היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".
בכל מקרה, אני ממש בספק שמישהו קורא את המילים שפה אבל אם כן אז תקשיבו אני צריך שתדעו שיש קונספירציה אמיתית של סייעות להכניס את כולנו לבידוד ואם לא תזהרו הם ישימו גם אתכ- אוי לא הן כאן, תברחו! מהר!
זאת הפעם השישית שיש כתבת כפרת עוונות ופעם שלישית שבפורמט של תמונה קבוצתית, אז אני מקווה שדי ברור מה הולך פה, אבל אם בכל זאת מדובר בפעם הראשונה שלכם פה, אז שאלנו את הכותבים שלנו " מה היה הסרט או הסדרה שהכי הצטערת שלא כתבת עליו ביקורת השנה?" ולהלן התשובות.
רם קיץ: אם סרטונים שלי מחליק על בננה היו מושכים מאות מיליוני צופים ברחבי העולם – תהיו בטוחים שבמקום לכתוב לעין הדג הייתי רק מעלה סרטונים שלי מחליק על בננה. כך בדיוק אני תופס את אדם סנדלר. חפשו בגוגל מה שוויו המוערך של אדם סנדלר ותבינו מדוע קומדיות מטומטמות זה בעיקר מה שהוא עושה; כי עם סרטי אוסקר מוערכים לא הולכים לחנות היאכטות.
ובכל זאת, כדי להזכיר לכולם שהוא גם טיפוס די מוכשר – אדם סנדלר מנסה לפעמים גם אחרת. וכאן נכנה לתמונה "יהלום לא מלוטש".
הווארד רטנר (סנדלר) הוא מוכר יהלומים ממנהטן. אם צירוף המילים הזה גורם לכם לדמיין בחור מכובד בחליפה ומונוקל, לא יכולתם להיות רחוקים יותר מהמציאות; האוורד הוא אולי מוכר יהלומים במנהטן אך מתנהג כמו מוכר סרטי DVD פיראטיים בתחנה המרכזית. רטנר טיפוס מפוקפק ונלוז שתר אחר כסף קל ומהיר, שאיפה שהביאה לידיו מינרל אופאל שחור נדיר מאתיופיה. עם המינרל היקר הזה, כך הוא מקווה, הוא יחזיר את חובותיו ואולי ישָמח את אשתו המנוכרת דינה (אידינה מנזל) ואם לא אותה אז את המאהבת שלו.
מהרגע שהאופאל הופך לחלק מחייו, מתחילה שרשרת טעויות וביש מזל (תיאור שמתאים למרבית סרטיו האחרים של סנדלר, אגב). הסרט מתאר לא רק התדרדרות מוסרית של אדם אשר מלכתחילה לא הייתה לו בעיה למכור את המשפחה שלו בשביל מזומנים, הוא גם מחזיק את הצופים קצר. 'יהלום' לא משאיר לצופים מקום לנשום והוא מלהטט בין דיבור מהיר ומושחז לבין נרטיב מתוח וחסר הפסקה: הוא מסתבך עם האנשים הלא נכונים וכדי לצאת מהבְּרוך הוא מסתבך עם אנשים לא נכונים אחרים, רק שבאמצע הוא מסתבך עם עוד אנשים לא נכונים. בסופו של דבר מבינים שאם כל האנשים סביבו הם אנשים לא נכונים, אולי הוא האדם הלא נכון?
לצערי, השיח סביב "יהלום לא מלוטש" נסוב בעיקר סביב סנדלר – "הו וואו סנדלר עשה סרט טוב", "הו וואו אדם סנדלר יודע לשחק" וכדומה. זה אמנם נכון, אבל לא הפעם הראשונה שה"סנדמן" הוכיח יכולות משחק דרמטיות, אבל – יש לסרט הזה במאי או שניים שכדאי לתת את הדעת גם עליהם.
האחים ספדי, שיותר מהכל זה סרט שלהם, יצרו כאן מותחן מהודק ומעייף: מעייף לא כי הוא משעמם אלא כי תרגישו בסופו שסיימתם טריאתלון. זה כנראה הסרט הכי טוב של השנה שאין שום סיכוי שאצפה בו פעם נוספת.
שני אוירבך: "יום יפה בשכונה" שווק כסרט על מר רוג'רס בכיכובו של טום הנקס – האדם החי היחיד שמתקרב למידת ה-wholesomeness של הכומר שגידל מיליוני ילדים דרך תוכנית הטלוויזיה שלו. התעניינתי בסרט כי אני מתעניינת בדמותו של מר רוג'רס אבל מסתבר שזה לא היה תיאור מדויק של הסרט.
הדמות הראשית בסרט היא לויד ווגל (מתיו ריס), עיתונאי ציני שנשלח למורת רוחו לראיין את כוכב הילדים ויוצר איתו קשר שמתגלה כחד פעמי עבור שניהם. הבחירה להתמקד בעיתונאי מוצדקת, כי מר רוג'רס פחות מתאים להיות הדמות הראשית בסרט – סיפור החיים שלו לא ממש כולל התפתחות אישית ומכל מה ששמעתי עליו עולה דמות שקשה להזדהות איתה. חוץ מזה, מסלול החיים ותפיסת העולם שלו תוארו בצורה מספקת בסרט דוקומנטרי ובאפיקים נוספים (כמו הפודקאסט "Finding Fred"). הייחוד של הסרט הוא שדרך השימוש בדמות מנוגדת למר רוג'רס הוא מצליח להחזיר אותו לארץ ולהראות את האנושיות שבו.
