מה אפשר ללמוד (ומה לא) מהרשימה החדשה של "סייט אנד סאונד"

הפתעה: "חמש חמש" לא נבחר גם הפעם.

נהוג לומר על רשימות של "הדברים הטובים ביותר" שהן חסרות ערך.

זה נכון במובן שאין שום דרך להחליט על יצירה כלשהי שזהו, היא הכי טובה. כי "הכי טובה" זה לא צירוף מילים ששמים אחריו נקודה, אלא סימן שאלה – הכי טובה במה? ולמי? ובאיזה מצב? נניח שנסכים כולנו קולקטיבית שכיצירה הומניסטית שמצליחה לספר את סיפור האנושות ולתעד אותנו ברגעים הכי שפלים שלנו באופן הנקי והטהור ביותר, "שואה" הוא הסרט הטוב ביותר – פסגת האמנות כפי שהיא מנסה להתיימר להגיד משהו על האנושות. אבל מה עם הסרט הכי טוב למי שאין לו יום שלם לשרוף על הנושא? או למי שדווקא לא רוצה כרגע להרהר באחת מהזוועות הכי איומות שהאנושות עשתה, אלא סתם רוצה קומדיה קלילה? או סרט אקשן מדמם? או סרט אימה קיצוני?

בקיצור, רשימות הן לא חסרות ערך, אבל יותר משהן אומרות משהו על הסרטים שהן מצביעות עליהם, הן אומרות משהו על מי שבחר ודירג אותם. אם מישהו יגיד שהסרט האהוב עליו הוא "ריה והדרקון האחרון" נניח שהוא כנראה עדיין לא בן 10, למשל. אם מישהו יצביע על "הנוקמים", נניח שהוא מעריץ מארוול. אם מישהו יגיד ש"מועדון קרב" הוא הסרט האהוב עליו, סביר שניקח צעד אחורה.

אז מה אנחנו לומדים על הסקר החדש של "סייט אנד סאונד", המגזין הבריטי שעורך את סקר "הסרט הכי טוב בעולם" פעם בעשור מאז 1952, ולו הצביעו כ-1,700 מבקרים שהודיע לנו ש"ז'אן דילמן, רחוב דו קומרס 23, בריסל 1080" הדיח את "ורטיגו" כסרט הטוב ביותר בכל הזמנים?

טוב, קודם כול, שהם יודעים שהסרט הזה קיים – נקודה שולית לכאורה, אך כזאת שלדעתי לא שותפים לה יותר מדי אנשים. גם בקרב אנשים שחובבים קולנוע, שנטל אקרמן הוא לא בדיוק השם הראשון, או המאה, או החמש מאות ברשימת הבמאים הפופולריים ביותר. בימד"ב דירגו את "ז'אן דילמן" פחות מעשרת אלפים אנשים, ומאז הזכייה שלו הוא קפץ 12,166 מקומות במדד הפופולריות שם – דבר שעדיין לא הספיק לו על מנת להגיע ל-100 המקומות הראשונים. כל זה לא אומר משהו לא על הסרט, לא על אקרמן ולא הצופים, כמובן. פשוט רוב חובבי הקולנוע, נו, אוהבים שדברים מתרחשים בסרט שלהם; ושנטל אקרמן, לכל הפחות ב"ז'אן דילמן", קוראת תיגר על התפיסה הזאת.

זה מוביל אותנו לדבר השני שאפשר ללמוד מהסקר, והוא שבשאלה "מהו קולנוע" בקרב אותם מבקרים חובבי קולנוע, הארט-האוס ניצח והדיח כל ניסיון אפילו לבְדָל של תקשורתיות. כן, זה לא שהיה קל בעבר לשכנע אנשים לתת צ'אנס לסרטים בני יותר מחמישים שנה ("ז'אן דילמן" הוא הסרט הכי צעיר שנבחר לראשות הרשימה מאז 1982, אז "האזרח קיין" היה בן 41, לעומת ה-47 של "ז'אן דילמן") אבל לכו תגרמו לאנשים לראות סרט בלגי מ-1975 באורך שלוש וחצי שעות. כן, מדי פעם בקולנוע אנשים מוכנים לראות משהו באורך כזה כשהוא מוגדר כאירוע מנקר עיניים, אבל "ז'אן דילמן" הוא הכול חוץ ממנקר עיניים. הסרט מורכב כולו מסצנות ארוכות מאוד וסטטיות לחלוטין שבהן, למשל, אישה מקלפת תפוחי אדמה, או מחכה שהמים ירתחו. בזמן אמת.

