אני ממש ממש גרוע עם לזכור להעלות את הסקרים האלה בפסח, הא? למען השם עברו שני פסחים מאז הסקר האחרון.
אז אולי שווה להבהיר מה אנחנו עושים פה, למי שלא יודע: את סקרי "מה נשתנה" התחלנו ב-2018, המשכנו ב-2019, וגם ב-2021. הרעיון? לנסות לראות מה השתנה – אם בכלל – בטעם הקהל מאז הפעם האחרונה שהצבענו על "הסרט הטוב ביותר" של שנה כלשהי. איך זה עובד? אנחנו שמים רשימה של 30 סרטים, אתם בוחרים את ה-3 האהובים עליכם, ובסוף נבחר סרט. למי שצריך ריענון, אלה הן תוצאות הסקרים הקודמים.
והפעם החלפנו קידומת ונכנסו אל שנות העשרה. אנחנו עם הסקר של 2010. כמו תמיד, אציין את הסרטים שיצאו ואת אלה שנכנסו מרשימת 30 הסרטים הנ"ל: אז נפרדנו מ"אף אחד לא מושלם" – סרט שהיה נראה שבדרך להיות קאלט אבל אז אולי היה ג'ארד ליטו מדי, וכן מ"הילדים בסדר" ו"החיים בזמן מלחמה". עם מעריציהם הסליחה.
במקומם נכנסו "כלבת", "זוהי סדום", ו"ראיתי את השטן". כמעט הכנסתי גם את "פחד מצלמים", אבל אני לא חושב שבקונצנזוס הוא "סרט של 2010", למרות שזה מתי שהוא יצא בארצנו. אם יש סרטים אחרים מ-2008 שנראה לכם שאמורים להיות פה – למה? זה סקר של 2010. אבל אם יש סרטים אחרים של 2010 שנראה לכם שמקומם פה – אפשרי שהם פשוט בסקר של 2011 (שגם יעלה בקרוב). אבל גם יכול להיות שפשוט פספסתי אותם, ואם כן – איתכם הסליחה.
אז בלי עוד מלל – צאו להצביע.
בר מצווה אחת לאחר מכן, מה הסרט הכי טוב של 2010?
- התחלה (19%, 188 קולות)
- סקוט פילגרים נגד העולם (15%, 149 קולות)
- הרשת החברתית (15%, 144 קולות)
- צעצוע של סיפור 3 (11%, 110 קולות)
- שאטר איילנד (5%, 48 קולות)
- הדרקון הראשון שלי (4%, 44 קולות)
- באה בקלות (4%, 35 קולות)
- מר שועל המהולל (3%, 33 קולות)
- פלונטר (3%, 31 קולות)
- קיק-אס (3%, 26 קולות)
- מגה-מח (2%, 21 קולות)
- סרט לבן (2%, 17 קולות)
- זוהי סדום (1%, 14 קולות)
- ראיתי את השטן (1%, 14 קולות)
- גנוב על הירח (1%, 14 קולות)
- הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק ראשון (1%, 13 קולות)
- מטען הכאב (1%, 11 קולות)
- מופע הפלאים של דוקטור פרנסוס (1%, 9 קולות)
- שרלוק הולמס (1%, 9 קולות)
- RED (1%, 9 קולות)
- כלבת (1%, 7 קולות)
- תלוי באויר (1%, 7 קולות)
- גנב עירוני (1%, 6 קולות)
- אני אוהב אותך, פיליפ מוריס (1%, 5 קולות)
- סופר הצללים (1%, 5 קולות)
- פעם הייתי (0%, 4 קולות)
- הדקדוק הפנימי (0%, 4 קולות)
- פרשס (0%, 2 קולות)
- נביא (0%, 1 קולות)
- מצ'טה (0%, 1 קולות)
מס' מצביעים: 452
הסקר יהיה פתוח עד יום ראשון ה-23/04.
כואב לי מאוד לא להצביע לצעצוע של סיפור 3
אבל אי אפשר לא להצביע לרשת החברתית, התחלה וסקוט פילגרים נגד העולם (שמח שבחרתם בשם האמיתי של הסרט).
גם קיק-אס, פלונטר, שאטר איילנד, הארי פוטר, שרלוק הולמס, הדרקון הראשון שלי, מטען הכאב, ופעם הייתי נהדרים.
ואו שנה מעולה היה לי קשה מאוד לבחור
צימצמתי לחמישה סרטים:
1)התחלה
2)רשת חברתית
3)צעצוע 3
4)שאטר איילנד
5)מופע הפלאים של דר פרנסוס
אבל צריך לבחור 3 אז נשארו עם – רשת חברתית, צעצוע 3 , שאטר איילנד
עוד סרטים שאהבתי- פעם הייתי, הארי פוטר(אחד הפחות טובים אבל הארי פוטר ) ,דקדוק פנימי
ראיתי את השטן בפער. יצירת מופת מטלטת ועד היום לא יוצא לי מהראש (ואני מפחד לצפות בו שוב).
(ל"ת)
בחרתי ב"הדרקון הראשון שלי"
הדרקון הראשון שלי זה סרט נהדר שמהווה פתיחה מעולה לטרילוגיה פשוט מושלמת. האנימציה מהממת, הדיבוב מצוין והעלילה מותחת מרגשת ומצחיקה.
זאת שנה שהביאה לנו גם את המיניונים החמודים אבל הלב בוחר בהיקאפ וטות'לס💜
שנה אדירה
השלושה שבחרתי:
הרשת החברתית – כנראה הסרט האהוב עליי מהשנה הזו, שילוב מדהים של סורקין ופינצ'ר בשיאם. לפעמים אני פותח אותו במיקום אקראי ואז פשוט לא יכול להפסיק עד שהוא מסתיים. ואיכשהו, בכל צפייה הוא רק משתפר.
התחלה – הוא נולאן בשיאו, במאי רעיונות פומפוזי. הנס צימר אחראי כנראה לאחוזים נכבדים מהאהבה שלי לסרט, ויש לו את מה שהיא כנראה סצינת הסיום האהובה עליי ביותר. אני מתבייש לספר כמה פעמים צפיתי בה ביוטיוב.