הסיבה שלא כתבתי ביקורת על "יום יפה בשכונה" למרות שהתבקשתי היא שהרגשתי שאני עדיין לא מוכנה למצוא את המילים המסודרות לסבך המחשבות שהסרט העלה בי על הקשר בין ציניות וספקנות, אמפתיה ונאיביות, והמקום שכל אחד מאלה תופס או צריך לתפוס בעולם שלנו. ומעבר לזה, כל המחשבות האלה הן לא ממש ביקורת: הן מושפעות ממבנה העלילה של הסרט על הקשר בין רוג'רס וווגל, אבל אין להן אף קשר לאספקטים האחרים של עשיית הסרט, כמו המשחק המדהים של שני השחקנים הראשיים, המסגור של הסרט כפרק בתוכנית הילדים של מר רוג'רס, או כמעט כל החלטה אחרת שקיבלה הבמאית מריאל הלר.
"יום יפה בשכונה" הוא ממש לא סרט מושלם. הוא חסר מיקוד לעיתים ועשוי להיות מתסכל בשביל מי שציפה לראות סרט על מר רוג'רס וקיבל סיפור על נושא חרוש לעייפה כמו יחסי אב ובן. אבל אני התחברתי אליו בגלל שהוא גרם לי לחשוב הרבה על דברים שחשובים לי ואני מעדיפה את זה על פני עוד סרט שסוחף אותי בחוויה ונשכח תוך עשר דקות מסיום הצפייה. אני ממליצה עליו למי שציניות באה לו בטבעיות ומשוכנע שמשהו אפל בטוח מסתתר מאחורי התדמית המצוחצחת של מר רוג'רס. כי הסרט הזה בא להפריך ולאשרר את האינסטינקט הזה בו זמנית: לומר שלא, התדמית של מר רוג'רס היא לא כיסוי לאנוכיות או רוע כלשהו, אבל כן, מר רוג'רס רחוק מלהיות מלאך.
יצחק בארי: לאף אחד לא היה אכפת מהחידוש לסרט "המלאכיות של צ'ארלי", ואז יצא הסרט.
וגם אז לאף אחד לא היה אכפת ממנו: הסרט נכשל בקופות וכולם עברו לדבר על הפלופ הבא.
וחבל, כי זה סרט מוצלח. לא איזו יצירה שומטת לסתות, לא סרט האקשן של השנה, אבל בהחלט מוצר מרענן בקטגוריית סרטי האקשן הסתמיים, שאפילו הכינוי 'גנריים' כבר לא עושה עימם צדק.
יש כאן כמה סיבות: דבר ראשון, היא הבמאית – מסתבר שאליזבת' בנקס ממש טובה בלביים אקשן. בנוסף, יש כאן הופעה טובה מאד של קריסטין סטיוארט, שמתברר שהיא יודעת לשחק ואפילו להיות מגניבה ממש! מי היה מאמין. ואם כבר הופעות, אז גם פטריק סטיוארט מהנה כהרגלו, ונעמי סקוט – יסמין מ"אלאדין" המחודש – הייתה ונותרה פנינה אמיתית.
אבל אתם יודעים מה בעיקר? זה פשוט סרט מהנה. סוחף, כיפי, מבוצע היטב ומגניב, אפילו שהוא לא מחדש כלום. ממש לא הגיע לו להיכשל. רוצו להשלים אותו.
אדם קלין אורון: ל"שון כבשון: עף על החלל" (איזה שם איום, באמת! מעכשיו אני קורא לו A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon.. לא, בעצם גם זה גרוע) יש בעיה: הסרט הקודם של שון כבשון. כי "עף על החלל" הוא חמוד ומצחיק, אבל "שון כבשון: הסרט" כבר היה חמוד ומצחיק. אבל גם חכם. ומרגש. ועם העמקה לגבי הדמויות מהסדרה והיחסים ביניהן. בקיצור, הוא היה יותר מסתם פרק ארוך של "שון כבשון", שזה המצב של סרט ההמשך.
למזלנו, "שון כבשון" היא כזו סדרה נפלאה, שפרק ארוך ממנה מספיק לגמרי. ובכל זאת, בשם הדרמה וה-87 דקות, הפעם לא מתמקדים רק בשון, בעדר, בכלב ביצר ובחוואי. הדמות המרכזית היא לו-לה, חייזרית חמודה כמעט כמו שון והרבה יותר צבעונית. כשהיא מגיעה אל הכפר, דברים מוזרים מתחילים לקרות – ולא רק בגלל כוחות-העל החייזריים שלה, אלא גם בגלל הסוכנות האפלולית לאיתור חייזרים ובעיקר הסוכנת רד העומדת בראשה, אשה עם משימה וטראומה. החוואי, בינתיים, מחליט שכל השמועות האלה על חייזרים ועב"מים הן תירוץ מצוין להפוך את החווה לפארק שעשועים עם מופע מוזיקלי, משהו שבאופן מפתיע מצליח להיות חלק רלוונטי מהעלילה. כשמסתבר שלו-לה היא בעצם ילדה, שון מתגייס לעזור לה לחזור הביתה, מה שמוביל למסלול התנגשות עם רד.
כל זה משעשע מאוד וכיף גדול, וגם עובד מצוין על כל הגילאים. אבל הסרט הקודם של שון הצליח, בלי מילים בכלל, להעמיק ולהרחיב את הסיפור של שון, ביצר, החוואי ואפילו העדר – והסרט הזה אפילו לא מנסה. זה מספיק לגמרי, אבל מה לעשות שהגעתי עם ציפיות גבוהות יותר. בפעם הבאה, אני צריך לזכור: כבר די ברור שאארדמן הם לא פיקסאר. לפחות חצי מהפעמים הסרטים שלהם לא מצליחים להמריא, לפרוץ גבולות ולספר סיפורים יוצאי דופן ומורכבים. אבל הסרטים האלה גם תמיד נראים מצוין, הדמויות בהם מעוצבות ומאופיינות נפלא, והם ממש מצחיקים. אולי לא צריך יותר מזה.
