אוסקר 2020: 8 שאלות לקראת המועמדויות לאוסקר

האם ג'והנסון תצליח להשיג מועמדות כפולה? האם 'קלאוס' יצליח לקבל מועמדות? ועוד שאלות לקראת המועמדויות.

השנה קצת הזנחנו ענייני אוסקר, ואני בסדר עם זה. הן בגלל שרוב מה שנאמר באוקטובר עדיין תקף היום, והן בגלל שלא ראיתי עניין רב מדי בעונה הזאת. אז לפני שנגיע לשאלות הגדולות של העונה, סיכום קצרצר של מה שהיה עד כה. 

הקדמת האוסקרים (להזכירכם: השנה הטקס בתחילת פברואר ולא בסופו) יצרה עונה מוזרה שבה אין ממש זמן לנשום והכל קורה בבת אחת. כך, למשל, ביום שלישי האחרון הוכרזו המועמדויות לבאפט"א, גילדת הבמאים וגילדת המפיקים בבת אחת, ומהנקודה הזאת ועד המשך החודש יהיה טקס בערך כל שני וחמישי. 

בגדול, הסרטים החזקים של העונה הם "היו זמנים בהוליווד" (שזכה בגלובוס הזהב בפרס הקומדיה), "1917" (שזכה בגלובוס בפרסי הדרמה והבימוי), "האירי" ו"פרזיטים" (שהופיעו בכל מקום אפשרי). ממש מאחוריהם נמצאים "ג'וג'ו ראביט" (שפספס בבאפט"א את המועמדות לפרס הסרט אבל כיכב בכל הגילדות) "ג'וקר" (שמוביל במועמדויות בבאפט"א אבל פספס את גילדת הבמאים) ו"סיפור נישואים" (שעדיין צפוי להשיג בערך 6 מועמדויות) שנחשבים לבטוחים ביותר בכל הנוגע לפרס הסרט. מכאן השאלה היא לא רק מי הבא בתור, אלא האם בכלל יהיה כזה. בכל מקרה, ההימורים הבטוחים למקום השמיני והלאה הם "נשים קטנות" ו"פורד נגד פרארי". במקרה הנדיר בו יהיו עשר מועמדויות – ייתכן ש"פצצה" או "רצח כתוב היטב" יפתיעו וייכנסו. 

בזווית הישראלית של כל הנושא, עלמה הראל קיבלה מועמדות לאיגוד הבמאים על בימוי סרט ראשון בזכות סרטה "האני בוי", ו"לאה צמל, עו"ד" נכנס לשורטליסט של סרטי הדוקו (מה שלאו דווקא אומר הרבה על הסיכויים שלו להמשך). 

פה בארץ, פורום מבקרי הקולנוע הישראלי בחרו את "תל אביב על האש" כסרט הישראלי הטוב של השנה ונתנו לו גם את פרסי הסרט והשחקן (או יותר נכון, השחקנים – ליניב ביטון וקייס נאשף). "עץ תאנה" זכה בפרס השחקנית, "קצפת ודובדבנים" זכה בפרס ההישג האומנותי, במאי/תסריטאי/שחקן "הצלילה" זכה בפרס תגלית השנה, "מילים נרדפות" זכה בפרס הבימוי ו"פרזיטים" זכה בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. בנוסף, חולקו השנה בפורום גם פרסי העשור – שם זכו "אפס ביחסי אנוש" ו"הגננת". 

חזרה לזווית הגלובלית: המועמדויות לאוסקר יוכרזו ביום שני הבא (13.11). מכיוון שלא מתוכננים עוד אירועים משמעותיים לימים הקרובים והמעטפות כבר נשלחו, אפשר בהחלט להתחיל לשאול את עצמנו כמה שאלות.


האם "חורשות את הלילה" יצליח לקבל מועמדות לפרס התסריט המקורי הטוב ביותר?

קטגוריית התסריט המעובד די סגורה: "ג'וג'ו ראביט", "האירי" ו"נשים קטנות" הם המובילים, "ג'וקר" מאחוריהם, ואז נשאר קרב בין "האפיפיורים" ו"יום יפה בשכונה" (הימור: "האפיפיורים") עם סיכוי מעורפל מאוד להפתעה מצד "נוכלות בלי חשבון". קטגוריית התסריט המקורי, לעומת זאת, קצת יותר פתוחה. גם פה יש שלושה מועמדים נעולים ("היו זמנים בהוליווד", "פרזיטים" ו"סיפור נישואים") אבל אז יש קרב משמעותי על שני המקומות האחרונים – "1917" (שירצה את הקטגוריה הזאת מאוד אם הוא רוצה לזכות בפרס הסרט), "רצח כתוב היטב" וההפתעה של הרגע האחרון – "חורשות את הלילה", שנרדם כל העונה אבל לפתע זכה לדחיפה משמעותית עם מועמדות מגילדת התסריטאים ומהבאפט"א.  ואלה רק התסריטים שזכו לבאזז – "הפרידה", "כאב ותהילה" ו"יהלום לא מלוטש" כולם יכולים להפתיע ולהגיע לפה על כרטיס ה"סרטים שמבקרים מאוד אוהבים". 

