סיכום 2022: הפחות הטוב

כמה פרסים לעגבניות הרקובות של השנה.

בשנים האחרונות, פינת "הכי גרוע" התנהלה בעיקר בתגובות. השנה, לעומת זאת, ארבעה סרטים גרמו לי לתסכול כל כך גדול שהרגשתי צורך לחזור אליהם בסוף השנה. אבל לפני שנגיע לרביעייה הנ"ל, הנה עוד כמה דברים שבלטו השנה לרעה, או לא "לרעה" כמו "לא מספיק לטובה", או "בלטו לטובה, אבל מתוך משהו רע". עזבו שטויות, בואו נתחיל:

הסרט הכי טוב (לו היה יוצא לפני ארבעים שנה): "הבן" מבוסס על מחזה מלפני כמה שנים, ובמקור הוא צרפתי. עכשיו, אין לי מושג מה מצב המודעות לגבי בריאות הנפש בצרפת, אז בואו נניח לטובת המעורבים בדבר שאולי שם עלילת "הבן" סבירה. הבעיה היא שבגרסת הסרט, אנחנו מוצאים את עצמנו בניו יורק של ימינו, וכולם שם מתנהגים כאילו דיכאון הוא המצאה חדשה שרק עכשיו גילו והם אפילו לא יודעים איך לבטא אותה. בהתחלה מדובר בהתנהגות שעוד אפשר לבלוע, אבל ככל שהזמן עובר כל העסק נהפך לתמוה פינת מתסכל, כאשר הדמויות כושלות בהחלטות הכי בסיסיות בכל הנוגע לטיפול שכזה. אם זה היה סרט שיוצא בשנות השמונים זה בטח היה פגז, ולהיט באוסקרים ומה לא. אבל בימינו אנו להוציא סרט כזה ולצפות שיקחו אותו ברצינות זה בעיקר ביזארי. יו ג'קמן אחלה פה, אם זה משנה למישהו.

ההפצה הכי מתסכלת: קולנוע ישראלי. הקולנוע הישראלי נבנה על פי כל מיני מנטרות של מפיצים שיודעים יותר טוב מאיתנו פשוטי העם, למשל שסרטים שמכוונים לאופיר מוציאים רק אחרי שמחלקים את הפרס, מה זאת אומרת.

וכאשר המפיצים כבולים לאותן מנטרות, ואז הקורונה מכה, נראה שלא הייתה אפשרות אחרת אלא לשנה מפוספסת לחלוטין. ואז עוד אחת. ואז עוד אחת. כלומר, לפחות סוף סוף סרטים כמו "קולות רקע" או "הנה אנחנו" ראו אור אבל לעזאזל – ארבעה שנים של סרטי אופיר הופצו השנה, וזה לא קרוב לתקין. תוסיפו לזה את חוסר היכולת להשתכלל בתחום ההפצה והשיווק, החלטות תמוהות כמו להוציא שלושה (???) סרטים ישראליים באותו סוף שבוע כדי לוודא שאף אחד לא ילך, חלילה, לשלושתם – ותגלו שאין מי שספג יותר מכות מהמפיצים השנה מאשר סרטים דוברי עברית. לפחות "עולה לראש" ו"בחורים טובים" קצת הצילו את הכבוד הלאומי. ואם כבר:

הסרט הכי מפוספס: "ויהי בוקר" היה צריך להיות סאטירה נושכת שמשקפת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני כמו שהוא נראה בימינו – לא עוול או אסון שנכפה על ידי אדם, אלא משהו קוסמי שאוחז בתושבי הארץ הזאת ולא משחרר. מצב תודעה שאי אפשר להשתחרר ממנו. הבעיה של "ויהי בוקר" היא לא רק שכבר עשו את הסרט הזה ("תל אביב על האש"), אלא שהסרט גורר מאחוריו משקולות מיותרות של משבר אמצע החיים שלא מצליחות להפיק אפילו חצי ניצוץ של עניין. וכך, הסרט לא רק מצליח להיות זוכה פרס אופיר לשנת 2021 שבכלל לא יצא בשנה הזאת, אלא בעיקר האחד שלקח ל"אגדת חורבן" (או "תמונת הניצחון") את הפרס שהיה אמור להיות שלו.

