ביקורת: ת'אנדרבולטס*

השלב החמישי של מארוול נגמר בהימור: האם עדיף לעשות סרט מעניין על פני סרט מגניב?

"ת'אנדרבולטס*" הוא הסרט האחרון (אם כי לא היצירה האחרונה – בקרוב מאוד עולה "איירונהארט", סדרה שתשכחו ממנה עד שאסיים את המשפט הזה) בשלב החמישי ביקום הקולנועי של מארוול. בהתחשב בכך שהשלב השישי כולל בינתיים רק את "ארבעת המופלאים" החדש, שני סרטי "הנוקמים" וסרט "ספיידרמן" חדש, קשה שלא לחוש תחושה של ייאוש באוויר. הניסוי הקולנועי ששינה את חוקי המשחק לא יכול לייצר דמויות חדשות, להציג דמויות חדשות שלקהל יהיה אכפת מהן, והוא אפילו לא מסוגל ליצור סרט ל"בלייד" (למה לא פשוט שאלו את ריאן קוגלר???). מה שנשאר הוא חימום שאריות כדי להשאיר את המותג בתודעה בכל דרך שהיא. ואין ספק שאם יש הייפ או ניחוח כלשהו ל"ת'אנדרבולטס" הוא אותו הייפ של ארוחת ערב שמורכבת מנבירה במקרר אחר כל הדברים שעוד רגע פגי תוקף ויצירת מאכל מוזר שמורכב מכל מיני דברים לא קשורים.

מה שמפתיע הוא שברגע שמתגברים על הרושם הזה, מדובר במשהו מעניין, מסקרן וייחודי במארג היקום של מארוול. כן, הוא עדיין לא מגניב ונוצץ כמו סרטים אחרים של היקום – המעריצים הכבדים עלולים להתאכזב לגלות שהסרט הזה הוא לא הרפרנסיאדה ואין בו אף הופעת אורח או קריצה, וגם הצופים האקראיים לא ממש ירצו להתחפש לג'ון ווקר, ילנה או בוב בסוף הסרט או יזכרו בסצנה המגניבה ההיא. 

וטוב שכך, כי זה בדיוק הקטע: גיבורי הסרט הם לוזרים, עם מודעות חברתית מינימלית (במקרה הטוב), שעשו הרבה רע לעולם, אבל בעיקר הרבה רע לעצמם. הדמות הראשית היא ילנה, מי שהכרנו פה ושם מ"האלמנה השחורה" ו"הוקאיי" ואותה מגלמת פלורנס פיו באותו מבטא רוסי מסיח דעת. היא עובדת עבור ולנטינה (ג'וליה לואיס דרייפוס), שמצליחה לחלטר גם כראש ה-CIA וגם כראש חברה עצמאית לדברים מרושעים מוהאהא. אבל העבודה הזאת משעממת אותה, ואחרי עוד יום עבודה משמים של יריות, פיצוצים והרג חסר רחמים, ואחרי שיחה מדכדכת עם אבא שלה (דיוויד הארבור), ילנה מחליטה להתפטר בתקווה שאולי עבודה הירואית יותר, פחות במחשכים, תביא לה את האושר שהיא כה מחפשת ושכה חומק ממנה מדי יום ביומו. "אין בעיה", מבטיחה ולנטינה, "רק משימה אחת אחרונה", היא מבטיחה – וכמובן שמשקרת. מפה לשם לכספת תת קרקעית, ילנה נתקלת בעוד שלל אנשים שקשורים לולנטינה – טאסקמאסטר (נו, מ"האלמנה השחורה"), גוסט (נו, מ"אנטמן והצרעה"), ג'ון ווקר (נו, מ"פלקון וחייל החורף") ובוב (נו, מ… אה, הוא דמות חדשה, מצטער) לאט לאט היא מבינה שיש פה איזשהו קונדס. 

ואכן יש קונדס, והוא קשור לכך שולנטינה בינתיים נחקרת על שלל הדברים הרעים שעשתה כראש חברת דברים מרושעים מוהאהא, דברים אותם באקי נחוש לעצור… בעבודתו המשעממת, האיטית והביורוקרטית כחבר קונגרס.