הארי פוטר – כואב לראות את ההתרסקות (הדי צפויה) שלו, מהמקום הששי בפעם הקודמת, להיפלטות מוחלטת מהעשירייה. יש לי פינה חמה דווקא לסרט הזה, שהוא כנראה ההחלטה הכי נכונה יצריתית שהתקבלה מהמניעים הכי כלכליים. הוא לא מהטובים בסדרה, אבל הוא האחד שהפך אותה לשלמה, כשהוא נתן לדמויות בפעם הראשונה לנשום. ולרקוד..
וגם:
סקוט פילגרים נגד העולם – כנראה ראוי יותר מהארי פוטר, אבל יהיו לו מספיק מעריצים אחרים. לרעתו עומדת גם העובדה שצפיתי בינתיים בעוד סרטים של אדגר רייט, והשטיק שלו קצת נמאס עליי. גם הסיום שלו, שהוא חלש יחסית להתחלה, מוריד מההתלהבות. עדיין, סרט מדהים.
באה בקלות – אמה סטון בשיאה, הופעה מדהימה בקלילות מהפנטת.
הדרקון הראשון שלי – הדרימווקס הכי טוב… טוב, נו, לפחות אחד מהמתמודדים על התואר.
באמת שנה אדירה.
הרשימה הזו בעיקר גורמת לי לתהות
איך זה יכול להיות למען השם שאנדרו גארפילד לא קיבל מועמדות לאוסקר באותה השנה? איך???
(מי רוצה לנחש איזה סרט בחרתי?)
הרשת החברתית(?)
אם על הסרט הזה את מדברת
לדעתי לא הגיע לו -*בלי הסתכלות על מתחרים*
הוא שיחק טוב ואפילו מאוד, אך אני לא חושב שזה התפקיד הכי טוב שלו או התפקיד הכי טוב בסרט עצמו
אני לא מסכימה
אבל בין אם אני מסכימה ובין אם לא – זו לא ההשוואה הרלוונטית.
השאלה היא לא האם היו לו תפקידים יותר טובים בהמשך, וגם לא אם זה התפקיד הכי טוב בסרט עצמו כי הוא לא מתחרה בג'סי אייזנברג, אלא ב"שחקן משנה" – אז ג'סטין טימברלייק, נניח (ואני חושבת שבתחרות הספציפית הזו גארפילנד מנצח בקלות).
השאלה היא מול המתחרים, תמיד מול המתחרים…
כן את צודקת צריך להשוות לדמויות משנה מתחרות באותה שנה
ואני חושב שהוא שיחק טוב ,
קשה לי להשוות בין שאר המתחרים כי לא ראיתי את כל הסרטים האחרים
גפרי ראש נגיד יותר אהבתי מגארפילד אבל לצורך הדוגמא
איזו הדרדרות מפוארת להארי פוטר
כנראה שב-2010, לפני חלק 2 של אוצרות המות, זה היה ביג דיל. היום בקושי זוכרים אותו.. חבל.
אני אהבתי יותר את החלק הראשון. החלק ה2 זה בעיקר קרבות אפיים..
אותי יותר מרשימה הנפילה של "פרשס"
לא בגלל הצניחה במיקום – הוא היה מקום 22 לפני עשור וקצת – אלא בגלל שהוא כרגע על 0 הצבעות.
בתור מי שאיחר להצביע אבל היה מצביע לפרשס
הוא בעיקר לדעתי נשכח מסיבות פוליטיות ומי שלא צפה בו אז לא צפה בו אחרי וגם מי שצפה סביר שלא יזכור כי התרבות השכיחה אותו לגמרי.
סרטים על גזע בארצות הברית תמיד נעים בין שתי קצוות, הצגה ריאליסטית של השחורים בארצות הברית או הצגה פנטסטית של המצב כדי לייצר מציאות חלופית ולחנך את הצופה למה צריך להיות.
בשנות ה-80 היינו בעולם של משפחת קוסבי\על טעם ועל ריח\הנסיך המדליק מבל אייר עם הפרברים השחורים המדומיינים, אחרי עשור שבה שחורים עשו בלאקספלוטיישן על זונות וסמים.
בעשור וחצי הראשון של שנות ה-2000 המטוטלת נעה לכיוון של הצגה ריאליסטית לחלוטין של המצב אשר מגיעה לשיא בתקופת שלטונו של אובמה ופרשס הייתה אחד הביטויים המובהקים של זה. אחרי זה עם עליית טראמפ והמתח הגזעי שחזר לכותרות בכמה ווריאציות, גורם לטאטוא כמעט מוחלט של התכנים הללו ואף תיוג שלהם כגזעני (התרסקות לחלוטין מתויג כגזעני היום).
היצירות של דיוויד סימון (הסמויה, טרמיי) לא היו נכתבות היום, אפילו סרטי העבדות שהציפו אותנו (12 שנים של עבדות\ג'אנגו\הולדתה של אומר) בה שחורים יכלו להיות רעים נעלמו לחלוטין, הזדמנות שנייה שעוסקת בעקיפין בהיעדרה של המשפחה הגזענית השחורה ובטח שלא פרשס שאין בו אפילו לבנים להאשים, אנחנו חיים בעידן בו השחורים המוצגים במסך הם בוגריי אייבי ליג בעיקרם, עורכי דין\רופאים מצליחים או אפילו מלכים ויקטוריאנים שחורים. שונדה ריימס שולטת בכיפה עם המציאות המדומיינת שלה, דונלנד גלובר, שחור כזה, איסה ריי, אנשים לבנים יקרים, ג'ורדן פיל (שכל האלגוריות הגזעיות שלו בסוף עוסקים בשחורים מלומדים שבאו מהפרברים או מהאורבניות המשכילה שממש לא באו מהגטו) וכדומה.
אז בעולם של היום לריאליזם הביקורתי של פרשס אין מקום והיא נשכחה לחלוטין מהתודעה, עד שהמטוטלת תנוע שוב.
איך למדתי לקח על דחיית סיפוקים
ראיתי את רשימת הסרטים ותהיתי איך אוכל לבחור בין סקוט פילגרים, הרשת החברתית וצעצוע של סיפור 3. בחרתי בסקוט פילגרים, שלחתי את ההצבעה, ואז ראיתי שאפשר לבחור שלושה סרטים.
קח את זה כמוסכמה של עמודי אינטרנט-
כשכפתור הבחירה הוא עגול, צריך לבחור אחד מהרשימה. כשהוא מרובע, אפשר לבחור כמה.
