ביקורת: 3000 שנים של כמיהה

7 שנים של כמיהה לסרטו החדש של ג'ורג' מילר מסתיימות, למרות התחלה חזקה, באכזבה.
שם רשמי
3000 שנים של כמיהה
שם לועזי
Three Thousand Years of Longing

מה שמאכזב במיוחד בסרט החדש של ג'ורג' מילר זה לא שהוא סתם עוד סרט מאכזב; סרטים מאכזבים היו ויהיו למכביר, וג'ורג' מילר – אם נזכרים לרגע בפילמוגרפיה המלאה שלו ולא רק ב"מקס הזועם: כביש הזעם" – אף פעם לא היה במאי שפוגע במטרה בכל ניסיון. אפילו לא כל סרטי "מקס הזועם" הם כאלה טובים.

לא, מה שמאכזב ב"3000 שנים של כמיהה" זה שהוא היה מרחק כמה נזיפות במילר מלהיות סרט סוחף באמת. במקום זה, ככל שעובר הזמן מהצפייה הטעם הרע שהוא משאיר רק הולך וגובר וכל הדברים הטובים שיש בו הולכים ונמוגים. 

נעבור לעלילה: טילדה סווינטון מגלמת פרופסורית לסיפורים שמגיעה לאיסטנבול בגלל הסיילים המטורפים שיש שם ו/או השתתפות שלה בכנס. הכל הולך די כמתוכנן חוץ מהקטע הזה שהיא רואה שדים בכל מקום, אבל זה בסדר כי לא חוזרים לפרט הזה בהמשך. מה שכן קורה זה שנופל לידיה בקבוק עם ג'יני בתוכו (אידריס אלבה), שמפציר בה לבקש שלוש משאלות כי ככה העסק הזה עובד. אלא שהפרופסורית שלנו קראה סיפור או שניים על משאלות והיא אומרת ש"סיפורים שכאלה תמיד מסתיימים באופן רע" ולכן היא מסרבת. וזאת בעיה בשביל הג'יני, כי עצם הקיום שלו קצת תלוי בזה. כפשרה, הוא מוצא את עצמו מספר לה את סיפור חייו עד לרגע בו נפגשו בחדר המלון שלה.

וכך אנחנו מעבירים את רוב הסרט – הג'יני מספר לפרופסורית את סיפורו, בעודו מנסה ללמוד עליה קצת ובעיקר לשכנע אותה להסכים לאותה הצעה מפתה אך מסוכנת. זה החלק הטוב מאוד של הסרט, ולרגעים אפילו מעולה. לא הכל עובד כאן (כולל כמה טענות שלא הכי מסתדרות עובדתית, כמו תיארוך שגוי של הגעת השפה האנגלית לעולם), אבל סיפורי הפנטזיה שמתרחשים בארמונות מעוצבים בשלל צבעים מזכירים את "מעבר לכל חלום" הנפלא של טרסם סינג, ואמנם "מעבר לכל חלום" יש רק אחד אבל פעם בעשור וחצי אפשר לנסות שוב. 

הבעיה מתגלה כאשר הזמן עובר ואנחנו מוצאים את עצמנו שואלים לאן כל העסק הזה מתקדם. כי הסיפורים כיפיים, אין ספק – אבל יחסית לסרט שמכריז על עצמו ככזה שעוסק בנרטיבים, לא נמצאת באמתחתו אמירה מעמיקה על סיפורים. הרי יש לא מעט דברים שאפשר לשאול על סיפורים: למה אנחנו מספרים אותם, איך אנחנו מספרים אותם ואיך הם משתנים תוך כדי, ומה כל הסיפורים האלה אומרים יחד ובנפרד. אבל הסרט פשוט לא נכנס לזה. במקום לדון בשאלות האלה הוא עושה בחירה אחרת שהייתה אולי יכולה לעבוד לולא שני מכשולים: הכתיבה והליהוק. 

אמנם הכתיבה מצליחה לספר אוסף סיפורים מרתק (גם אם לא מבריק) על עברו של הג'יני, אך כשהסרט חוזר להווה כל הדמיון, היצירתיות והיופי מתפוגגים ונותרים רק טמטום, קלישאות ומריחת זמן. ייתכן שליהוק טוב היה מצליח להתגבר על הבעיה הזאת, אבל אז מתגלה החולשה העיקרית של הסרט – ואני מתקשה להגיד את זה – טילדה סווינטון פשוט לא טובה בסרט הזה. זה פחות בולט בשעה הראשונה שלאורך רובה היא נאלצת בעיקר להקשיב, אבל ברגע שהיא מקבלת את אור הזרקורים משהו שם כושל, והיא מגלמת דמות לא אמינה ולא מעניינת הן מבחינת התובנות שיש בפיה והן מבחינת המאורעות שהיא עוברת. כשסווינטון מול עצמה זה עוד עובד מדי פעם – כסיפור של אישה בודדה שמתפתה לרצות יותר, אבל זה מפריע בעיקר בדינימיקה שלה מול אידריס אלבה, שאמורה לקפוץ מהמסך ובמקום זה פשוט לא קיימת. מדהים איך שני שחקנים כריזמטיים וסוחפים כמוהם פשוט לא מצליחים ליצור את הכימיה הבסיסית שנדרשת כדי להרים את הסרט הזה למקום שהוא צריך להיות בו. 

אלבה, אגב, סבבה לגמרי. זה עדיין לא התפקיד הקולנועי המיוחל שיגדיר אותו מחדש כמו שהתפקיד שלו ב"סמויה" עשה, אבל בקריירה הקולנועית המבלבלת של אלבה זה אחד הסרטים הטובים שלו – הן מבחינת אלה שהשתתף בהם והן מבחינת התפקיד שלו. 

אבל את האכזבה העיקרית מהסרט אין לתלות אלא במילר: שבע שנים עברו מאז "כביש הזעם". שבע! היה לך זמן לבדוק את הכימיה בין השחקנים שלך באודישנים ולא רק להתרשם מההדר שהשם שלהם מביא. היה לך זמן לשייף את התסריט ברמת גימור של אמן. במקום זאת, כמו בלא מעט סרטים אחרים, נראה שעיקר ההשקעה הלכה לאפקטים. והם מאוד יפים, באמת – אם כבר רואים את הסרט הזה אז בהחלט כדאי על מסך גדול – אבל אם כבר כל כך התעכבת, לא היית יכול לקחת רגע נוסף ולבדוק שהסרט לא מתפרק לך בין הידיים בחצי השעה האחרונה שלו?

אז כן, צריך להריע לכל סרט כמו "3000 שנים של כמיהה" שמוכן לקחת 60 מיליון דולר ולהשקיע אותם בסיפור מקורי שנראה טוב יותר מרוב שוברי הקופות, שעולים פי כמה וכמה ממנו; וכן, אין ספק שיש מספיק רגעים בסרט שיצדיקו, עקרונית, את מחיר הכרטיס; ובהחלט אפשר לשבת ולדון לא מעט במה שהסרט מציג – אבל אחרי התרועות ועם כל הסלחנות, בסוף נשאר הטעם המר. חבל.