מצאנו באינטרנט 10: הוא גם פאקינג זז. הוא. זז. הוא זז!

פסטיבל חיפה ופרסי האופיר לא ממש מנצלים את הקטע הזה של האונליין, אבל לפחות יש רובוטים ענקיים שיכולים לזוז.

1. נתחיל עם פסטיבל הסרטים של חיפה. בפעם הקודמת סיפרתי לכם שהוא אכן עומד להתקיים. ובכן, יאדה יאדה יאדה סגר יאדה יאדה עיר כתומה יאדה יאדה: הפסטיבל עובר למתכונת אונליין. אבל כדי לשמור על רוח הפסטיבל, פסטיבל האונליין של חיפה (תכנייה פה) יהיה כמו הפסטיבל הרגיל, כאשר מספר ההקרנות הדיגיטליות יהיה מוגבל וכך גם מספר הכרטיסים לכל הקרנה.

רגע, מה, רציניים, חיפה? יש כאן פוטנציאל לחשוף את סרטי הפסטיבל לקהל הרבה יותר רחב, ואתם פשוט לא הולכים לנצל את זה? מה קרה ללהפוך את הלימונים ללימונדה ולהעלות אותה אונליין כדי שיותר אנשים ייהנו ממנה? ואם כבר אתם רוצים לשמור על רוח הפסטיבל, למה לא לעשות פרסומות לפני כל הקרנה דיגיטלית של דוכנים שמוכרים שטויות מעלי אקספרס פי 10 מהמחיר הרגיל?

ודבר אחרון, אני חייב להודות שזה די מצחיק שעמוד רשמי של פסטיבל סרטים כותב באתר שלו: "ניתן גם לחבר את המחשב למסך הטלוויזיה באמצעות כבל מתאים (בדרך כלל כבל HDMI) ובמקרה של טלוויזיה חכמה להשתמש בסטרימר כדוגמת הכרום קאסט". בהיעדר אפליקציה של פסטיבל הסרטים, אני מניח שהקאסטינג שהם התכוונו אליו זו הזרמה של דפדפן כרום ישירות לטלוויזיה; מניסיון, איכות הצפייה במקרה הזה תהיה נוראית. הזרמה של דפדפן נועדה להקל על גלישה סטנדרטית, והיא ממש לא אופטימלית לצפייה בסרטים (אלא אם אתם אוהבים לדמם מהעיניים, לא שופט).

2. יפן אוהבים רובוטים ענקיים, ואצלם שם נרדף לרובוטים ענקיים זה הזיכיון של Gundam. בשנים האחרונות החלו במדינת האיים והפוקי לבנות רובוטים של Gundam בגודל מלא, כשאחד כזה נמצא באי המלאכותי אודאייבּה ליד מפרץ טוקיו ואחד אחר בעיר יוקוהאמה (גם היא במפרץ טוקיו). ובכן, אם אתם יכולים לבקר רק אחד – לכו על זה של יוקוהאמה, כי הוא גם פאקינג זז. הוא. זז. הוא זז! It's Aliiiveeeeeeee!

3. נישאר במחוזות יפן: "השם שלך" של מאקוטו שינקאי היה מה שנקרא "להיט בהפתעה": מסרט שאף אחד לא שמע עליו הוא נהפך לאחד מהסרטים הבולטים של שנות העשרה – באנימציה ובכלל – כולל התברגות ברשימת "100 הסרטים הטובים ביותר" על פי ימד"ב ויצירת הייפ מטורף לקראת סרטו הבא של שינקאי (שהיה אכזבה די רצינית).

אה, והוא עשה מלא כסף – סרט האנימה הרווחי בעולם של מלא כסף – אז כמובן שהוליווד תתעניין בו. עד לאחרונה ידענו כי התסריטאי אריק הייסרר ("המפגש", אבל גם "קופסת הציפורים") נשכר על-מנת לכתוב תסריט על-פי "השם שלך" שיופק על-ידי חברת ההפקות של ג'יי.ג'יי אברמס. כעת התבשרנו אודות הבמאי – לי אייזק צ'ונג, במאי אינדי שסרטו "מינארי" זכה לשבחים בפסטיבל סאנדנס האחרון (A24 צפויים להפיץ אותו בקרוב). צ'ונג לא רק יביים את "השם שלך" אלא ישכתב את התסריט על-פי סקיצה שכתבה אמילי וי. גורדון ("חולי אהבה"). מה קרה לתסריט המקורי של הייסרר? לא ברור.