(וכן, היה אפשר לרשום מראש כמה סרטים אפשר לבחור ולא לתת לנו לנחש)
סליחה, לרשום ליד רשימת הסרטים ולא בתחילת הטקסט כדי שנשכח בינתיים.
(ל"ת)
Inception
כנראה שבחיים לא אבין את ההתלהבות סביב הסרט, כמו שכנראה לא אבין את השנאה ואת ההתנגחות כלפי הסרט הזה.
מרגיש לי שאנשים כמעט תמיד או עפים על הסרט הזה ומסבירים כמה הוא מתוחכם ועמוק או (במספרים נמוכים בהרבה) ממש לא אוהבים אותו ומסבירים כמה חורים יש בו או כמה הוא לא באמת מקורי.
לרוב אני לא נתקל באנשים שאומרים "וואלה היו שם דברים מגניבים ומעניינים אבל זה לא איזה משהו עמוק במיוחד ואולי הסרט תופס את עצמו קצת ברצינות מדי", אולי אנשים כאלה (כמוני, מן הסתם) לא נוטים להביע את דעתם על הסרט הזה 🤷🏻♂️
אני נוטה לשלילי אבל בעיקר בגלל קבלת הקהל החיובית
לו הסרט היה מתקבל ביותר "כן, אחלה, אני מניח" לא הייתי יותר מתמרמר על זה שהוא סרט שודים לא מעניין, בלי דמויות זכירות, ושרוב הסצנות הכי גדולות שלו לקוחות ממקום אחר. (הוא כן אחלה משל על קולנוע).
אני חושב שמזה שתסכל אותי בסרט הזה הוא איך שהוא הרג את הפוטנציאל שלו במו-ידיו
הסרט הזה מתחיל בלהסביר את עצמו ואז ממשיך בזה, בלי הפסקה, עד לכתוביות הסיום. הסרט הזה הוא כולו דמויות שמסבירות במקום לדבר. זה נשמע נורא ואיום, וזה מסיח את הדעת מכל מה שרץ על המסך, מגניב ככל שיהיה.
בדיעבד בין כוכבים התיישן יוצר טוב מאינספשן. ואני יושב שאני מעדיף את טנט על פניו. זה היה קונספט מלהיב לילד בן11 אבל היום אני יודע שהסרט הרבה פחות מיוחד ממה שהרגשתי בזמני
(ל"ת)
אם יש סרט שחוסר החיבה שלי אליו נובע גם מההתלהבות של אנשים
זה אינטרסטלר. בחיי שאני לא מצליח להבין מה אוהבים בו.
לא אהבתי אותו גם בלי קשר לזה שאנשים עפים עליו, אבל באיזשהו מקום המעמד שלו עוד יותר מעצבן אותי. אולי זה עוזר לי להבין קצת את הסנטימנט של יהונתן בתגובה שלו.
טנט מרגיש לי כמו גרסא די קיצונית של הדברים הבינוניים בעיניי באינספשן – לוקח את עצמו עוד יותר ברצינות, רעיונות עוד פחות מקוריים ודמויות שאני אפילו פחות הצלחתי להתחבר אליהן. גם בו יש קטעים מגניבים בסך הכל, פשוט כאן זה לא מספיק כדי לפצות לדעתי.
רק בתקופה האחרונה שמתי לב
שאנשים באמת ממש אוהבים את בין כוכבים. אני זוכר את התקופה שהיו באתר כתבות על 250 של ימד"ב, וכשהתייחסו לבין כוכבים שנמצא במקום ה-30 התגובה היתה כן, בטח, חחח..
אבל אז גיליתי שיש באמת אהדה עצומה לסרט הזה. נתקלתי באינטרנט בכל מיני אנשים שאשכרה החשיבו אותו לאחד מעשרת הסרטים האהובים עליהם ביותר, ובהרבה מקומות מדברים עליו היום בהתלהבות אדירה. גם לנעימת הנושא שלו יש אהבה גדולה. האמת, לפחות בנוגע לנעימה, מבחינתי האהבה לגמרי מוצדקת.
אוקי נולן גורם לאנשים לדבר כמו רובוטים אבל...
אהבתי מאוד את אינטרסטלר בגלל זה. נסיון של למצוא את האנושיות באנושות ממישהו שלא רוצה לדבר על שניהם. המאמץ של נולן למצוא משהו חיובי בנקודת מבטו השלילית היה מרשים בעיניי בזמנו ומעורר הזדהות. אולי כדאי לי לראות אותו שוב כדי לרענן את הזיכרון אני זוכר את העלילה הכללית אבל את הדיאלוגים פחות.
לגמרי מסכים.
אינטרסטלר השתבח עם השנים, אינספשן התיישן רע וטנט אנדרייטד.
אני יכול להבין את הסנטימנט הזה בסך הכל
אבל הוא לא נמצא אצלי לגבי אינספשן (אבל כמו שכתבתי בתגובה אחרת, כן לגבי אינטרסטלר).
אפילו שעפתי על הבמב"א, אני מודה שלפעמים ההתלהבות של אנשים בצורה מסוימת מורידה לי קצת ממנו, וזה בתכלס מרגיש לי קצת מצחיק כשזה קורה אבל זה עדיין קורה.
אני לא לגמרי מסכים לגבי זה שהסרט לא מעניין, אני חושב שכן יש לו קטעים מוצלחים והוא מצליח להכניס אותי אליו במידת מה, אבל אני אקח את ההזיות הלא לגמרי קוהרנטיות של פפריקה במקום any day of the week.
אני מאוד אוהב את הסרט, וממש לא חושב שהוא מתוחכם ועמוק.
נראה לי שמערכת היחסים המורכבת שלי עם נולאן הגיעה לנקודה רגועה רק אחרי טנט. לפני שטנט יצא, הייתי קצת מבולבל בנוגע למה שאני חושב עליו: אני אוהב אותו כי כולם אוהבים אותו? אני באמת אוהב אותו, או סתם מתלהב? למה אני אוהב אותו, אבל ממש לא חושב שהוא עמוק במיוחד?
