ביקורת: חוש מושלם

מחמשת החושים נותרו לבני האדם רק ארבעה. ואחר כך שלושה. וכך זה ממשיך. סוף העולם, בקטע פיוטי
שם רשמי
חוש מושלם
שם לועזי
Perfect Sense

העולם תמיד מגיע לקיצו. נביאי הזעם תמיד ידברו על איזה מטאור, הר געש, באג, נבואה תנ"כית ‏או לוח שנה אינדיאני שיביאו עלינו את קיצנו ממש עוד מעט. גם בסרטים אפוקליפטיים אף פעם לא ‏היה מחסור, בין אם מדובר במתקפת זומבים, חייזרים, מגיפות או עונש בלתי מוסבר מהשמים. ‏אבל נדמה שלאחרונה סרטי סוף העולם שינו אופי: במקום חרדה, הם מלאים במלנכוליה. (ואחת הדוגמאות לכך היא, כמובן, "מלנכוליה"). במקום לצעוק שכולנו אבודים ‏ושנשלם על חטאינו, ולאגור נשק, אנחנו עוסקים במחשבה על מה שאיבדנו.‏

‏"‏Perfect Sense‏" (שלא הוקרן בארץ מסחרית, אבל ניתן להשיג ב-DVD) הוא דוגמה נהדרת לסרט ‏אפוקליפטי מסוג כזה. מגיפה מסתורית לוקחת מבני האדם את חושיהם בזה אחר זה: בהתחלה ‏הם מאבדים את חוש הריח, אחר כך הטעם, וכך זה ממשיך. כל אובדן כזה מלווה בהתפרצות פרועה ‏של רגש, הרסנית בפני עצמה – ואחריו השלמה, כשאנשים מנסים לחזור אל חייהם, לשכוח את מה ‏שאיבדו ולהעריך מחדש את מה שעוד יש, כל עוד יש.

הסרט מתרכז בסיפור אהבה גנרי למדי של שף (יואן מקגרגור) הדוגל בשיטת דפוק וזרוק, ‏ומדענית במרכז לחקר מחלות (אוה גרין) בגלאזגו, שהקשר בינהם משקף את הטלטלה שעוברת ‏על העולם כולו. הוא כולל כמה מהרגעים הטובים ביותר של גרין ומקגרגור, המתמחים בלהיות ‏עצובים ויפים, בשנים האחרונות. את החלל שסביב הסיפור הקטן והגנרי למדי הסרט ממלא ‏במונטאז'ים של תמונות יפהפיות מהעולם ההולך ומאבד את עצמו.‏

זהו משל שמזכיר את "על העוורון", ספרו של ז'וז'ה סרמגו שלא שרד יפה את המעבר לקולנוע. ‏אפשר בהחלט להאשים את הסרט ביומרנות יתר ובמסר שאפשר למסגר על פוסטר, אבל הוא ‏עובד. במקום טוב בין "עץ החיים", "התפשטות" ו"מלנכוליה", זה סרט לאנשים שיעדיפו לבלות את ‏הדקות האחרונות לפני סוף העולם בקריאת ‏שירה מאשר באגירת נשק.‏


פורסם במקור, די מזמן, במעריב ז'ורנל