יהונתן צוריה: מאז שראיתי את "הדרך חזרה" כבר הספקתי לראות כמה הופעות טובות יותר, אבל אני לעולם לא אשכח את ההפתעה המוחלטת שקרתה כשראיתי את הסרט ונשמטה לי הלסת מהעובדה שבן אפלק ממש אבל ממש טוב פה.
הרי אפילו אם אנחנו אוהבים שוב פעם את אפלק, אנחנו אוהבים אותו כבמאי וכזה, מקסימום מסמפטים אותו כשחקן. הוא שחקן מוגבל לפי כל ההגדרות שיש ל"שחקן מוגבל" וכוכב קולנוע כמעט בטעות – גם בהופעות הכי טובות שלו יש מעידות רציניות, והוא בכלליות יותר טוב על המסך ככל שיש פחות ממנו. ואז מגיע "הדרך חזרה" ומוכיח את הקלישאה הידועה: עם הבמאי הנכון, עם החומר הנכון – כל שחקן יכול להיות התגלות.
הבמאי הנכון הוא גאווין אוקונור, שכבר ביים את אפלק ב"רואה החשבון" (שלא ראיתי) אבל בעיקר ביים את "לוחם", והחומר הנכון הוא אלכוהוליסט עם עבר מדכא שמגלים רק באמצע הסרט שמגוייס לאמן קבוצת כדורסל. אם אתם מצפים לכל קלישאות סחיטת הדמעות והרגש שרק אפשר – הסרט מתגלה דווקא כהפתעה נעימה. הוא עוקב אחרי המסלול הכללי של הקלישאות ברמת המאקרו (עד לנקודה מסוימת), אבל ברמת המיקרו מצליח לעקוף אותן לא פעם.
למרות שהסרט חב חוב לא קטן לאוקונור שמצליח לקחת סרטי ספורט ולהפיח בהם אנרגיה שחשבנו שנשכחה בקולנוע האמריקאי ולתסריט הקטן והחכם של בראד אינגלסבי, אין ספק שהכוכב המרכזי כאן הוא הכוכב המרכזי. אפלק מצליח לתעל את כל סיפור חייו הארוך והמורכב: הירידות, העקיצות, העלבונות, הכשלונות והאכזבות לתוך דמותו של ג'ק קאנינגהם – וזה פשוט עובד. אפלק מצליח לעשות פה את מה שהוא לא הצליח לעשות בכל הקריירה שלו: גם לצלול לעומקה של דמות, גם לעבור איתה תהליך אמין, גם לעורר הזדהות וגם לקלוע לכל רגש גדול וכל ביט רגשי קטן. מדי פעם אתה צריך לצבוט את עצמך כדי לזכור שזה באמת בן אפלק. ברמה שאולי זה זמן טוב לבקש ממנו סליחה על שנים של זלזול ביכולות המשחק שלו.
תום שפירא: מאסאקי יאוסה הוא איש עסוק. מאז 2017 הוא הספיק לביים שלוש סדרות מצוירות ושלושה סרטים מצוירים. אולי הוא לא ישן. אולי אלו סמים. אולי זה מוסר עבודה יפני. אולי הוא רובוט. אולי הוא רובוט מסומם עם מוסר עבודה יפני. מה שבטוח – לא משנה כמה תוכן הוא מוציא תמיד אפשר יהיה לזהות יצירה של יאוסה ממבט אחד.
הסרט האחרון שלו הוא "Ride Your Wave", סרט סמי-רומנטי מוזר על נערה שמגלה קשר מיסטי עם מים. למעשה, לקרוא לזה 'סרט רומנטי' (או אפילו סמי-רומנטי) זה קצת הגזמה. הוא אולי מתחיל כקומדיה רומנטית על נערה בשם מינקו שמנסה להתחיל חיים חדשים ועצמאיים. יש לה חיבה לגלישת גלים ואין לה כיוון בחיים עד שהיא מפתחת רומן עם כבאי בשם מינאטו, שהוא גם הגבר המושלם וגם עוזר לה להתאפס על עצמה. אבל אם חשבתם שאתם יודעים מה הולך לקרות אתם כנראה לא מכירים את מאסאקי יאוסה. די מהר הסיפור לוקח פניה חדה שמאלה והופך למשהו הרבה יותר דרמטי.
בתור סיפור של התבגרות והתגברות הוא אחלה. יש לו הרבה סימפטיה והבנה לשטויות שהדמויות שלו עושות מתוך הכרה בכך שכל אחד מגיב לטרגדיה בצורה אחרת. ויש לו גם, כראוי לסרט של יאוסה, קליימקס מצוין, שכולל הרבה תנועה ואקשן ודברים שמתפרעים על המסך באופן שאפשרי רק באנימציה.
ובכל זאת, למרות האנימציה המצוינת, למרות הנושא המעניין (והנכונות של הסרט להיכנס לקרביים של הדמויות), משהו לא עובד עד הסוף ב – Ride Your Wave. למרות שזה לא סרט ארוך במיוחד הוא עדיין מרגיש נמרח, עם שלב באמצע שנמתח טיפה יותר מדי וקליימקס שלא משנה כמה שהוא מרשים מבחינה ויזואלית יוצא קצת מאולץ.
למרות הפגמים, Ride Your Wave נותר סרט ששווה צפייה. יאוסה, בדרכו הכאוטית והמתלהבת, נשאר אחד הקולות הייחודיים בעולם האנימציה. לא משנה כמה הוא מצליח, הוא משמר את הקול ואת הזהות של עצמו בתור יוצר. בעולם הזה, לפעמים האיכויות האלו לבדן מצדיקות צפייה.
מאיה כהן שלו: "דיוקנה של נערה עולה באש" הוא יופי של סרט. באמת. שוטים ארוכים ויפים, קאסט שמורכב כולו מנשים יפות ומרשימות. באמת סרט יפה. לא חשבתי עליו יותר מדי אחרי שצפיתי בו. בנוגע למיומנותה של סלין סיאמה במלאכת הבימוי אין ויכוח. האישה אשפית. אבל הסרט גם ארוך מדי, לעתים מייגע ואפילו מרגיש קצת לא ערוך. סצנת הפתיחה, למשל, מיותרת לחלוטין, וחלק מהסצנות ארוכות במידה שעוברת את גבול ה"יפה עמוק מעורר מחשבה" אל "תסתיימי כבר סצינה, אין לי את כל היום". בסך הכל, כמו שאמרתי – "סרט יפה".
אבל הפער בין "סרט יפה" לגשם השבחים שהורעפו עליו לא קטן. שמעתי עליו כל דבר מ"יצירת מופת" ועד "סרט משנה חיים", כולל "הדבר הכי טוב שקרה בעשור האחרון" ו-"ראוי לכל פרס אפשרי". כאן נכנסתי למאבק פנימי וקצת נמנעתי מלהגיד בקול את דעתי הצוננת על הסרט. שהוא אחלה אבל, מה לעשות, לא שינה את חיי. חלק מזה בעקבות החשש שבאמת פספסתי שם משהו, או שהגעתי בגישה לא נכונה לסרט. החלק השני נובע מהחשש לשים רגל לסרטים כאלו כאשר הם מצליחים – מתי לאחרונה ראיתם סרט כזה, שהוא ההפך המוחלט מהגבריות הסטרייטית ששולטת בתעשיית הקולנוע, גורף שבחים שכאלה? זה באמת שינוי מבורך.
האם הוא מומלץ? לחלוטין כן. תראו אותו, אם יש באפשרותכם. אבל אם כבר אתם הולכים לראות סרט של סלין סיאמה, למה לא את "טומבוי" הנהדר או "חבצלות המים", אחד הסרטים שהכי מעציבים אותי בעולם?
זוהר אורבך: בשנה שבה בקושי יצאו סרטים חדשים, "להרוס אותך" הייתה יצירת מופת גדולה מספיק בשביל הקולנוע והטלוויזיה גם יחד.
אפשר לספר על מה היא, אבל זה יהיה פספוס של מהות הסדרה. השאלה היא לא על מה מספרת "להרוס אותך" אלא על מי. וסיפור המעשה הוא אראבלה, בת דמותה של יוצרת הסדרה והכוכבת הראשית שלה, מיקאלה קול. אראבלה היא כותבת; היא שחורה; היא בעלת נטייה להרס עצמי ובעלת היכולת להיבנות מתוך ההרס הזה. היא פגומה ומהממת, היא חכמה והיא לא יודעת מה היא עושה, והיא לא סותמת את הפה מתי שהיא צריכה.
בפרק הראשון לסדרה קורה לה משהו. סביר שאם קראתם עליה מילה או שתיים, המשהו הזה היה המילה או שתיים האלה. אבל לצמצם אותה למשהו הזה יהיה לא חכם. כי זו לא סדרה על אונס; זו סדרה על כאב, ופגיעה, וגאולה מתוך הכאב. "להרוס אותך" מזכירה, כמעט כל פרק, שמאחורי האמת הפשוטה לפיה אף אחד לא מושלם יש אוקיינוס של מורכבות; כולם טועים, גם הקורבנות, גם מי שעודדתי לאורך העונה כצופה. כולם כואבים וזה לעולם לא תירוץ ולעד יהיה הסבר. כולנו נפגעים ממשהו, אבל רובנו פוגעים במישהו וכל אחת מהדמויות הראשיות ב"להרוס אותך" תהיה מתישהו גם קורבן וגם מקרבן.
העונה הראשונה של "להרוס אותך" היא יצירת מופת כבירה לא בגלל הנושאים בהן היא עוסקת, אלא בגלל הכתיבה החכמה, הביצוע היפהפה שלה והמשחק המדויק של כל המעורבים בה. הפרק הראשון מתחיל מבלבל (כנראה בכוונה) ונחתם בסיקוונס סיום מטריד, יפהפה וחותך שמעביר חוויה שרובנו לא מעוניינים לחוות אף פעם. הפרק האחרון והשנוי במחלוקת מלא זעם, חמלה, תעוזה והומור. ובאמצע – אחת מהיצירות הטלוויזיוניות המרשימות של השנים האחרונות. זו לא סדרה קלה, אבל היא לא כאן כדי להרוס אותנו; היא באה לספר לנו סיפור שאולי שמענו, בקול שעד עכשיו לא נשמע חזק מספיק. אבל הגיע הזמן. כל מה שנותר הוא פשוט לפתוח את ה-VOD ולהיכנס ישר לתוך זה. בהצלחה.
מתן בכר: הסדרה המצויירת "הארלי קווין" מתחילה בכך שהנבלית עם הדוקטורט מחליטה להפרד מהג'וקר ולנסות לכבוש את פסגת הנבלות. אני לא אגלה איך זה ממשיך בסדרה, אבל מבחינת המציאות שלנו, היא לגמרי הצליחה. בין העונה הראשונה והשנייה של הסדרה קיבלנו את הארלי גם על המסך הגדול ב"ציפורי הטרף", סרט הקומיקס היחיד שהספיק לצאת השנה לפני שהקורונה השביתה הכל (אני מדחיק את "בלאדשוט", שלצערי היה הסרט האחרון שראיתי בקולנוע). אבל עליו כבר כתבנו, אז בואו נדבר על הסדרה.