רק אחרי שכולם שנאו את טנט, ואני ממש אהבתי, וגם חשבתי שהוא סרט נולאני קלאסי, הבנתי שאני, לחלוטין מצד עצמי, ממש אוהב את נולאן. לא, לא את נולאן הגאון והעמוק שכולם מדברים עליו, ואני אף פעם לא ממש הרגשתי. את נולאן המתלהב, שמצליח בהתלהבות שלו להעביר רעיון.
נולאן מצליח לגרום לי להרגיש בצורה מאוד חיה איזשהו רגש רעיוני. קצת קשה לי להגדיר את זה, אבל אינספשן מבחינתי הוא שיא ההישג שלו. הוא לא אומר אמירה גאונית על זמן ומציאות, הוא כן מעביר איזו חוויה רגשית שנוגעת חזק ברעיונות האלו.
וכן, הוא ממש גרוע בכתיבת דמויות. או, לפחות, הדמויות לא ממש מעניינות אותו. כי אני לא סגור על זה, אבל נראה לי שבממנטו הוא דווקא כן הוכיח קצת יכולות בעניין.
לגבי המשפט האחרון
יש לי רק מילה אחת להגיד: הג׳וקר
וואי דוגמה גרועה ליכולת בכתיבת דמויות. הגוקר הוא פחות דמות ויותר מצפקד ככוח טבע בסרט. אנחנו לא יודעים עליו כלום כמעט ועם כל הכבוד למשחק האגדי של ית לדגר זה לא הופך את הגוקר לדמות עמוקה בעלת רבדים אלא לרעיון מבוצע היטב.
גם את זה צריך לדעת לעשות אבל בשום פנים ואופן אין פה הוכחה לכתיבה טובה של דמויות. גם הארווי דנט מבוצע כרעיון וחא כדמות עמוקה ואמיתית. אין לו את זה עם דמויות והכל בסדר, לפעמים אפשר להסתדר בלי דמויות עמוקות ומרגשות.
כן, מה שרנדל כתב.
כתבתי את זה גם בדף שיחה של אופנהיימר. הג'וקר הוא יותר רעיון מדמות, וברעיונות נולאן דווקא ממש מוצלח.
אשכרה מישהו הצביע לכלבת
הסרט הכי גרוע שראיתי בחיים שלי.
זה לא אני, כי יש בשנה הזאת כמה מועמדים מאוד ראויים
אבל אני מחבב מאוד את "כלבת", הרבה יותר מכל התוצרים של פפשודו וקשלס מאז.
זה משהו שאני לא מצליח להבין
בהתחשב בכך שמדובר בסרט באמת מחורבן בכל צורה ודרך שאנסה לבחון אותו. באמת, אני נוטה להבדיל בין סרטים שסתם לא אהבתי וסרטים גרועים, וכלבת זה לחלוטין סרט מהסוג השני.
אני חושב שאם נצייר בראשנו סקלה שבה סרטי אבי ביטר מצויים בקיצון האחד של הסרטים הגרועים ביותר, אז כלבת הוא די ליד.
אני יודע שהרבה אנשים שונאים אותו ומזלזלים בו
אני מצאתי אותו כטוויסט די מבריק על ז'אנר הסלאשר, ויותר מ"מבריק" – טוויסט ישראלי על הנושא (זה לעומת "הזאב הרע" שלא רק שהסתפק בלהיות חיקוי של אחרים, הוא גם השיל ממנו כל סממן שהיה יכול למקם אותו בארצנו אנו חוץ מהשפה שלו).
זה לא שאני יכול לשפוך שבחים על המשחק יותר מדי – בכל זאת סרט סלאשר אימה – אבל הקונספט שלו והביצוע שלו נפלאים בעיניי.
וואו הזאב היה אוברייטד ברמות, אני זוכר שפישלר שם את הסרט הזה מעל כוח משיכה וכולי חושב וודפאק?
(ל"ת)
הייתה פה ממש אהבה מוגזמת לזאב כשהוא יצא
ואני זוכר שצפיתי בו טיפה באיחור וכל מה שהצלחתי לחשוב אחרי זה היה "זהו? זה הדבר שכולם כל כך מתלהבים ממנו? הסרט הסך-הכל-סבבה-אך-לא-יותר-מזה הזה?"
מסכים איתכם לגמרי
(ל"ת)
ההסבר לדעתי: חווית הצפייה על מסך גדול
האפקט של הסרט על קהל די מדהים, בעיקר כשהוא לא לגמרי יודע למה הוא נכנס. אנשים מגיבים לו פיזית, ויש משהו מאוד עוצמתי בחוויה של לראות סרט שמוציא מאנשים תגובות חזקות וסותרות (שורות שלמות שמתפוצצות מצחוק בזמן שהמוני צופים אחרים מסיטים את המבט מהמסך, מבועתים).
בצפייה ביתית, או לחילופין עם קהל פחות מוצלח, הוא משמעותית פחות טוב.
חווית הצפייה על מסך גדול
דווקא בהקשר הזה קשה לי לראות איך הסרט הזה גובר על כח משיכה
מסכים ומעלה
ראיתי את הסרט בחולון (ברח לי השם איך נקרא המקום – הסינמטק/ספריה/מוזיאון הזה, ליד הקניון) בהקרנה מיוחדת, וכשעלו האורות בסוף גיליתי שאני יושב ליד דובל'ה גליקמן, ליאור אשכנזי ורותם קינן. מהרגעים הגדולים של חיי :)
כל זה טוב ויפה, אבל אני לא אשפוט סרט על פי הקהל שאיתו צפיתי
הייתי בהקרנת טרום בכורה של אנטמן בזמנו, והייתה חוויה מאוד כיפית. אבל הסרט עצמו? חמוד וזהו. ברור לי שחוויה חיובית תשפיע בסוף גם על איך שאתה זוכר את הסרט, אבל ממבקר קולנוע (ובתכלס מכל בן אדם שבא להמליץ לי על סרט) הייתי מצפה לדעת לעשות את ההפרדה.
אני לא יודע מה דעתי בנושא
ההקרנה שבה ראית סרט כלשהו מאוד משפיעה על חוות הדעת שלך. האם האנשים שלידך נהנו או לא – למשל – מאוד מעצב את החוויה שלך באופן כמעט מיידי. אם כולכם יצאתם נלהבים, אם כולכם יצאתם קוטלים, אם יצאתם מעורבים בדעתכם – כל זה ישפיע לא רק על דעתך האישית על הסרט אלא גם על התפיסה שלו: האם זה סרט מרצה קהל אבל אתה לא אוהב אותו? סרט שהקהל לא מתחבר אליו אבל אתה מאמין בו?