4. אינטראקציה חביבה באינסטגרם מלמדת אותנו שהמלחמה בין מארוול ל-DC היא בראשם של המעריצים: כאשר נשאל במאי "יחידת המתאבדים (לא ההוא, החדש)" ג'יימס גאן כיצד הגיב מפיק מארוול קווין פייגי על העבודה שלקח גאן אצל המתחרים מ-DC (שאלה קצת מוזרה, לא? הבחור פוּטר ממארוול באותה תקופה), השיב גאן שלא רק שהוא קיבל תמיכה מפייגי, אלא פייגי ומפיק מארוול נוסף אף ביקרו אותו על הסט של "יחידת המתאבדים". גאן גם ציין כי אין טינה מאחוריי הקלעים כפי שיש בקרב קהילות המעריצים, ואני נוטה להסכים עמו. אני בטוח שמעריצי מארוול הגרועים והמכוערים הם אלה שיזמו את המלחמה הזו.

אפרופו גאן: השבוע התבשרנו כי הוא עתיד לכתוב ולביים סדרה בכיכובו של ג'ון סינה, על פי דמות הפיסמייקר שלו שתופיע ב-"יחידת המתאבדים". נו, לפחות אנו יודעים על דמות אחת שתשרוד את הסרט הזה.

5. אני לא אחד שצוחק בקול כשאני גולש באינטרנט, גם לא מדברים שבאמת מצחיקים אותי. אבל הסאב רדיט שגיליתי השבוע, "Shitty Movie Details", שינה את המצב בזכות פנינים כמו "'1917' מבוסס על ההליכה של סבא שלי לבית הספר מדי יום" או "שימו לב איך ג'פרי אפשטיין הוא לא חלק מ-'יחידת המתאבדים'". יש גם עמוד טוויטר ופייסבוק באותו נושא.

6. סרט אימה קצר: אתם האות "I" המסכנה מהלוגו של פיקסאר.

7. טקס פרסי האמי נערך השבוע, ונראה כי הטקס השנה היה בסימן HBO: "יורשים"  זכתה בפרס סדרת הדרמה, "השומרים" זכתה בקטגוריית המיני-סדרה הטובה של השנה (מקווה שזה לא הכעיס יותר מדי את תום שפירא שלנו), כולל פרס משחק לרג'ינה קינג וגם ליאיא עבדול-מאטין השני (בואנה איזה שם מגניב). "חינוך רע" (שכתבתי עליו פה ביקורת) התגלה כחינוך די טוב וזכה בפרס סרט הטלוויזיה הטוב של השנה – ובכך ניצח את "אל קמינו" (שגם עליו כתבתי פה ביקורת).

לכן הופתעתי לגלות בבוקר שאחרי הטקס כי השיח הוא לא סביב ההצלחה המדהימה של HBO אלא ההצלחה המדהימה של קנדה: סדרה שנשמעת כמו "משפחה בהפרעה" רק קנדית, "Schitt's Creek", גנבה את פרסי הקומדיה מענקיות כמו "גברת מייזל המופלאה", "מה שקורה בצללים" ו-"המקום הטוב" (עונה אחרונה), זכתה בכל ארבע קטגוריות המשחק ויצאה מהטקס עם תשעה פסלונים – שיא עבור קטגוריות הקומדיה (וכל זה בלי שהסדרה זכתה ולוּ באמי אחד ב-5 עונותיה הקודמות). מניח שאני יודע מה תהיה הסדרה הבאה שאני הולך לראות.

8. טום קרוז יצלם סרט בחלל. האמת שכבר ידענו את זה, אבל כעת גם יש תאריך, מה שהופך את העניין לרשמי (ועדיין מוזר, אבל רשמי): אוקטובר 2021, זה מתי שטום קרוז, הבמאי דאג לימן ומישהו נוסף שיאייש מושב שלישי (נערת המים? פליז שזו תהיה נערת המים) יעלו על מעבורת חלל כדי לצלם סרט.

אבל כדאי שיזהרו, כי בפעם הקודמת בה עזב קרוז את האטמוספירה זה לא הסתיים כל כך טוב.

9. ואם כבר החלל החיצון, הנה טריילר לעונה 2 של "המנדלוריאן".

