ביקורת: משולש העצבות

כמו פרק גרוע במיוחד של "סאות' פארק" או לחלופין פרק בינוני של "סאטרדיי נייט לייב".
שם רשמי
משולש העצבות
שם לועזי
Triangle of Sadness

למחפשי ההמלצה או השורה התחתונה בנוגע לסרט, אגיד כך: האולם שהייתי בו בעת הצפייה היה ריק מצחוקים וגיחוכים, ולא בגלל שהייתי בו לבד או משהו. אפשרי שמישהו אולי חייך לעצמו בשלב כלשהו, אבל האווירה באולם הייתה חד משמעית: "משולש העצבות", הסרט שמכרו לנו כקומדיה, פשוט לא מצחיק. לעומת זאת, בירור קצר עם חברים שאהבו או חיבבו את הסרט מעלה שכמה אולמות אחרים שבהם הסרט הקרין דווקא היו מלאים בקולות צחוק רמים שנשבעים שמדובר בדבר הכי מצחיק מאז לחם פרוס בצורה של בדיחת "יהודי, נוצרי ומוסלמי נכנסו לבר". בין לבין, יש גם את מי שבסך הכול אהב אבל יש לו כמה השגות כאלה ואחרות. בקיצור, למחפשי ההמלצה או השורה התחתונה אין לי איך לעזור באמת – נראה שזה סרט שמוציא קשת תגובות רחבה במיוחד. כן אגיד שכדאי לכם לסמוך על תחושת הבטן שלכם. הפוסטר והטריילר די מייצגים את הסרט נאמנה, ואם זה כן אז לכו על זה; ואם זה לא, אל תתנו לאף ביקורת מהללת או דקל הזהב לנסות לשכנע אתכם שזה כן כי תקשיבו לי – וואו, זה לא.

כמו תמיד, קחו בחשבון שהמלצה (או במקרה הזה, קטילה) של אדם בנוגע לקומדיה היא כמעט חסרת ערך – אולי סגנון הקומדיה שאתם אוהבים בדיוק מתחבא במה שאותו אדם (במקרה הזה אני) מוצא כיומרנות אידיוטית שמבוימת ללא ברק ושלא רק לא מצליח להצחיק אלא בשלבים מסוימים באופן פעיל עובד נגד בדיחות שהיו כתובות דווקא סבבה בשלב הקונספט שלהן. הרי שנה שעברה הייתי במקום ההפוך, הרי, שבו קו ההגנה העיקרי (אבל לא היחידי) שלי ל"מין חסר מזל או פורנו משוגעים" היה "אבל תקשיבו, זה ממש ממש מצחיק". כעת, קו ההתקפה שלי הוא הניגוד שלו: "תקשיבו, זה ממש ממש אבל ממש לא מצחיק".

כתבנו בעבר פה באתר טרוניות על מצב הקומדיה הנוכחי האמריקאי, שבו נעלם כל ברק של יצירתיות לטובת אזור נוחות שבו לא צריך להתאמץ בשביל להצחיק, אבל לפחות אפאטו ובניו מכוונים נמוך ולא מתיימרים להיות סרטים חכמים מדי, אז אולי היה אפשר לצפות שאבוא עם אותו סט ציפיות מונמך שאיתו אני מגיע לסרטי קומדיה. אבל כשמגיע סרט כמו "משולש העצבות", שכאילו מנסה להיות איזו מסה על יחסי גברים-נשים, יפים-מכוערים, עשירים-עניים, חלשים-חזקים, זוכה בפסטיבלים מהודרים ובביקורות מהללות ואז לא מצליח להגיד יותר מ"לא משהו, אה" עם אותה עצלנות אפאטו-ית? זה כבר באמת שפל חדש.

כלומר, כן, אני כולי בעד הגילוי המחודש המתמיד של פסטיבל קאן של ז'אנרים שבגדול הגיעו לשיאם לפני שני עשורים ומעלה (אימת גוף בשנה שעברה, קומדיית הפרשות במקרה הזה) אבל זה תמיד מרגיש כאילו הדבר שמזעזע את כולם לא היה עובר את סף הגירוי המינימלי עבור אנשים כמוני שהדיאטה הקולנועית שלהם מורכבת מהאנשים שהקימו את הז'אנר. כמו ש"טיטאן" מילא אותי הערכה בעיקר לדיוויד קרוננברג, כך גם "משולש העצבות" בעיקר גרם לי להעריך אפילו יותר את האחים פארלי, שמהם הסרט לוקח כמה וכמה פאנצ'ים (ובמוחי, הליהוק של וודי הרלסון – שכיכב באחד מסרטיהם – גם הוא לא מקרי), פשוט כי לפחות במבחן התוצאה הם אשכרה יודעים איך ליצור קומדיה.