זה לא שיש "אובייקטיביות" בביקורת, אבל אם אתה האיש היחיד באולם שלא צחק, עדיין מחובתך להביע שלא צחקת – אבל גם ראוי להזכיר שאפשרי ש"הבעיה" בך.
בקיצור, אני בהחלט חושב שההקרנה שבה אתה רואה סרט כלשהו משנה. לא לחלוטין, אבל כן.
אני, אגב, לא ראיתי בחולון אבל כן בבתי הקולנוע כשיצא – ווואלה לא זכור לי התלהבות מיוחדת מההקרנה או הקהל.
אי אפשר באמת לעשות את ההפרדה.
יכול להיות שעם קהל אחר הייתי אוהבת את הסרט פחות. יכול להיות שאם הייתי נתקעת בפקק בדרך או דורכת בשלולית הייתי מגיעה במצב רוח רע ולא נהנית. יכול להיות שאם הייתי גדלה בלי אחים הסרט היה הרבה פחות מדבר אליי.
אנחנו בני אדם והחוויות שלנו סובייקטיביות. אם יש משהו שבבירור משפיע משמעותית על היחס שלנו לסרט (נגיד אם הבמאי הוא חבר של חבר או שאני המעריצה מספר אחת של הספר שעליו הסרט מבוסס) אז כדאי לציין את זה בביקורת כדי להתאים את הציפיות, אבל מעבר לזה אין באמת דרך לפרק את החוויה שלנו לגורמים ולנטרל את החלקים שלא תלויים אך ורק בסרט עצמו.
אפילו בלי קהל. כל דבר משפיע.
נניח וראית את הסרט בסטרימינג בבית – האם ראית אותו בחושך, עם קערת פופקורן ומלוא תשומת הלב? או שראית אותו על הספה, תוך כדי שאתה מדפדף בנייד, עם הילדים צועקים בחדר שלהם? זה משפיע על הרגשתך.
טוב לגלות ששניצר מסתובב בזמנו הפנוי בעין הדג
(ל"ת)
הוא פרש מכתיבה אז הןא מתעניין מה קורה בשאר האתרים
(ל"ת)
קרקר האם שיטת הבחירה שהיא שונה ואפילו מהותית משיטת הבחירה של סרטי סוף השנה
יכולה לדעתך לייצר שינוי ב10 הראשונים למרות שטעם קהל האתר לא כזה השתנה
יכולה, אבל עד כה נראה שיותר סביר שהדברים יציבים מאשר תזיזתיים
(ל"ת)
אוקי תודה :)
(ל"ת)
אני רואה שאני בין היחידים שאהב את גנב עירוני
האם זה כי לא הרבה ראו, או כי לא הרבה אהבו?
אולי זה כי אין לו יותר מדי עומק מעבר לסרט שודים? אני זוכר שהוא עשוי טוב ברמה של HEAT (אם כן פחות טוב, בעיקר בגלל פאצ'ינו ודה נירו המלכים)
אני סבבה עם "גנב עירוני"
אבל אין שום תרחיש שבו הוא בשלושת הגדולים של השנה שלי.
כמה ראו הדקדוק הפנימי
לדעתי סרט מדהים והוא גרם לי לרצות לראות כל דבר של ניר ברגמן(ואז ראיתי את הנה אנחנו ולא טעיתי ),
אמנם לא היה בטופ 3 שלי כי שוב זו שנה מאוד טובה, אבל הייתי רוצה לדעת כמה עוד צפו וכמה חושבים כמותי
לסיכום ביניים:
הקפיצה הכי גדולה שייכת ל"מגה-מח" (שהיה קודם בטבלה) – אני מניח בזכות מי שאז גדל עליו והיום יותר מבוגר וכן לסרטים שהכנסתי "זוהי סדום" ו"ראיתי את השטן" – אם כי אלה נהנים בעיקר מהעובדה שהחל ממקום 13 בערך רף הקולות זה כזה 15.
המפסיד הגדול, כמו שאמרו – זה הארי פוטר שנדחק מהעשירייה (ו"פלונטר" תפס את מקומו, עולה ממקום 12) ו"פרשס" שעדיין על אפס קולות. גם מי שהיה מקום 11 – מופע הפלאים של דוקטור פרנאסוס – צנח פלאים (וחבל! סרט נפלא! גם עם אנדרו גארפילד!)
מופע הפלאים סרט נפלא
הגיע לטופ 5 שלי
אבל באמת שנה מדהימה
בכל זאת המיקום הנמוך שלו מפתיע אותי
מרשים שיש 3 סרטי אנמציה במקומות כאלו גבוהים ואני שמח שפלונטר הגיע לטופ 10 אחד מסרטי האנמיצה הטובים של דיסני ללא פיקסאר מאז 2010 – לא רשמתי אותו באהבתי גם כי שכחתי
או בזכות מי שראה את מגה מוח לראשונה דווקא כמבוגר אחרי 2010 (והוא גם לא היה באתר בכלל ב-2010)
כלומר, אני, שסייעתי למגה מוח להתקדם פה בסקר (למעשה יצא שהצבעתי רק לסרטי אנימציה. מלבדו הצבעתי גם לדרקון הראשון ולפלונטר. ולמי ששואל, דווקא את צעצוע של סיפור 3 אני לא ממש מחבב. סרט סבבה כזה, אבל לא מעבר לכך והסצינה המפורסמת בסיום הסרט היא אחד הדברים הגרועים ביותר שפיקסאר עשו אי פעם)
כבר עשינו שיחה על צעצוע 1-3 ״אחד״ 🥲
(ל"ת)
מי פתח שיחה? סך הכל ציינתי עובדה שאי אפשר להתווכח איתה ;-)
וכן, אני זוכר שהעלתי את זה כבר בעבר איפשהו, אבל מודה שאני לא זוכר מה הייתה דעתך בעניין.
אני מניח, לפי הניסוח שלך, שאתה וודאי חושב אחרת ואוהב את סדרת צעצוע של סיפור וחושב שהסצינה מסוף צעצוע 3 היא דווקא טובה ולא קרינג׳ טהור.
בכל מקרה, לא באתי לפתוח מחדש דיון קודם, אבל היה מתבקש להזכיר את זה כשאני מציין כמה 2010 הייתה טובה לאנימציה בשעה שדווקא סרט האנימציה הכי אהוב מאותה שנה הוא אחד שאני לא הכי מעריץ.
אהה כמובן כמובן לא חשבתי שאתה מיתכוון לפתוח שיחה
סתם נזכרתי בעברנו בנושא צעצוע, זה היה נוסטלגיה שלי לגבי זה (:
וכן אני בעד צעצוע 3 (הצבעתי לו גם עכשיו וגם אז) ובכלל בעד צעצוע (חוץ מ4 )וגם אז אמרתי שאני בעד הסצנה הזו ובעד הסצנה השנייה החזקה (בשתיהן כמעט בכיתי)
*לגבי החלק האחרון אתה צודק בהחלט וזה שווה אזכור (:
אני הבנתי זאת והאמת אני זוכר זאת גם אז (:
אז היה שאמרת שהסצנה הראשונה בספוילר היא גרועה מאוד ואני אמרתי שאני אוהב אותה אבל אני הזכרתי את הסצנה השנייה כחזקה יותר
ופה אתה הסכמת (:
פילוסופיה
מתהייתך אני מבין שכבר פיצחת מה זה אומר למות כשאתה בן אדם ובאיזה שלב זה קורה באופן סופי.
אגב הארי פוטר נחלש אין ספק
אבל הוא לא נמחק כמו פרנסוס למשל
הוא נופל מטופ 10 לאיזור 15 כזה
בשיטה מעט שונה
שוב אין ספק שיש פה היחלשות אבל לא התרסקות כמו שאםשר לחשוב מהתגובות כאן (:
בהקשר של הארי פוטר, יש דבר חשוב שעוד לא ציינו פה
כשהסרט יצא ב-2010 הוא הרגיש הרבה פחות חצי סרט משהוא מרגיש היום.
כלומר, נכון שהסרט מסתיים במה שלא נראה כלל כמו סיום ושכולם ידעו שמחכה בפינה החצי השני, אבל זה לא כמו היום כשאנשים כבר מכירים את החצי השני ומרגישים שהארי פוטר ואוצרות המוות זה ממש סרט אחד שמחולק לשניים.
זה אולי קצת שונה, אבל בהחלט יכול להיות שבעוד אי אלו שנים, כשיעשו פה את סקר מה נשתנה של 2021, חולית, שאז כבר יכונה בפי כל ״חולית – חלק 1״, ירד כמה מקומות למטה כשאנשים כבר יחשיבו את שני החלקים של חולית לסרט אחד ויתקשו להצביע לחצי סרט.
מסכים איתך לגמרי גם לגבי הארי וגם לגבי חולית
יש סיכוי סביר שזה פוגע בו
אישית אני גם מסכים עם האתר שהארי פוטר 7 חלק 1 הוא חלש יחסית לסדרה
אני דווקא חושב שהוא חזק יחסית לסדרה
שני הסרטים הראשונים של קולומבוס הם החלשים שבסדרה, אחריהם מסדר עוף החול.
7א, לעומת זאת, הוא אחד הטובים בסדרה, שעשוי ברמה מאוד גבוהה שמוכיחה שלפחות אז היה לדיויד ייטס הרבה מאוד כישרון בבימוי.
זה סרט שאם לא היה חצי סרט היה הגיוני שיקבל מועמדויות לאוסקרים הבכירים לרבות הסרט הבימוי והתסריט.
רק הערה קטנה: גולשי עין הדג לא הכריזו כאן באמצעות התוצאות שאוצרות המוות 1 הוא חלש יחסית לסדרת הארי פוטר, אלא שהוא חלש יחסית לסרטי 2010, וזה ממש לא אותו הדבר.
אי אפשר להשוות בין ההצלחות של סרטי הארי פוטר השונים בסקרי מה נשתנה, בשעה שכל אחד מהם מתחרה מול סרטים אחרים.
בהחלט יתכן שבשנה אחרת אוצרות המוות 1 היה מגיע למקום יותר גבוה.
אם רוצים לדעת באמת מה דעת הגולשים פה על המיקום של הסרט ביחס לסדרת הארי פוטר, צריך לעשות סקר מה נשתנה על ה״הארי פוטר האולטימטיבי״.
עברו כמעט 12 שנה מאז הסקר ההוא, כך שזה דווקא יכול להיות רעיון מעניין (ואפשר גם להכניס את שלושת סרטי חיות הפלא ולראות איפה הם יתברגו).
בסקר ההוא, אגב, אוצרות המוות חלק א דווקא הגיע למקום השלישי הבהחלט מכובד.
לגבי הערה אחרונה אתה צודק אני חוזר בי
לגבי השאר
את הראשונים אני מאוד אוהב בסדרה בגלל שהם הכניסו אותנו לעולם הזה
גם אם הם לא חזקים יחסית בבימוי והמשחק של השלישיה עוד לא מושחז
7א בהחלט מבוים יותר טוב אבל לדעתי דלות העלילה בו מחלישה אותו במעט
אני אגיד לך את האמת אני מאוד אוהב את סדרת הסרטים הזו
ופעם בכמה זמן אני חוזר לאחד מהם רנדומלית
עולם הקוסמים עדיין קורץ לי , כל הסיפור , כל ההקשרים בין הספרים ובקיצור כל מה שעשה את הסדרה להצלחה שהיא עדיין עושה לי את זה
*האם אצביע לסרט אחד כטוב בשנה מסוימת זו שאלה אחרת ותלויה מצב כמובן אבל כסדרת סרטים הם באמת משהו מדהים
**דווקא את השלישי פחות אהבתי ואני יודע שזו דעה מאוד לא פופולרית
עוד מפסיד ענק
זה אינספשן, שירד מ-39 אחוזים ל-19 בלבד. הוא עדיין מקום ראשון, אבל זו ירידה מטורפת.
ובפעם הקודמת הפער בינו לבין סקוט פילגרים, שגם אז היה מקום שני, היה עצום
למעשה היו להתחלה למעלה מפי 2 קולות מהמקום הבא אחריו.
הפעם, לעומת זאת, הפער הרבה הרבה יותר צמוד.
כך שכן, התחלה עדיין במקום הראשון, אבל כבר לא ממש בפער רציני.
דווקא הפער פחות קריטי בגלל שיטת ההצבעה
כלומר, ירידה מ-40 ל-20 אנשים שהצביעו לו, בטח כשהיה להם 3 אפשרויות – זה קריטי. אבל פער נמוך יכול להיות מוסבר על ידי אנשים שעכשיו פשוט יכולים להצביע לשניהם.
הוא עדיין באותו אחוז, פחות או יותר
למטה יש את מספר המצביעים, אבל האחוז בתוצאות מחושב לפי מספר ההצבעות. כלומר – גם אם כולם היו מצביעים לאינספשן, אבל גם לשני סרטים אחרים, הוא היה מופיע עם 33 אחוז
צודק לחלוטין
פספסתי את הנתון הזה, וכמובן שזה משנה את הכול.
הנקודה המעניינת היא שלפי החישוב יוצא שסך הכול היו בסביבות ה-900 הצבעות, כלומר – הרבה מאוד אנשים לא הצביעו לשלושה סרטים. מעניין האם הם עשו זאת בכוונה, או ש.. כמו ש-Derazne ניסח את זה, הם למדו לקח על דחיית סיפוקים.
אם כי, חשוב להדגיש
שהעובדה שהוא נשאר עם אותו אחוז מצביעים, למרות שבעצם התאפשר לאחוז גבוה הרבה יותר של אנשים להצביע לו, עדיין מבטאת ירידה גדולה בפופולריות. ודאי ביחס לסרטים הבאים אחריו ברשימה, שבעצם רשמו לעצמם אחוז מצביעים הרבה יותר גבוה מבפעם הקודמת.
שנה מעולה, אבל הסרטים הטובים לא כאן ברשימה
כלומר ,שניים מהם כן בעיניי (קיק-אס ו״הרשת החברתית״)
אבל שלוש יצירות מופת חסרות לי מאד.
confessions (סרט הנקמה הטוב בהיסטוריה? גם אם לא, הוא סרט הנקמה האסיאתי הטוב ביותר, וזה אומר המון בעולם בו קיים פארק צ׳אן ווק)
never let me go (מלנכוליה אהובתי)
let me in (בעיניי, טוב יותר אפילו מהמקור)
גם קיקאס סרט שלא רואי בעיניי להיות ברשימה
סרט שאני נהנה ממנו עכשיו אבל כשראיתי אותו בגיל 12-13 כמה חודשים אחרי שהוא יצא חשבתי שהוא מאוד ילדותי ומסמן וי על מה שסרט גיבורי על למבוגרים צריך לכלול אלימות, קלולת וציצים. אני מודה שאהבתי מאוד את הדמויות עצמן והמשחק בסרט מצוין (חוץ מהבן של העשיר וגם אז הוא לא רע). הבעייה הייתה עם העלילה עצמה. זה עדיין פי מליון יותר טוב מסקוט פילגרם ואם אהרון טיילור היה מקבל את התפקיד של סקוט זה היה משפר את הסרט פלאים (לא הופך אותו לטוב רק משפר).
אני אגיד את זה שוב (בנוגע לסקוט)
יותר מהטענה שאדגר רייט לא מסוגל לכתוב נשים (שאיתה אני מסכים חלקית כי סאם מסוף העולם הייתה סבירה) אתגר רייט לא מסוגל לכתוב מתבגרים-מבוגרים צעירים (גיל 14-29) בכלל. נראה שבגלל תחושת הניכור שאתגר רייט הרגיש בתיכון ובקולג' אף אחת מדמויות אלו לא יצאה מה"אימו פייז" שלה. הבעות פנים הם בגדר אופציה כאשר רוב הזמן הם נראים כמו זומבים ,אין להם אף אחת מהמורכביות הרגשיות שיש לדמיות המבוגרות יותר (רוב הזמן הם יוכלים לקוות שה"ארק" שלהם יהיה להרגיש יותר מרגש אחד כל החיים) והם גורמים לדריה מורגנדופר להיראות קלילה בהשוואה הם חסרי אנרגיות לחלוטין בסקוט ובטררילוגיה ועם אנרגיות מועטתות בשאר סרטיו . הדבר האירוני זה שאם הוא היה מעתיק את הדמויות הראשיות מטרילוגית קורנטו או לומד משהו מ"מתקפה על הבלוק" ,אותו הוא הפיץ, הוא היה קולע לרוח גיל ההתבגרות הרבה יותר טוב מאשר סקוט-עכשיו. אני לא חושב שאתגר רייט ישתפר בזה ממה שאני מבין הטינה שלו כלפי תקופת התיכון דיי גדולה, כל מה שאלי לקוות שאתגר רייט ישיג כותבי צד טובים שיגידו לו איך לכתוב מתבגרים טוב (ולא יס-וומן כמו בלילה בסוהו).
הארי פוטר מתרסק ובוער
אנשים פשוט התבגרו, זה הכל והיום יודעים להעריך את הזיכיון כמו שהוא באמת – ערימה לוהטת של זבל אסקפיסטי לילדים שלא מסוגלים להתמודד עם הבעיות שלהם.
אולי זה המקום להזכיר
שלמעט הארי פוטר הרביעי, כל סרטי הארי פוטר שדרגו את מעמדם בסקרי מה נשתנה. הארי פוטר הראשון אפילו הצליח להיכנס לעשירייה אחרי שלא עשה זאת בסקר המקורי. הארי פוטר הרביעי, היוצא היחיד מהכלל עד לסקר הנוכחי, אמנם ירד בחמישה מקומות, אבל הצליח לשמור על מקומו בעשירייה.
שמע תאמת לתגובות רעות כאלו אני לא היתי מגיב
אין לי בעיה שהוא חושב שהארי פוטר לא סדרת סרטים טובה
אבל ״ערימה לוהטת של זבל אסקפיסטי לילדים שלא מסוגלים להתמודד עם הבעיות שלהם.״
נראה לי מוגזם
למי אכפת מסקרי מה נשתנה?
נכון, אני כתבתי את התגובה המקורית על סקר מה נשתנה, אבל כולנו יודעים שהם לא אומרים שום דבר, בהקשר הזה.