תגובתי הרשמית והמנומקת ביותר: פאק זה נראה טוב.

10. מגזין Vulture ניסו לנחש איך 2020 הייתה נראית מבחינה קולנועית לולא הנגיף הזה שפרץ ברחבי הגלובוס – אתם יודעים, נגיף שנאת החינם. או, נו, הקורונה.

חלק מהניחושים הגיוניים (כמו "זו שנה של גיבורות אקשן"), חלק לא ברור מאיפה הקריצו אותם ("האוסקר הוא קרב בין 'חולית' לבין 'סיפור הפרברים'". פחחח, אוקיי, ומרגו רובי זוכה באוסקר על הארלי קווין) ואחד מעניק לנולאן הרבה יותר מדי קרדיט, אבל זו קריאה משעשעת.

11. באתר Film School Rejects החליטו לדרג את כל הפתיחים המפורסמים של סרטי ג'יימס בונד, מהגרוע לטוב ביותר. לצערי הפתיח של "המוסד" משום מה נעדר מהרשימה.

12. טוב, יהונתן מתלונן שאני לא מביא מספיק חדשות מהארץ, אז, הנה: חנן סביון, יוצר "מחילה" – כזכור, אחד הסרטים המצליחים בקופות בישראל ב-2019 (ואיזה צירוף מקרים, בדיוק שלשום צפיתי בו פעם ראשונה) התלונן בראיון על היעדר המועמדויות לו זכה הסרט בטקס פרסי אופיר. סביון טוען כי זה לא הגיוני שהצלחה בקופות לא מתורגמת למועמדויות – וזאת, לא נעים להודות, לוגיקה מעוותת. יש לי הרבה דברים לומר על טקס פרסי אופיר, אך להעניק מועמדויות לסרט רק בגלל היותו פופולרי, זה כנראה ישבור סופית את מערכת היחסים ביני לבין הטקס. זה לא גלובוס הזהב פה, בחייאת.

13. אה, כן, אוי, אופס… הוכרזו המועמדים לטקס פרסי אופיר. המועמדים לפרס הראשי הם "אסיה", "אפריקה" (הרבה גיאוגרפיה השנה), "המתים של יפו", "הנה אנחנו", "שאיפה לחיים" וגם "מחילה" (סתם סתם לא באמת. סליחה חנן).

העובדה כי לחברי אופיר לא אכפת בכלל אם המועמדים לא הוקרנו מסחרית לקהל הרחב, זה כבר נושא עליו דנּו כמה וכמה פעמים. אך השנה הגענו לשפל חדש: אם לרוב המועמדים לפחות מוקרנים באיזה פסטיבל שמאפשר לחרוצים לתפוס אותם לפני הכרזת המועמדויות, הרי שהפעם מתוך 14 הסרטים המועמדים לקטגוריות כלשהן, 8 מהם אי אפשר היה לראות בשום צורה. מהמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר יש רק את "אפריקה" שהוקרן בפסטיבל חיפה הקודם ו-"המתים של יפו" שהוקרן מסחרית באופן מצומצם, אך לשלושת האחרים לא הייתה הקרנה רשמית כלשהי בין מטולה לאילת. רק אם התמזל מזלכם וביקרתם בפסטיבל "טרייבקה" האחרון, אז אולי יכולתם לתפוס את "אסיה" (שמוביל במספר המועמדויות, 13).

אז נכון נכון נכון נכון נכון נכון, מה הם אשמים? הרי cOroNaAAaaaאך קצת עצוב שטקס פרסי אופיר הגיע לרמה כזו שאני אפילו לא מצפה מהם ליצירתיות כלשהי על-מנת לפתור סוגיה בסיסית ביותר, במְקום לארגן טקס פרסים לסרטים שאיש לא יכול היה לראות! זה כאילו האינטרנט לא קיים מבחינת אופיר. כבר עדיף ש-"מחילה" היה מקבל מועמדות על חשבון סרטים שמעולם לא הוקרנו פה, חוץ מהמועמדות היחידה שלו לעיצוב פסקול.

14. ולסיום: מזל טוב לבלוג הקולנוע סריטה שחוגג יומולדת 10, ואציין על הדרך כי "עין הדג" יחגוג תאריך עגול גם הוא בעוד פחות מחודש – ויש כמה הפתעות בקנה (אני לא רוצה לספיילר, אבל יהיו מתנפחים).