ומעל הקלחת הזאת מרחף עיסוק מתמיד בדיכאון, בדידות, אובדנות, חרטה, פוסט טראומה ועוד בעיות נפשיות. לא במשפט אחד, לא בהלצה, לא ב"בסדר אבל מתי הולכים מכות": "ת'אנדרבולטס*" לא עושה הנחות לצופים או לדמויות. אין כאן "יהיה בסדר, אח שלו" שלאחריו אח שלו באמת נהיה בסדר. יש כאן דמויות פגומות שבקושי רב מסתדרות אחת עם השנייה. לדוגמא, ג'ון ווקר: הוא נועד להיות מנייאק בטוח בעצמו, והסרט היה יכול לעשות לעצמו חיים קלים על ידי כך שתמיד יציגו אותו כאפס – אבל הוא לא, כי הוא מדי פעם צודק. והוא היה יכול לעשות חיים קלים לווקר, אבל גם זה לא קורה. הוא מנייאק, הוא מנסה, הוא לפעמים לא מבין מה הבעיה, ולפעמים מבין ועדיין כושל. 

מתוך כל הקבוצה בכספת הזאת, ילנה היא הקרובה ביותר לתפקוד. לא כי היא מצליחה להיות סימפטית כמו שלפחות יש לה את המודעות הנוראית לכמה היא לא סימפטית – מה שרק גורם לה להרגיש יותר רע בסוף היום. אבל "קרוב לתפקוד" ו"תפקוד" זה לא אותו דבר, והזמן שנבלה עם הדמויות יבהיר את זה, בעוד שהן זזות לאט אך בהיגיון, צעד אחר צעד, כושלות, לא בוטחות אחת בשניה, וניצלות על ידי מזל (כי בכל זאת, קולנוע) ומניעים מעורפלים של הנבלית (כי בכל זאת, קולנוע של מארוול). 

כאמור, זה לא "כיף". אני לא חושב שיש בסרט סצנת "הולי שיט איזה מגניב" כמו סצנת המסדרון מ"שומרי הגלקסיה: חלק 3", או אפילו סצנת הפתיחה מ"דדפול & וולברין". אין פה שירים מגניבים, אין פה עקיצות שנונות וכאמור, גם קריצות ורפרנסים אין. 

אבל את כל ה"אין" הזה מחליף טיפול כן, יפה ולעתים אפילו מרגש בבעיות שהזכרתי למעלה. כן, כל סרטי גיבורי העל הם למילניאלים, אבל משהו ב"ת'אנדרבולטס*" מרגיש במיוחד כמו "סרט גיבורי על לדור המסכים" – כולו על אנשים ציניים שלא מאמינים שניתן לתקן את העולם אלא רק לשרוד עוד יום, וגם זה כמעט ונעשה יותר מתוך הרגל. והחלק היותר מדהים זה לא רק הצגת הבעיות, אלא הטיפול היפה והמכבד באופן הרבה יותר רגיש ממה שרוב הסרטים האלה נתנו להן עד כה. 

זה לא אומר שאין כאן קונבנציות וקלישאות מסרטי אקשן טיפשיים – דברים שלא יכולים לעצור קליעים עוצרים קליעים, דמויות עוצרות לפתע ממה שהן עושות כדי לאפשר לעלילה לזוז בלי מפריע,  דברים שבבירור היו צריכים להרוג מישהו ולא הורגים אותו – וזה לא אומר שהעלילה הראשית הגיונית במיוחד, אבל הסרט עוסק בנושאים שלו בכובד ראש מפתיע שקשה שלא להעריך בסוף הסרט, בייחוד כי לרוב הנושאים שסרטי מארוול עוסקים בהם (אם הם כבר עוסקים במשהו) מרגישים גדולים ולא קשורים אל הקהל. הפעם, לעומת זאת, יותר קל להזדהות עם מי שעל המסך. 

צריך להגיד, המהלך הזה יכול להיות פספוס מצד מארוול. אני לא בטוח שהקהל שאוהב סרטים רגשיים ואפלים יותר באמת יעריך את הניסיון, ואני לא בטוח שהקהל שחובב את מארוול בגלל שזה מגניב יעריך את חוסר המגניבות הבולט בסרט. אני מקווה שזה לא כך, כי מגיע לסרט את הקרדיט על המהלך הזה. מצד שני, עבור אותו קהל יש את הסצנה האחרונה של הסרט, שאין לי כוח אליה. אז אולי זה מתאזן. 


יש שתי סצנות, אחת אחרי הכתוביות שהשקיעו בהן עם ציורים ואיורים שהיא בדיחה, שנייה בסוף בסוף שקשורה לסיפור המארוול-י הגדול.