אני בתכל'ס התייחסתי לשפל הכללי של הזיכיון בקנה המידה העולמי – העובדה שהסרטים האחרונים כשלו קופתית וביקורתית, העובדה שהמניה של רולינג צנחה ב70 אחוז או משהו, ועכשיו הם דוהרים לרימייק נואש לסדרה המקורית כאילו הם דיסני או משהו. (אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה נעשה רימייק כזה בהפרש כל כך קטן מהעיבוד המקורי. טוב, יש את פרסי ג'קסון, אבל זאת סדרה שכשלה מלכתחילה, התבטלה באמצע ואפילו לא כיסתה עשירית מהספרים בערך, בניגוד לסרטי הארי פוטר).
כתבתי את התגובה פה כי זה מתאים למגמה ואנשים קצת התחרפנו על זה בתגובות למעלה, אז חשבתי שכדאי להסביר. אני לא מנסה לטעון שהסקר הספציפי הזה הוא ההוכחה הניצחת ללמה אנשים לא אוהבים הארי פוטר יותר. אני לא צריך אותו, יש לי את מיליוני הדולרים שוורנר שרפו על חיות הפלא.
לא זכור לי שגקסון ביים או היה מעורב ברימייק לשר הטבעות. נכון להיום סרטי שר הטבעות זו גרסת לייב אקשן היחידה לסיפור הזה.
(ל"ת)
הוא דיבר על סדרת הסרטים פרסי ג'קסון (:
(ל"ת)
אני לא חושב שאתה צודק לגבי ירידת ערך הסדרה
1)הסרטים האחרונים של הארי פוטר לא כשלו- אתה מדבר על העולם שלו יענו חיות הפלא , אבל זה שונה לגמרי, חיות הפלא סבל ממלא דברים אחרים שדווקא זה שהוא בעולם של פוטר לא הספיק לו, עובדה שהסרט הראשון כן הצליח יחסית למרות הביקורות החלשות .
2)המניה של חברת רולניג לא צנחה אלא ההכנסות של החברה ירדו אבל כבר דיברו על זה במקום אחר באתר ואני חושב ששמה הוסבר למה, אני לא נכנסתי לעומק בעניין זה , אבל אני כן יודע שזה לא קשור להארי פוטר בגלל שכבר אין סרטים של הארי פוטר אז ברור שהוא לא יכול לעזור לחברה בהכנסות באופן ישיר שכזה.
3)לגבי הרימיק- פה זו פרשנות אבל דווקא לדעתי זה אומר שהעולם לפי ורנר כן חזק, כי אם הוא חלש כמע שאתה אומר למה לעשות לו רימייק כל כך מהר שעוד זוכרים את ״הזבל ״ הזה, לא עדיף לחדות איזה 30 שנה שאנשים ישכחו מיזה ולפנות לדורות חדשים ? אני חושב שדווקא בגלל שורנר מאמינים שהעולם הזה עוד אהוב אז הם מכים בברזל בעודו חם .
*אגב מה ההבדל בין זה לבין כל הספיידרמנים הבאטמנים וכו? שזה נקרא ריבוט ולא רימייק? אבל זה עוד עיקרון , לא?
4)האם אנשים עדיין אוהבים את הארי פוטר המקורי? זו שאלה אחרת לגמרי, אני לא חושב שיש לך נתונים על זה וגם לי לא, לדעתי הדרך לדעת זה בכמות צפיות בvod או הסטרימנג של max , לא? אני לא יודע אם יש נתונים על זה ואני בטח לא הולך לחפש, אבל הטענות שלך לדעתי לא מוכיחות את זה
ו.. על חודם של קולות בודדים,
גם הארי פוטר השמיני התקדם מהמקום החמישי לרביעי.
סך הכול הישג נאה לסדרה, שעוברת את מבחן הזמן בהצלחה די מפתיעה.
לפני שיוצאים בקביעות חד משמעיות כאלה
אני מציע להקשיב ל-"הסכת שאין לומר את שמו" שבו שיר ראובן ודור סער מן מנתחים את ספרי הארי פוטר תוך כדי שימוש בשואה, בפסיכולוגיה ובנכסי צאן ברזל מהתרבות היהודית ובכלל. קשה להיתקל בכנות ורגישות כמו שלהם כשהם מתמודדים באופן חזיתי עם בעיות אקוטיות בחיים שלהם עצמם ובחיים הציבוריים דרך הספרים. בקיצור, זבל זה לא. אסקפיזם זה לא. בריחה מהתמודדות זה בטוח לא.
על הפודקאסט הנ"ל –
אני כנראה לא אוכל להקשיב לזה, רק כדי להתווכח בדיון אוף טופיק – מדובר בפודקאסט מאוד ארוך.
אבל הצצתי בו ולמזלי, לא הייתי צריך לחפש הרבה – הפרק הראשון, בתיאור: "ולמה הסדרה היא הגשמת חלום לילדים" שזאת בעצם בדיוק הנקודה שלי, זבל אסקפיסטי.
ובפרק עצמו, שלא הקשבתי למשפטים שלמים מתוכו, אבל כן שמעתי אותם זורקים את הביטוי "פורנו ילדים " זה ביטוי ממש חריף וקיצוני, אבל מה לעשות, הוא נכון והוא אומר לך כל מה שאתה צריך לדעת על הסדרה.
תהיתי לעצמי מי מסוגל לתת לייק לתגובה שכזאת?
ואז ראיתי מי זה והכל היה ברור.
הרשת החברתית הוא הסרט שמגדיר את שנות ה2010.
לא רק בגלל הנוכחות וההשפעה של פייסבוק ספציפית במהלך העשור הזה, אלא בגלל הניתוח שלו את דמות ה"בחור צעיר ומבריק שמונע מקנטרנות", ואיך שהטכנולוגיה נותנת המון כוח הרסני לטיפוס הספציפי הזה.
כל שנה הוא הופך להיות יותר ויותר רלוונטי.
לא הצבעתי ל'אני אוהב אותך, פיליפ מוריס'
אבל זה סרט ממש טוב שמבוסס על סיפור אמיתי שלא זקוק לשיפצורים כבדים, כי הוא מטורף בזכות עצמו. ממש חבל שהוא לא עשה מספיק רעש כדי להיות קונצנזוס.
אז אם מישהו פספס, זו הזדמנות טובה לרוץ לצפות בו.