אולי הייתי פחות נכנס בסרט הזה לו היה לומד שיעור בענווה אבל לא, אוסטלנד חושב שהוא פיצח את כל עוולות האנושות ואת הסיבות לפערים בין מי שיש להם ומי שאין להם, ועכשיו יש לנו הזדמנות לבלות שעתיים וחצי עם מי שנראה שלא ממש מבין בחומר הנושא שלו, שהוא בני אדם ומה שממריץ אותם. אני מניח שאפשר לדון את הסרט לכף זכות על שהוא לפחות מנסה לדון בסוגיות חשובות, אבל זה בעיקר כי פשוט תמיד אפשר לדון דברים לכף זכות אם מספיק מתאמצים. בשורה התחתונה, אפילו אם מסכימים עם תפיסת העולם של אוסטלנד, הוא פשוט לא עושה עבודה טובה בלייצג אותה, והרבה יותר מדי נסמך על "כי ככה" ו"נו, אבל זה מצחיק, סתמו" – רק שזה לא.

מילא, אז סרט לא מצחיק וגם לא חכם. אבל למה שעתיים וחצי ארורות, למה? לו אוסטלנד לפחות היה מפקיד את סרטו בידי עורך אמיץ שהיה רואה שבמקום שעתיים וחצי מדובר בסרט שצריך להיות גג 70 דקות, אולי הייתי יוצא בתחושה שיש מישהו שם בבית, שמבין שעל בדיחה גרועה מספיק לחזור פעם אחת, ולא כמה פעמים. במקום זה, יש לנו איזה אפוס שמחולק לשלושה חלקים שלא לצורך. והרי ממילא כל מה שהסרט רוצה להגיד בחלקו הראשון (והקצר, יש להגיד) מופיע בחלקים האחרים, וזה לא ששם הם יותר טובים, אבל לפחות שם יש יותר משתי דמויות בלתי סימפטיות שאומרות דברים לא מעניינים אחד לשנייה.

אה כן, הדמויות – לא פעם קומדיות לא מצחיקות מצליחות לפחות לצוף בזכות העובדה שכיף לבלות עם השחקנים הראשיים והדמויות שהם מגלמים. זה לא שכל סרט של האחים מרקס, נניח, מבריק כמו שבאמת כיף לבלות איתם גם כשהשטויות שהם עושים הן דרג ב' ולא א'. אלא שאוסטלנד מביים את צמד השחקנים הראשיים שלו – האריס דיקינסון (שאפשר לראות בתפקיד חמוד להפליא ב"תראו אותם רצים") ושארלבי דין – באופן שמוריד מהם כל כריזמה, אמפתיה, אנרגיה, או קסם אישי. היא מרוכזת בעצמה, הוא גם אבל קצת פחות ובעיקר עסוק בלהתמסכן, ושניהם צמד אנשים שלא הייתי רוצה לראות למשך יותר מסצנה אחת, ואיכשהו נתקעתי איתם סרט שלם. הייתי אומר שזה הם, אלא שגם שחקן מנוסה ומוכח כמו וודי הרלסון מרודד על ידי אוסטלנד לכדי הופעה שבמאי אחר היה יכול לעשות איתה מטעמים, ואוטסלנד מסתפק במשהו שבבירור היה בתנור, אבל לא ברור כמה זמן ולא באמת נראה שכדאי לאכול אותו. היחיד שנהניתי ממנו באופן רציף הוא זלטקו בוריץ' בתפקיד מיליונר שעשה את הונו "מלמכור חרא", אבל יש גבול לכמה אפשר לעשות עם זמן מסך מוגבל ותסריט לא טוב.

כי באמת, אני לא נהנה לצאת מסרט ולהגיד שהוא תת רמה. אנשים טובים השקיעו בסרט הזה זמן רב ומאמץ גדול, וגם אני השקעתי בו זמן טוב שהייתי מוכן לתת הכול כדי להנות בהן. אבל מה לעשות: לצפות בשעתיים וחצי של בדיחות צפויות, ידועות מראש, מפוספסות ומבוצעות באופן גרוע – כאילו אוסטלנד התערב עם עצמו האם באמת אפשר להרוג כל בדיחה שיש בתסריט שלו עד שזה יגיע לצופים – פשוט פושט ממני כל מיליגרם של רחמנות או סימפטיה שהיה יכול להיות לי כלפי הסרט. אני מניח שהסרט היה רוצה שאגיד שהוא כמו ספינה עצומה מלאה בחרא – מעין עסק חד פעמי של חרא שהוא כל כך גרוע כי לא ראיתי שום דבר כמוהו – אבל החלק הכי עצוב הוא שבסופו של דבר, כל העסק הזה מרגיש כמו פרק גרוע במיוחד של "סאות' פארק" או בינוני של "סאטרדיי נייט לייב". אני רואה אנשים שמתייחסים לחיקוי הזה כאיזה נקודה בקולנוע שממנה נתייחס לסרטים כ"משולש העצבות אבל X", ואני לא מבין: הרי זה אוסטלנד שנראה כמי שמיהר להעתיק שיעורי בית משלל יצירות טובות יותר, חדות יותר, ומצחיקות יותר בלי שהוא הוסיף משהו משל עצמו. ומה שהכי עצוב בכל העסק הוא שאוסטלנד הוא דווקא יוצר די שנון ומבריק כשהוא עובד בשפת המקור שלו (כן, "כוח עליון" הוא קומדיה). אולי אפשר לרשום את "משולש העצבות" כעוד הוכחה לכך שבגדול עדיף ליוצרים להישאר בשפת מולדתם כי באנגלית, כל העסק הזה פשוט לא עובד.