אני רוצה להבהיר: "ז'אן דילמן" הוא סרט טוב שאני אוהב, והוא עושה את מה שהוא עושה – בחינה של השגרה והיום-יום באופן כזה שכל סטייה לפתע נראית משמעותית בעיני הצופה ונתפסת כקריאת תיגר על הציפיות שלנו מקולנוע – טוב מאוד. אולי, אפילו, הכי טוב. אבל הבחירה שלו כמי שמייצג את הקולנוע אומרת בעצם משהו כזה: הסיבות שבגללן רוב האנשים הולכים לראות קולנוע? לא מעניין אותנו, אנחנו יותר בענייני אנטי-קולנוע. אם תרצו, זה כמעט גייטקיפינג: חושבים שאתם אוהבים קולנוע? תראו את הסרט הזה שכמעט בלתי-צפי בסטנדרטים של רוב האנשים. אה, אתם לא יכולים? טוב, אז כנראה אתם לא אוהבים קולנוע אמיתי, כזה שהוא הכי טוב בעולם.

ברגע שזאת האמירה, כל הרשימה (שיותר טובה מבפעם שעברה, נגיע לזה עוד רגע) פשוט מאבדת ממעמדה. הרי מי שממליץ לכם על סרט כזה כסרט הטוב בעולם לא נהפך לעילאי יותר או מובחר יותר: הוא פשוט מאבד סמכות כמבין עניין עבור רוב האנשים. הרשימה הבאה, לכשתצא ב-2032, תצטרך להתאמץ יותר כדי שלאנשים יהיה אכפת ממנה – וזה עוד לפני כל ההאשמות בהטיה פוליטית שצצו לאחר שסרט של אישה כבש את ראש הרשימה.

להלן העשירייה, בכל מקרה:

  1. "ז'אן דילמן" (עלה 34 מקומות) 
  2. "ורטיגו" (כאמור, ירד מהמקום ראשון של הרשימה הקודמת)
  3. "האזרח קיין" (המקום השני של הרשימה הקודמת, ומלך הרשימה הזאת למשך חמישים שנה) 
  4. "סיפור טוקיו" (ירד מקום אחד מאז 2012)
  5. "מצב רוח לאהבה" (עלה ממקום 24. הסרט בדירוג הכי גבוה שיצא באלף הנוכחי)
  6. "2001: אודיסיאה בחלל" (נשאר באותו מקום, באופן מפתיע)
  7. "עבודה טובה" (זינק איזה 71 מקומות)
  8. "מלהולנד דרייב" (עלה ב-20 מקומות)
  9. "האיש עם מצלמת הקולנוע" (ירד מקום אחד)
  10. "שיר אשיר בגשם" (עלה 10 מקומות)
(למי שתהה: "חוקי המשחק", "זריחה", "המחפשים", "ז'אן דארק", ו"8 וחצי" הם הסרטים שעזבו את העשירייה) 

והנה הקטע: אם מתעלמים ממי שבראשה, מדובר בשיפור די רציני – יש פה שני סרטים מהמאה הנוכחית, מחזמר קליל וכיפי, סרט מד"ב ומגוון די רחב של ארצות. גם בהמשך הרשימה נראה שיש שיפור משמעותי בשתיים מהתלונות הכי גדולות על הרשימה הקודמת: חוסר המוכנות שלה להכיר בסרטים עדכניים, וחוסר ההכללה שלה של נשים.

נתחיל בעדכניוּת: הרשימה הקודמת (אני מדבר על מאה הסרטים שהיו בה) הכירה ב-3 סרטים שיצאו אחרי שנת 2000, וכל אחד מהם יצא בין 2000 ל-2001 ("מלהולנד דרייב", "מצב רוח לאהבה" ו"אחת שתיים"). הפעם מדובר לא רק בשישה סרטים שיצאו בעשור הראשון של שנות האלפיים (אל הסרטים הללו הצטרפו "המסע המופלא", "המלקטים והמלקטת", ו"Tropical Malady"), אלא בעוד 4 סרטים מהעשור הקודם ("דיוקן של נערה עולה באש" הכי גבוה במקום ה-30, ואליו מצטרפים "אור ירח", "פרזיטים" ו"תברח").

מספר הסרטים שביימו נשים עלה גם הוא מ-2 ל-11 עם 2 סרטים של שנטל אקרמן, 2 סרטים של אנייס ורדה ("קליאו מ-5 ועד 7" זינק ישירות מלהיות מחוץ לרשימה אל המקום ה-14. כבוד), "דיוקן של נערה עולה באש", "הפסנתר" של ג'יין קמפיון, "מרגניות", "עבודה טובה" של קלייר דני, "וונדה" של ברברה לודן, "בנות העפר", והסרט הקצר והסוריאליסטי "Meshes of the Afternoon" במקום 16. אפשר לצפות בו ממש פה בחינם ואחרי 14 דקות להגיד שראיתם את הסרט ה-16 הכי טוב בעולם.

חוץ מזה אפשר עדיין להתלונן על חוסר ההכרה ביוצרים כמו ספילברג וטרנטינו שלא הכניסו סרט אחד, או להתלהב מהדאבל שמיאזאקי עשה פה (חוץ מ"המסע המופלא", גם "טוטורו" נכנס), או לתהות על הכוח שהגל הצרפתי החדש איבד, או איך יצירת מופת כמו "סרט גופי" נשארה בחוץ, או אלף ואחד דברים; אבל בגדול זאת הרשימה – עדכנית יותר, מכירה יותר בנשים, וכזאת שהמקום הראשון שלה הודף כל ניסיון לקולנוע מתַקְשֵר. מרשימה שהייתה יכולה להיות מעין "המדריך למתחילים למי שמחפש קולנוע מתקדם", היא קפצה ל"המדריך למתקדמים למי שרוצה קולנוע מאתגר".

מצד שני, אם רוצים רשימה שהיא קצת יותר "המדריך למתחילים למי שמחפש קולנוע מתקדם", האם אפשר להפנות אתכם אל רשימת הבמאים, שם הדיחה את "סיפור טוקיו" יצירת המד"ב "2001: אודיסאה בחלל"?

בנוגע לסרטים עדכניים המצב הוא שבמקום 4 יש רק 3 סרטים מהעשור הקודם ("פרזיטים", "אור ירח" ו"פרידה"), אבל יש 7 מ-2000 עד 2009: "מצב רוח לאהבה", "מלהולנד דרייב", "מחבואים", "שמש נצחית בראש צלול", "Tropical Malady", "אחת ושתיים" ו"La Ciénaga". וכן, אין שם סרטי אנימציה (כלומר, אין סרטים של מיאזאקי. אנחנו לא מכירים בסרטים מצוירים שאינם של מיאזאקי, מה יש לכם) או טרנטינו, אבל מישל גונדרי וסטיבן ספילברג שם!

כמו כן, אצל הבמאים יש רק 10 סרטים של נשים (סרטים שיש כאן ואין אצל המבקרים: "עוברת אורח" של ורדה, "The Ascent", ו"La Ciénaga") בִּמְקום 11 – וזאת למרות שהרשימה שלהם כוללת 104 סרטים ולא 100. שוביניסטים.

זאת הרשימה של הבמאים, בכל מקרה:

  1. "2001: אודיסאה בחלל"
  2. "האזרח קיין"
  3. (בתיקו עם 5) "ז'אן דילמן"
  4. (בתיקו עם 4) "סיפור טוקיו"
  5. (בתיקו עם 7) "ורטיגו"
  6. (בתיקו עם 6) "8 וחצי"
  7. "מראה" 
  8. (בתיקו מפה ועד מקום 13) "בארי לינדון" 
  9. "קלוז-אפ"
  10. "מצב רוח לאהבה" 

אבל אם כבר, הדבר הכי כיפי בכל הסיפור הזה הוא הרשימות האישיות של במאים. אל הרשת זה עדיין לא הגיע במלואו, אבל חשבון טוויטר העלה את כל הטקסטים מהמגזין, ושם אפשר לראות מה בחרו כל מיני אנשים. הרשימה האהובה עליי, עד כה, היא הרשימה של במאי "RRR" ס.ס ראג'אמולי שמציין שני מל גיבסון, את "קונג פו פנדה" וכמובן את הסרט ששום סרט לא מתעלה עליו – "פורסט גאמפ".


טוב, אז מה אפשר ללמוד מכל זה? שאחת הרשימות היותר נחשבות עשתה צעד משמעותי אל תוך שיח פנימי שלא כולל או מזמין יותר מדי אנשים מבחוץ, אבל גם אז כמו תמיד, צריך לזכור את כלל הברזל: אל רשימות שכאלה כדאי לגשת בגישה שהיא פחות "פחחחח, אלה הסרטים שאתם חושבים שהם הכי טובים?" ויותר בגישת "המממ, מעניין, אולי אני באמת אראה את הסרט הזה." כי גם היום, כשרשימת המבקרים רחוקה מלהיות מושלמת, יש שם סרטים – קטנים כגדולים, מוכרים כאנונימיים – ששווה להכיר. בין אם זה "שיר אשיר בגשם" (מקום 10), "שבעת הסמוראים" (מקום 20), "הקרב על אלג'יר" (מקום 45), "שרלוק ג'וניור" (מקום 54), "סאנשו דאיו" (מקום 75), או "הנידון למוות ברח" (מקום 95).

לעוד טקסטים בעברית על הרשימה: יעל שוב (שלקחה בה חלק) בטיימאאוט, זוהר אורבך במאקו, ועופר ליברגל בסריטה.