בניגוד ליובש הקולנועי, אי אפשר לזרוק אבן בלי לפגוע בסדרת קומיקס. בהתחשב בכך שאלו של רשת CW לא מאוד מעניינות ומארוול בפגרה בין המעבר מנטפליקס לדיסני, אפשר להגיד בלב שלם ש"הארלי קווין" היא ללא ספק המוצלחת, היצירתית והכיפית ביותר שרצה כרגע. סיבה אחת מובנת מאליה היא דירוג ה-R שלה, שאותו היא מנצלת כדי ללכת מקומות ביזאריים ומופרכים, לא רק כדי לקלל ולהראות דם ואיברים (למרות שבהחלט יש מזה בשפע).
הסדרה מתרחשת בימינו ומצליחה לשלב בהצלחה טרנדים מודרניים עם עולם גיבורי-על (יותר נכון, נבלי-על), ממתווכים שמוכרים חלקות בשביל מאורות מרושעות ועד אתרי היכרויות שמוצאות את גיבור-העל שיהיה הנמסיס שלך. בנוסף, זה לא רק המופע של הארלי: הסדרה מציגה מגוון דמויות מוכרות יותר ופחות, רובן מעולם לא זכו להופיע בעיבודי לייב-אקשן. רובין מדובב ע"י ג'ייקוב טרמבליי, בתפקיד הכי טוב שלו מאז "חדר", וביין גונב את ההצגה בכל סצינה שבה הוא מופיע – פרודיה נהדרת על טום הארדי ב"עלייתו של האביר האפל" שהגבירו אותה ל-11.
אחרי שגיבורות העל נדחו לשנה הבאה (או עוד רגע יידחו), אפשר כבר להכריז: 2020 הייתה השנה של הארלי קווין. ועם הכרזה משמחת על חידוש לעונה שלישית ממש לפני כמה ימים, עכשיו זאת ההזדמנות שלכם לעלות על הרכבת המשוגעת והמופלאה הזאת.
נעמה רק: "פרזיטים", "אנחנו", "רצח כתוב היטב", "ג'וקר" – כל הסרטים האלה (ועוד) יצאו בשנת 2019 ועסקו בפערי מעמדות כלכליים. כולם הפכו את ההתנגשות בין שני הצדדים למלחמה, ובכולם הנקודה הייתה שהמצב לא סבבה. בין כל הסיפורים האלה ובטח עוד כמה ששכחתי השתחל לו ההמשך הקולנועי לסדרה "אחוזת דאונטון", שעסקה גם היא, בין היתר, ביחסים בין האדונים העשירים והמיוחסים למשרתיהם דלי האמצעים.
אממה, לסרט לא הייתה שום כוונה להעביר ביקורת ממשית על הפערים הקיימים. היא פשוט רצתה ליהנות מכל העולמות – גם בגדי משי יפים וקינוחים מפונפנים, וגם מעשיות על עניים טובי לב. בסדרה כל העניין עבר יותר בקלות בגרון: אולי זה עניין של אורך, שאפשר להכניס יותר ניואנסים. אולי זאת פונקציה של הקשר. כך או כך, לראות את כל העשירים המופלגים מייבבים על מר גורלם היה הרבה פחות חינני בגרסת הסרט. אני מחבבת את רוב העשירים האלה, אבל בסצנה אחת אשכרה קשה להתרכז בהתרחשות כי התכשיטים של אחת הדמויות מרעישים מדי כשהיא זזה.
יש הרבה מאוד עלילות בסרט, שמרגיש יותר כמו אחד מפרקי הספיישל הארוכים של הסדרה מאשר כמו חוויה סינמטית עצמאית. במרכז נמצא ביקורם של המלך ג'ורג' החמישי והמלכה מארי בדאונטון, שמוביל לכל מיני חיכוכים בין צוות המשרתים המלכותי לבין עובדי האחוזה. אך העיקר הוא ממש לא המשרתים אלא, כרגיל, חייהם של לורד וליידי גרהתאם המיוחסים, שתי בנותיהם, האלמן של ביתם השלישית עליה השלום ואמו הסנובית של הלורד (מגי סמית' כפרה עליה). העשירים יצטרכו להפגין אפילו יותר הון וטוב טעם מהרגיל, בעוד המשרתים מפגינים התלהבות כה קיצונית מהאפשרות לשרת שזה מרגיש כמו תסמונת סטוקהולם.
הרבה מהסיפורים בסרט מוקדשים לסגירת פינות: תומאס המשרת הדושבאג סוף סוף מכיר בחור נחמד, דייזי עוזרת הטבחית מבינה שהיא באמת אוהבת את המשרת שהיא יוצאת איתו, טום מכיר מישהי מיוחסת שתתאים לו כפרק ב' וכן הלאה. מי שכבר יש לו משפחה קצת יצא מופסד פה – ליידי מרי, כנראה הדמות החשובה בסדרה, בעיקר מסתובבת באחוזה מוטרדת מהאפשרות שמשפחתה תהיה קצת פחות מפוצצת כסף, בעוד אנה המשרתת המגניבה מתעסקת בעיקר בצורך להצר שמלה שהגיעה במידה גדולה מדי בזמן לנשף.
זה לא שהסרט נוראי, הוא פשוט מרגיש כמו פספוס. המסר שעולה מאוסף הסיפורים הזה הוא של אחדות וגאווה בריטית גם בימי ברקזיט, אחדות מהסוג שבו העשירים מתעשרים, העניים שמחים בחלקם, והמשרתים ייצאו מגדרם בשביל הכבוד לשרת מישהו בכיר יותר ממי שהם מטפלים בו בדרך כלל. כלום לא עצוב, כסף הוא אשליה ואם רק תאמינו בעצמכם – גם אתם תוכלו להצר שמלה בזמן לנשף.
"הארלי קווין" של DC נהדרת!
תוכנית מצחיקה וקצת מטורפת אבל האנימציה ממש יפה והדיבוב נהדר .
היא משודרת בארץ?
(ל"ת)
לצערי לא
היא הייתה סדרה של שירות הסטרימינג DC Universe, אך עברה כעת (יחד עם שאר סדרות השירות) ל-HBO Max. כיוון שסדרות של HBO Max נוטות להגיע לנטפליקס, אולי קיימת תקווה.
סדרות של HBO Max נוטות להגיע לנטפליקס?
מדובר על שני שירותי סטרימינג מתחרים. איזה סדרות של HBO Max הגיעו לנטפליקס?
רק לפני שבוע נטפליקס העלתה את קומדיית האנימציה Close Enough של HBO Max. גם סדרות גיבורי-העל (שהתחילו קודם ב-DC Universe) דוגמת Doom Patrol ודומיה הגיעו לפה ונראה כי ימשיכו להגיע.
בוא נעשה הפרדה
יש הבדל בין סדרות שזכויות השידור שלהן נרכשות על ידי שירותי הסטרימינג ובין אלו שמופקות על ידם ושייכות להם. כשאתה אומר ״סדרות של HBO Max” אני מבינה את זה בתור ״סדרות ששייכות ל-HBO Max”.
Close Enough הופקה על ידי Cartoon Network עבור TBS במקור, ואז זכויות השידור שלה נמכרו לגורמים שונים – בארה״ב ל-HBO Max ובמדינות אחרות לנטפליקס. בקיצור היא לא in-house production של HBO Max.
אני לא יודעת למה הכוונה ״הגיעו לפה״ על Doom Patrol, אבל חיפוש במאגר נטפליקס העולמי לא מראה שהיא זמינה בנטפליקס באף טריטוריה כרגע. לא מוצאת אינדיקציות שהיא משודרת בנטפליקס, אבל אולי פספסתי משהו בעניין.
הפליאה שלי הגיעה בעיקר בגלל שאף פעם לא ראיתי שסדרת מקור של HBO שודרה בנטפליקס, ועכשיו כשיש ל-HBO שירות סטרימינג שמתחרה ישירות בנטפליקס, יש להם עוד פחות סיבות למכור תכנים למתחרה.
אמזון פריים
קונה או משתף פעולה עם המון שירותי סטרימינג
כי התחרות היא בארה"ב בלבד
(כרגע)
Close Enough בסופו של יום סדרה שנחשבת Max Original (כמעט כל סדרה בכל שירות סטרימינג מופקת על-ידי חברת הפקות אחרת). חברת האם וורנר (בשכל) מכרה את זכויות השידור הבינ"ל לנטפליקס, בידיעה שמעבר לאוקיינוס אין HBO Max; אני די בטוח כי לא נטפליקס יחליטו אם לחדש אותה אלא Max / וורנר (שהם אותו גוף). אולי לנטפליקס יהיה say בעניין, אבל זה כבר ניחוש.
זו אותה הסיבה שבנטפליקס בארה"ב אין "חברים" כדי להשאיר אותה בלעדית ב-HBO Max, אבל במחוזותינו היא זמינה בכיף. זו גם אותה הסיבה שפיקראד של CBS All Access (מתחרה ישירה של שירותי הסטרימינג בארה"ב) זמינה בפריים וידאו בשאר העולם, או Star Trek Discovery שלהם נחתה בנטפליקס.
צודקת, דום פטרול לא הגיעה ארצה. התבלבלתי עם טיטאנים. סורי.
בכל אופן על פי כל זה, סה"כ לא שללתי אופציה שאולפני וורנר יאפשרו לנטפליקס (ואולי הייתי צריך לציין שבנטפליקס של מחוץ לצפון אמריקה בלבד) לשדר את הארלי קווין.
חברים זמינה כרגע בנטפליקס?
לא מצאתי אותה בארץ וגם לא בשום מדינה אחרת. אבל אני לא בארץ אז לא יכולה לוודא.
אתה מזכיר פה הרבה סדרות שהופקו לפני מלחמות הסטרימינג, אבל אני דיברתי ספציפית על סדרות שהופקו על ידי ועבור הענקיות בתחום – נטפליקס, HBO Max וכד׳.
הרי לפני כמה שנים עוד היית יכול לראות ביס את בית הקלפים ואת כתום זה השחור החדש, אבל מאז נטפליקס החליטה שיותר משתלם להיות גלובאלית והפסיקה לחלק את האסים שלה. התהליך הזה, שבו כל גוף מתמקד בהפקה עצמאית ואקסקלוסיבית של תכנים עבור עצמו, רק הואץ מאז.
בקיצור – את סדרות הדגל שענקיות הסטרימינג מפיקות כדי למשוך מנויים, אין להן שום אינטרס לחלק למתחרות. נטפליקס לא תיתן לאף אחד אחר לעשות סטרימינג חופשי של Stranger Things, אמאזון לא תיתן לאף אחד את The Boys או גברת מייזל המופלאה, ודיסני + בטח לא יתנו את המנדלוריאן או סדרות מארוול העתידיות.**
אני הייתי מאוד שמחה לחזור למצב של לפני כמה שנים, שבו היה אפשר לראות בנטפליקס המון תכנים מכל מיני אולפני הפקה וערוצים שונים, אבל התהליך כרגע הוא שכל אחד פועל במטרה לשמור על התכנים האטרקטיביים ״בבית״ ולא לתת יתרון למתחרים. זה עוד קצת פחות קיצוני מחוץ לצפון אמריקה אבל הכיוון זהה כי כולם שואפים להיות נטפליקס ולהפוך להיות גלובאליים באיזשהו שלב. או לפחות לא לעשות משהו שיפגע באופציה הזו.
