סינקדוכה, אוקראינה

סיפור מדהים באמת על פרוייקט קולנועי שירד מהפסים: שחזור של רוסיה הסובייטית שהפך לחברה טוטאליטארית בפני עצמו

משהו קורה בפרברי חרקוב, אוקראינה, שהיה גורם לצ'רלי קאופמן להרגיש בבית.

מאמר מרתק ב-GQ מתאר סט צילומים של סרט שיצא מזמן מכלל שליטה או שפיות: הבמאי, איליה חראזנובסקי, יצר חיקוי תקופתי מדוקדק של עיר בבריה"מ הסובייטית של 1952; בתוך הסט הזה חיים עשרות אנשים – חיים; ישנים, קמים, עובדים – כשהם מתועדים, אם בכלל, דרך מצלמות ומיקרופונים סמויים. העסק הזה נמשך כבר חמש שנים, ויימשך עוד לפחות שנה – אם הוא יסתיים אי פעם בכלל.

אף אחד לא מורשה להיכנס אל "המכון" לפני שהוא מולבש בבגדים תקופתיים, כולל התחתונים, ונעשה עליו חיפוש כדי שלא יוכנסו, חלילה, טלפונים סלולריים או אביזרים לא נכונים לתקופה אחרים. אסור להזכיר מילים "שאינן קיימות" – כמו "פייסבוק" או "גוגל", למשל – על הסט; העונש הוא קנס כספי. השחזור כולל לא רק תפאורה, אלא מוצרי מזון אמיתיים הנכונים לתקופה, והבמאי מתגאה בכך שהביוב ב"מכון" מורכב מצינורות בקוטר שונה מהמקובל היום, כי זה יוצר צליל שונה כשמורידים את המים.

המטרה של כל זה, רשמית לפחות, היא לצלם סרט בשם "דאו", על חייו של הפיזיקאי זוכה פרס נובל לב לנדאו. אבל נראה שהאמצעי הפך כבר מזמן למטרה, והסרט – לתירוץ: הבמאי והצוות העצום שסביבו – חלקם עזבו משפחות ועבודות כדי לעבור לשם – מחזיקים את העולם שבנו בחיים כי… לא לגמרי ברור למה, בעצם. חודש שלם לא צולם שום דבר, והבמאי עצמו אומר שהוא לא יודע מה הוא יעשה כשהצילומים יסתיימו.

הסיפור הזה, כפי ששמתם לב, מטורף לגמרי, ומומלץ מאוד לקרוא את המאמר המלא ב-GQ.

תגיות: