שנה. מאז הוא והאוסקר חברים טובים ועל כן כשהוא מוציא סרט השאלה היא לא "האם", אלא "כמה". אז, נו, כמה?

הימור: כאמור, הנחת המוצא שלי היא שפרס הסרט – משום מה – קורה. פרס הבימוי, לעומת זאת, לא. מה שמשאיר בשאלה את פרס המשחק ואת פרס התסריט. מכיוון שמדובר בשתי קטגוריות די קלות, אהמר בזכות קופר שהוא יגיע לבת מצווה של מועמדויות השנה. לא בצדק, ואין מאושר ממני אם הוא לא יקבל אפילו אחת, אבל בת מצווה זה בת מצווה. מקווה שהוא יצא מצדפה לכבוד המאורע.

האם ברבי תצליח איפה שכולם נכשלו ותדחוק החוצה את דיאן וורן?

האם לכם נמאס לקרוא על כך שדיאן וורן היא מלכת קטגוריית השיר הטוב ביותר ולכן חייבים להמר עליה? לי נמאס לכתוב את זה, זה בטוח. ואני מאוד לא מצפה לראות את "חריף אש" אם וכאשר יועמד.

אבל אולי, נו, אולי השנה זה לא יקרה. אולי "ברבי" יביא 2 מועמדויות, ו"הצבע ארגמן" עוד אחד, וכולם אוהבים את השיר מ"רסטין", ויש שירים ממש טובים מ"פלורה ובנה" ולאחרונה יש קטע בקטגוריה שאנשים מעמידים שירים מהסרט הטוב ביותר בלי קשר לאיכות שלהם אז אוליייייייי

הימור: לא. לא מהמרים נגד דיאן וורן. בטח לא כשהשיר שלה השנה אפילו לא כזה נורא. על כן, 2 "ברבי", 1 "רסטין", 1 "הצבע ארגמן" ו-וורן לקישוט, ותגידו תודה שהפעם היא מועמדת על סרט שבאמת קיים ואפשר לצפות בו איפשהו. אם אתם רוצים להיות אמיצים – תחליפו את "הצבע ארגמן" ב"רוצחי פרח הירח". אם אתם ממש אמיצים, תורידו גם שיר אחד ל"ברבי". אבל וורן שם.

האם דיסני יפספסו באנימציה?

הקרב ה"אמיתי" בקטגוריית הסרט המונפש הוא בין "הילד והאנפה" ו"ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש". עד לאחרונה היה נראה שהפרס בכיס של "ספיידרמן", אבל ככל שהעונה מתקדמת הדברים נראים פחות בטוחים: אנשים דיברו בזמנו על "ספיידרמן" כמועמד לפרס הסרט הטוב – בלי המונפש – ולאט לאט הסרט הצטמצם והצטמצם. ועדיין, אין ספק שהוא עדיין ראש בראש מול מיאזאקי.

זאת, כאמור, לא השאלה המעניינת. השאלה היא זאת: האם לראשונה מזה הרבה זמן דיסני יפספסו – על שתי חברות האנימציה שלהם – את הקטגוריה? הרי "המשאלה" לא יהיה מועמד. אף אחד לא אוהב אותו, כולל הוא עצמו. זה משאיר את "אלמנטלי", סרט שפחות שנוא מהרושם הראשוני שלו, ועדיין – מי צריך אותו כשיש יציאות עצמאיות ומעניינות כמו "נימונה", "חלום של רובוט"', "צבי הנינג'ה: טירוף המוטנטים", "סוזומה" ו"ארנסט וסלסטין 2"?

הימור: האוסקר. האוסקר צריך אותו. אומנם האנני עשו היסטוריה כשלראשונה התעלמו ממיקי מאוס וחבריו, אבל האוסקר לא יעשו את ההימור של ללכת באותה הדרך, ולו רק בגלל שקשה לדמיין את מצביעי האוסקרים מעדיפים את "צבי הנינג'ה" על פני "אלמנטלי". אז "אלמנטלי", "נימונה" ו"סוזומה" נכנסים לקטגוריה, וראש של בכיר אחד בפיקסאר לא נערף היום. ברכות לעוסקים בדבר.

מה יהיו ההפתעות של השנה?

לא עניתי על זה כבר בקטגוריה של המשחק? אולי לא. טוב, נו, יאללה, ולסיום, השאלה המסורתית, מה יהיו ההפתעות של השנה? ספוילר: אני עושה את זה כבר שש שנים. הצלחתי בהימורים בשאלה הזאת 1.9 (קרי הצלחה אחת גמורה ועוד שלושה חצאי סעיף) פעמים מתוך 18 או יותר אפשרויות. אתם כמעט יכולים פשוט לדלג לתגובות.

הימור: יאללה, בואו נתפרע:

1. כל שלישיית "חיים שלמים" מועמדת על פרסי המשחק שלה. כן אני יודע שזה נוגד את הסעיף למעלה, זה כל הקטע. אם כבר, יאללה, בנוסף לכך גם כל שלישיית "הצצה ליחסים" מועמדת. יאללה, אם כבר??? 3 שחקנים מ"כולנו זרים" גם מועמדים. הא? אתם רוצים ללכת להשיג אגוזים? בוא נשיג אגוזים!
2. אמילי בלאנט מפספסת מועמדות ל"אופנהייימר". כששואלים אותה על כך היא עונה "כן, די בצדק, לא ההופעה הכי טובה שלי אם להיות כנה".
3. "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" מועמד לשני אוסקרים ויותר. לא יודע, אני צריך להצדיק לעצמי למה ראיתי אותו.
4. "פרארי" מועמד לאיזה שישה פרסים, כולל תסריט, משחק, ואולי אפילו סרט.
5. ויודעים מה, למה לא: ג'סי פלמונס מועמד על "רוצחי פרח הירח".

זהו, עכשיו תורכם – מה ההימורים שלכם, השאלות שלכם או כל הגיג אחר בנוגע לאוסקר?