** הכוונה כמובן לזכויות הפצה/סטרימינג, ולא לאפשרות רכישה בתשלום כמו ב-PVOD.
עודכנתי שחברים אכן זמינה עדיין בנטפליקס ישראל
כיף לכם, בגרמניה אין.
גלים
אז כבר כמה וכמה שבועות אני מתנהל כרגיל ולפתע נזכר "נכון! Waves! אני צריך לראות אותו!" ואז שוכח ממנו לחלוטין. אז, אממ, מישהו ראה את הסרט המהולל הנ"ל ויכול להעיד על קנקנו? כי הביקורות שלו לכאורה מאוד טובות אבל גם חשודות מאוד בעיני משום מה ואני רוצה לדעת אם אני חושד בכשרים.
ראיתי אותו בקולנוע
האמת שלא תכננתי לראות אותו (הטריילר לא עשה לי את זה), אבל הוא הוקרן במסגרת של sneak preview שבה לא חושפים מראש מה יוקרן, אז יצא ככה.
באופן אישי לא אהבתי אותו בכלל, הוא היה בעיני די מניפולטיבי ולא נעים. הסיפור שהוא מעביר היה אמור תיאורטית להיות מאוד מרגש ועוצמתי, אבל לכל אורך הסרט הרגשתי שהוא לא מצליח לשכנע אותי ולהיות אמין, דווקא בגלל שהוא מנסה כל כך חזק ובלי שום עידון או רגישות. כמו סרט שחובט בך בבומבסטיות עד שרק בא לך שיפסיק.
דרך אגב, הייתה לי בדיוק חוויה הפוכה עם סרט אחר שמוזכר כאן בכתבה – פורטרט של נערה עולה באש. זה סרט שכולו עידון ורגש והעברה של חוויה במבטים ומחוות קטנות, וזה היה אחד הסרטים שהכי ריגשו אותי והכי נשארו איתי לאחר הצפייה. הרגשתי צורך להגיד את זה בגלל שיהיה ממש חבל אם מישהו יוותר על צפייה בו בגלל הביקורת כאן. בעיני לגמרי מאסטרפיס שראוי לכל השבחים.
'דיוקן' שיעמום גם אותי למוות
ובדיוק השבוע ראיתי שהוא במובן לא קטן חיקוי של סרט אחר 'דוגמנית עירום' עם עמנואל ביאר. הרבה מאד קווי דמיון, כולל העובדה ששניהם ארוכים ומתישים שלא לצורך (אבל בעיקר תמת הציור הבלתי מושג). לזכותו של 'דיוקן' ייאמר שהוא הפחות מתיש מבין השניים
כשאני חושב על זה, ראיתי כנראה כמה עשרות סרטים להטביי'ם בחיים, כולל רוב הקלאסיות והחשודים המיידיים. ואני מבין את חשיבותם אבל בחיי שפרט ל 'כחול הוא הצבע' רובם הגדול פשוט שיעממו אותי לגמרי
ממליץ על "מלאכים באמריקה", "מותר לאהוב", "אחר צהריים של פורענות" (לגמרי) ו"אני אוהב אותך, פיליפ מוריס"
בנוסף ל"פריסילה, מלכת המדבר" ו"הכל אודות אמא". תכף יוצא לנטפליקס הרימייק ל"הנערים בחבורה"; הטריילר נראה מעניין מאוד, אבל הסרט המקורי מ-1970 יצירת מופת. אם רוצים להרחיב את הקטגוריה ולכלול סרטים שהם בבירור להט"ביים אבל במעבר מהבמה לקולנוע הפרט הזה צונזר לחלוטין ובכל זאת אפשר להשלים אותו בראש ולהבין בדיוק כמה הם להט"ביים, אז "חתולה על גג פח לוהט". יחד עם סרטים שהאלמנט הלהט"בי הישיר שלהם הוא חלק מעלילה משנית, אבל במובן הצורני-תרבותי הם לחלוטין תחת המטרייה הזו, כמו "ילדות רעות", "קלולס" וקצת מתחתיהם, גם "ליידי בירד". וב"הכל אודות חוה" אף אחד לא גיי, אבל חוץ מהמאפיין הזה הוא לחלוטין נחשב – והוא מופלא.
כן, ראיתי את רוב הסרטים האלה
וחלקם בהחלט טוב מאד
אולי אתקן אז, סרטי אנגסט להטביי'ם מהמילניום הנוכחי. זה מה שמשעמם אותי. קומדיות זה בסדר בדרך כלל
דוגמאות? 'חבצלות מים' 'טומבוי' 'קרא לי בשמך', סרטים של קסביאר דולן. 'אור ירח'. כאלה. זה ז'אנר שאני פשוט לא יכול להתחבר אליו
בינוני ומשעמם
עובר בין נושאים ולא מתעמק באף אחד מהם, ובאווירה כולה נראה כמו "אופוריה" על סטירואידים ולא בקטע טוב. כמה רגעים יפים ושוטים מגניבים שלא מחזיקים שעתיים ומשהו.
טוב מאוד אבל מתיש
אם קרישה עבד מצוין בין היתר בזכות השילוב בין האינטנסיביות שלו לאורך שלו, "גלים" קצת מאבד את זה. הוא ארוך מאוד, מעמיס על הצופה, ומכאן שמתיש מאוד לצפייה. המון נושאים, המון מוזיקה, המון תנועות מצלמה מסחררות. אם לא הייתי סומך על אדוארד-שולץ הייתי כנראה פורש אחרי רבע שעה, אבל לטעמי האישי הסבלנות השתלמה. באמצע הדרך העשייה שלו התגלתה כמוצדקת יותר ממה שנדמה היה בהתחלה, והוא הלך לכיוון שונה לגמרי ודי מרגש בעיניי.