מקום שני מכובד: לא, "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף", אתה לא יכול לשים בשם שלך "ממדי" (או "מולטיוורס" באנגלית) ואז לשהות בגג ארבעה יקומים שונים. זה פשוט קונספט שמבעבע מפוטנציאל ובמקום לעשות עם זה משהו, ריימי, פייגי ושות' זורקים אותו לפח ומסתפקים בכמה סצנות אימה חביבות.

הסיום הכי גרוע: הייתי כל כך בקטע של "3000 שנים של כמיהה" ואז הסוף בא, בעט בסרט היפה שהיה עד כה, ירה לו בראש, פוצץ אותו עם מטען חבלה ומחק כל רושם טוב שהוא נתן. חבל.

דף הוויקיפדיה של השנה: "מילה שלה". נראה שאין מנוס מהז'אנר הזה, שמתחזה לז'אנר הביופיק או הסיפורים האמיתיים, אך בשום פינה לא מצליח למצוא משהו קולנועי להגיד על הסיפורים החשובים האלה. "מילה שלה" מהווה תקצור ראוי של אירועים שגילינו עליהם בזמן אמת לפני כמה שנים, אבל חסרים בו רגש, מתח, תנופה או כל דבר שהופך סרטי עיתונאים למה שהם. תוסיפו לכך את העובדה שהסרט רוקד מסביב לעובדה קריטית (הניו יורק טיימס קבר בעבר סיפור על הארווי ויינשטיין, אז יש סיבה טובה למה חלק מהנשים לא רוצות לדבר), מה שבכלל הופך אותו לסרט קצת פחות מנחוץ. זה חבל במיוחד כי זה כנראה ישאיר טעם רע על שמה של מריה שריידר, ותקשיבו – "הגבר המושלם שלך" הוא באמת סרט נהדר שראוי שכולם יראו.

הסרט שהכי היה צריך עורך: האם גרסת ה-100 דקות של "סמטת הסיוטים" באמת תהיה בהרבה יותר טובה מגרסה השעתיים וחצי? כן. "סמטת הסיוטים" הוא סיפור אכזרי וקצר בליבו, וגיירמו דל טורו מסתנוור מכל מיני פיצ'פקעס לא רלוונטיים ללב הסיפור והופך אותו לאפוס לא כל כך משכנע על מהות האדם שנמשך הרבה יותר מדי זמן. את האווירה המסויטת שלו היה אפשר וצריך לחוות עם שעה פחות.

ברק לא מכה פעמיים: לא שהתלהבתי מאוד מתור-וואטיטי הראשון, אבל השני מציג ירידה ניכרת בכל המדדים. האם אפשר כבר לשלוח את הדמות הזאת לדרכה?

תפסיק לצעוק עליי, לעזאזל: "אין גברים כאלה" הוא סרט חמוד ומקסים והוא היה יכול להיות פי אלף יותר חמוד ומקסים לולא בילי אייכנר היה ממלא דקות שלמות במונולוגים אקראיים וכועסים על כל שעולה ברוחו. פחות זה יותר, מדי פעם.

הקמפיין הפוליטי הכי לא אמין: "השתיקה" מצפה שאאמין שהדבר הזה אמור להיות קמפיין של מועמד מוביל לראשות הממשלה, ולא, כפי שהעיניים שלי בבירור רואות, קמפיין של מפלגה שמקבלת 1,400 קולות בשכונה אחת ביקנעם.

ההופעה הכי טובה בסרט לא-כזה-טוב: ג'סטין לונג ב"ברברי" מנפק תפקיד שהוא לא רק מצחיק מאוד, אלא גם אפל בכל הדרכים הנכונות. חבל שהסרט שהוא מככב בו הרבה יותר פחדני מהטירוף והאומץ שהוא מביא לדמות הזאת.

ההופעה הכי לא טובה בסרט דווקא-טוב-בסך-הכול: לא יפה להגיד דברים רעים על שחקנים ילדים, אז רק נגיד שכל רגע שבו "מטילדה – המחזמר" מתרחק ממטילדה הוא רגע שבו הסרט יותר טוב.

ההופעה הכי מאכזבת של השנה: סם רוקוול, "תראו אותם רצים". זאת לא אשמת רוקוול – ככה הדמות שלו כתובה – אבל הבלש הלונדוני שלו כל כך כבוי ולא מתעניין במה שקורה סביבו שהוא מכבה את ניצוצות ההתלהבות והעניין שהסרט הזה כה צריך. מקום שני מכובד: מארק וולברג, "אנצ'רטד". בחייאת, מישהו הכריח אותך להיות פה? למה אתה כל כך לא בעניינים?

הגיבור הכי גרוע של השנה: אמלת', "מלך הצפון". החבילה המלאה: אפס כריזמה, אפס רגשות, ואפס החלטות מוסריות. אלכסנדר סקארסגארד הוא שחקן טוב, נדמה לי, אבל ב"מלך הצפון" הוא מקבל פחות מכלום לעבוד איתו, והתוצאה היא סרט שלם שבו אתה מתפלל שהוא ימצא את מותו כדי שנוכל לבלות עם הדמויות הכיפיות שאנחנו פוגשים כל הזמן.

דמות המשנה הגרועה של השנה: רירי וויליאמס, "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח". בסרט שמתפקע מדמויות נשיות שחורות מוכשרות ומוצלחות, רירי וויליאמס שם גם היא – עושה בדיוק את מה ששורי עשתה בסרט הראשון, רק פחות טוב. לו היו משתמשים בה כדי להנגיד את הגיבורות הוואקנדיות עם הילדה האמריקאית או להצביע על הפריוולגיות של וואקנדה – מילא. אבל היא פה בעיקר כדי להתלהב מכל דבר ולקדם את הסדרה של עצמה. לא תודה.

פרס "אם תעשה שטויות מספיק זמן, הילדים שגדלו על השטויות שלך יהפכו למבקרים ויסבירו למה זה איכות": "ג'קאס לנצח". מה השתנה בין הסרט החדש לקודמים, שלפתע הוא זוכה לשבחים של מבקרים? לא ברור. לא שזה סרט רע, אבל קשה להגיד שבסרטם החדש חברי חבורת ג'קאס מצאו שפה קולנועית שלא הייתה שם קודם.

קו העלילה הכי מיותר: כל מה שקשור לאחות הקטנה ב"בלאק-פון". אני מבין שהסיפור הקצר קצת קצר מדי, אבל שחררו אותי מהילדה הזאת ותנו לי להתמקד בתלאות של הילד במרתף.

האפקטים הכי חובבניים: האש ב"אדמה בוערת". לא שאני צריך שתשרפו מישהו, חס וחלילה, אבל אני צריך משהו שנראה יותר טוב מאפקטים מאפליקציה בטלפון סלולרי.

הז'אנר הכי בסדר של השנה: קולנוע תיעודי ישראלי. לא ננקוב בשמות, אבל כמה וכמה סרטים שהוקרנו השנה לקהל הרחב (וגם זכו לביקורות מפרגנות) היו, בסופו של דבר, לא יותר מ"בסדר". סרטים שהיו צריכים עוד כמה משמרות עריכה, או אולי כבר בשלב הקונספט להתפקס על עצמם, או אולי זה הם שבסדר אבל הביקורות קצת מפריזות – בשורה התחתונה לא מעט מהם לא הצליחו לשרוד את ההתלהבות שעליה הם נישאו. אבל תודה ל"בת האמן" שהציל את כבודו של הז'אנר.

זאת הייתה שורה אמיתית בסרט שיצא השנה: "מרתון ספורט של אוננות מול השקיעה," שנאמר בסנכרון מושלם בין שני גיבורי "סנולנד". אין הקשר שיהפוך את השורה הזאת לנורמלית.

הסרטים הכי גרועים: הסרטים שהכי לא אהבתי השנה הם ארבעה סרטים שאין באמת מצב שהם הכי גרועים של השנה: "בלונדינית", "אווטאר: דרכם של המים", "משולש העצבות" ו"איפה אנה פרנק".

בשנה עם שפע סרטי ניצול ציני של מצבו של ברוס וויליס, עם עומס של סרטי נטפליקס שנוצרו בתוך מחולל, עם אינספור ג'אנקימציה ועם לא מעט סרטים גרועים שרק מחכים שמישהו ייפול אליהם רק בשביל לכבות אותם אחרי עשרים דקות, אי אפשר להגיד בפנים רציניות שזוכה פסטיבל קאן, מועמד (ככל הנראה) עתידי לפרס האוסקר, סרט אנימציה מושקע וסרט אומנותי על אחת מהשחקניות שהכי מזוהות עם הקולנוע הם "הכי גרועים". אז אצטרך, עם כך, לעטות את הפנים השטותיות שלי כשאני אומר את זה.

כי – ואני מקווה שזה חד פעמי – אין ספק שמשהו בארבעת הסרטים האלה הקפיץ לי פיוז שלא קופץ בדרך כלל. כי נגיד, גם בשנה חלשה מאוד עבור מארוול, אף אחד מהסרטים של החברה לא הוציא אותי עם אנדרלין שלילי שבו המילים נשפכות ממני. טוב, זה הזמן אולי לסייג ולהגיד שכל אחד מארבעת הסרטים האלה הוא "הכי גרוע" אצלי באופן אחר. "בלונדינית", למשל, לא עורר בי כעס, אלא בעיקר שיממון ותמיהה; ובעוד ש"איפה אנה פרנק" תסכל אותי מנקודות מבט מוסריות (שהתעצמו דרך כתיבת תסריט מחופפת), "דרכם של המים" עצבן אותי בכלל כמפגן אגו הוליוודי בינוני שיצא משליטה; ואילו "משולש העצבות" חשף בעיני רוחי בעיקר את הבורות העמוקה שיש לאנשים עם נכסי צאן ברזל של קומדיות הפרשות אמריקאיות של שנות התשעים, שעכשיו לפתע מחוממות ומוגשות עם תיבול אומנותי-היפסטרי ואז זוכות בהוד והדר ופרסים שסרטים אחרים לחלוטין היו צריכים לזכות בהם.

אלה ארבעה אזורי לחץ שונים, ואלה אזורים שאני לא נוטה להרגיש. אני רוצה לכתוב על קולנוע כי קולנוע זה מגניב, וגם כשהוא לא לטעמי יש בו הרבה עניין – "שירת סרטני הנהר", למשל, הוא סרט שלא הצלחתי למצוא כמעט גשר אחד שדרכו אוכל להתחבר אליו, אבל ברור לי שיש לו את האיכויות שלו. זה לא שאני אוהב כל סרט, ואין לי בעיה בכלל להיות במחנה ה"על מה אתם מדברים" כשמדובר על כל מיני סרטים מהוללים – אבל אני לא אוהב לכעוס על סרטים. והשנה מצאתי את עצמי כועס יותר מדי.

האם זה אומר משהו עליי? האם למרות הצהרת המטרות שלי, הדם שלי מתחלף לאט לאט לאותם דם מבקר קר רוח שמחדד אצבעות וקורע סרטים לגזרים? אני מקווה מאוד שלא. בשבילכם, בשבילי, בשביל מי שזה לא יהיה – דברים צריכים לבוא מאהבה, ואני מקווה שזאת 2022 שהייתה גליץ' ומצאה את כל הכפתורים השליליים שלי שאפשר ללחוץ עליהם, ולא אני שממציא לעצמו בראש עוד כפתורים שכאלה. ובכל זאת, בסופה, אני מוצא את עצמי מצביע על ארבעת הסרטים הללו ואומר "אפשר בבקשה בלי כאלה?"

אז בתקווה שבשנה הבאה הפינה הזאת שוב תהיה בגדר "תגידו אתם" – תגידו אתם: מה היו הדברים הכי גרועים השנה בקולנוע?