לגבי 'יהלום בלתי מלוטש'
אחלה סרט אבל אני כן רוצה להעיר משהו. כל מי שהיה באזור מסחר היהלומים במנהטן או באל.איי יודע שככה בדיוק נראים רוב הסוחרים שם. איזה חליפה ואיזה נעליים. יש שם כמויות של יהודים פרסים עם גורמטים
לא מסכימה לגבי דיוקן של נערה עולה באש.
בעיניי הוא אכן מאד קרוב ליצירת מופת. לא התייגעתי בכלל, הייתי ממש מוקסמת מהמשחק המדהים של שתי השחקניות, מהעולם הנשי הנרחב והעמוק שהסרט יוצר ומהאבחנות שלו לגבי מערכות יחסים.
חוץ מזה, הוא עוסק בציור, והוא אשכרה עושה את זה כמו שצריך ומראה את התהליך בצורה אמיתית – ולא מסתפק להראות את משיכת המכחול האחרונה כדי שנאמין שהדמות ציירה ציור שלם. אחד הפט פיבס שלי בסרטים ובסדרות זה ציורי שמן לכאורה גמורים שקל לראות שיש בהם רק שכבה אחת של צבע, ודיוקן של נערה כל כך רחוק מזה. חוץ מזה, לא רק שהציור מוצג בצורה אותנטית, הוא קריטי לסרט – גם עלילתית וגם תמטית. ככה עושים סרטים על אמנים.
וואלה
ממש מעניין מה שכתבת על הציור בסרט, מודה שאני לא מבינה בזה מספיק. האמת שיש הרבה דברים שאני אוהבת מאוד בדיוקנה של נערה, אבל כמכלול משהו שם לא עבד לי. כאמור רוב הסביבה שלי לגמרי מסכימה איתך ונו, נסכים שלא להסכים
זה הדבר הזה שאתה מכיר נושא מקרוב אז אתה רגיש לייצוג שלו על המסך.
בדרך כלל זה הורס לאנשים סרטים, פה זה היה האפקט ההפוך והנדיר יותר.
(לא שאני יודעת לצייר בשמן בכלל, אגב. אבל נחשפתי לזה מספיק.)
בדומה לזה בדיוק הרגע ראיתי את הקטע שהרס לי את שטיסל בצפייה הראשונה – עקיבא נכנס הביתה עם שקיות מארטא, כשכל הדיוט יודע שאין ארטא בירושלים ולמה לכל הרוחות שמישהו יחזור מתל אביב באוטובוס עם קנבסים.
לא היה לארטא סניף ביואל סלומון (שנסגר)?
(ל"ת)
לא בתקופה שבה הסדרה מתרחשת.
(ל"ת)
דברים מעניינים בהחלט
לא ממש באותה דעה עם הכותבים לגבי שלושת הראשונים (במקרה של "יהלום לא מלוטש" זה אנדרסטייטמנט) ואת השאר לא ראיתי אבל חלקם ברשימת הצפייה שלי.
מה שכן, תמונת השער בהחלט ראוייה. חשבתי לכתוב פה על "מרגלים לא רגילים", אבל בסוף הלכתי על הארלי קווין. ועדיין, אני ממליץ עליו בחום (ראו לינק הנ"ל). סרט האנימציה הכי טוב שראיתי מאז "מימד העכביש", וכמות הממים שאפשר להוציא ממנו היא פסיכית.
עוד דברים מוצלחים שראיתי בשנה העברית האחרונה ולא קיבלו ביקורת, שאני ממליץ לנסות אם משעמם לכם בכיפור (או בסגר):
"באהבה, אנטושה" – הדוקומנטרי הנהדר וקורע הלב על אנטון ילצ'ין. תכינו טישו בהישג יד.
"הבקתה" – מותחן שראיתי בפסטיבל חיפה הקודם (נראה כמו לפני שנים…). לקח לי קצת זמן לעכל אותו, אבל האהבה שלי כלפיו התגברה ככל שחשבתי עליו.
"אפקט מנדלה" – אם תחילטו לצפות בסרט הזה בעקבות התגובה, אני מסרב לקחת על כך אחריות. זה סרט שמנסה להפוך את הקונספט של אפקט מנדלה למותחן פסיכולוגי וזה מטומטם באופן מרהיב. יש סיכוי לא רע שתסגרו אותו אחרי 10 דקות, אני צלחתי את כולו בזמן שאני צוחק בקול מהטמטום החוגג. מה שמתחיל בתור סרט על אבא שמנסה להתמודד עם מותה של בתו הופך לסרט שהגיבור שלו אומר את המשפט "אני מקודד מאז גיל 6 ,אם כל המציאות היא קוד, אני יכול לעשות משהו!".
"מרגיש טוב, אחי" ("Feels good man") – כנראה הסרט הכי טוב שראיתי השנה עד כה. זה סרט דוקומנרטי על האיש שיצר את הדמות של Pepe the Frog וגם על הההפיכה שלה למם והגלגולים המוזרים שהיא עברה (בעיקר ה"חטיפה" שלה ע"י אינסלים והאלט-רייט).
הסרט עשוי וערוך באופן נהדר, ומביא סיפור מרתק שהולך על הגבול בין המדכא לקורע מצחוק (יש בו את אחד הרגעים המצחיקים של השנה) וכולו פשוט אבסורדי בטירוף.
לצערי, אני לא חושב שיש דרך לצפות בו בארץ. הייתי אומר שאולי הגיע לאיזהשהו VOD, אבל אני בספק. אבל אם יוצא לכם, אני ממליץ בחום.
Feels good man זמין השבוע בויאודי של פסטיבל ירושלים