הימור: כן. נוכחות שכזאת ברגע האחרון היא סימן לאהדה גדולה מתחת לפני השטח (אהדה שהיינו עדים לה גם בכל סאגת "הוליווד מצייצת: בבקשה תראו את הסרט בבקשה בבקשה"). ואם אני אקח הימור אפילו קיצוני יותר – על סמך אחד מהסרטים ה"נעולים". 

מה לעזאזל הולך לקרות בקטגוריית השחקן הראשי?

דרייבר מול פיניקס, נכון? זה הלך הרוח שאופף את הקטגוריה לשחקן ראשי מתחילת העונה. האחד נתן הופעה ששחקנים רבים היו שמחים שתהיה הופעת חייהם, השני הפיח חיים בדמות מיתולוגית וקיבל את הביקורות הכי מחמיאות בקריירה שלו, שמלאה בכאלה. אבל מי חוץ מהם? טארון אגרטון וליאונרדו דיקפריו נראים "בטוחים" (רושם מטעה) עם מועמדויות בכל מקום שצריך (באפט"א, גילדת השחקנים, גלובוס) מה שמשאיר קרב ענקים על המקום החמישי – בנדרס כמועמד המבקרים? דה נירו כנציג הדור ישן? מרפי על סמך תפקיד הקאמבק? סנדלר כצ'ופר על נכונותו לעשות תפקידים טובים? בייל על סמך זה שהוא כריסטיאן בייל? ג'ונתן פרייס על זה שהוא שתי טיפות מים האפיפיור פרנציסקוס? 

בקיצור, בלגן.

הימור: פיניקס, דרייבר, אגרטון, דיקפריו, בייל. בגדול, בשלב הזה בעונה, אני מהמר על מה שהכי יאכזב אותי מצד האוסקרים. אם בכל זאת ללכת אחרי תחושת בטן – בנדרס במקום בייל, דה נירו במקום אגרטון. 

למי יהיה הכבוד להפסיד לרוג'ר דיקנס בקטגוריית הצילום?

יש כבר לא מעט קטגוריות שבהן המועמדים יודעים שהם שם לשם כבוד – לורה דרן הולכת לזכות בשחקנית משנה, רנה זלווגר בשחקנית ראשית, בראד פיט בשחקן משנה. ובכל זאת, טקס אחד שלא כשורה והמצב יכול להתהפך. אבל יש כבר מעכשיו זוכה אחד שפספוס שלו יהיה הפתעה ברמת "לה לה לנד לא זוכה בסרט הטוב ביותר" – רוג'ר דיקנס על השוט הארוך של "1917". כל שאר המועמדים יבואו רק כדי לעשות פרצוף מאוד מרשים כשהם מפסידים. אבל מי?

המועמדים לגילדת הצילום הם "1917", "היו זמנים בהוליווד", "ג'וקר", "פורד נגד פרארי" ו"האירי". מנגד, שני סרטים זכו לתשבחות על הצילום יוצא הדופן שלהם – "דיוקן של נערה עולה באש" ו"המגדלור", והייתי זורק את "פרזיטים" כסרט שמי שאוהב אותו יצביע לו פשוט בכל קטגוריה כי הוא עד כדי כך טוב. 

הימור: "1917", "היו זמנים בהוליווד", "פורד נגד פרארי", "דיוקן של נערה עולה באש" ו"המגדלור". אולי שנה שעברה הייתה יוצאת דופן, אבל אני חושב שמשהו נשבר בקטגוריית הצילום, והם מוכנים ללכת על מועמדים קטנים יותר וזרים יותר. "ג'וקר" ו"האירי" מאוד מגניבים, זה נכון, אבל אף אחד מהם לא ייחודי או יפהפה כמו "דיוקן" ו"המגדלור". ואולי-אולי בעצם – "פרזיטים", כי כאמור, מי שאוהב את הסרט ממש אוהב אותו. 

האם "סוף המשחק" יהיה מועמד למשהו בכלל?

אחרי שבשנה שעברה מארוול הצליחה לסדוק את תקרת הזכוכית עם "הפנתר השחור", השנה היא צופה איך את פינת ה"סרט שמבוסס על מותג גיבורי על מועמד לאוסקר" לוקח "ג'וקר" לעצמו וההישג הקופתי והביקורתי שלה נשאר בודד ומיותם. סרט? תסריט? במאי? דאוני ג'וניור לשחקן משנה? פחחחחח, עונה האקדמיה. 

אז עם מה זה משאיר את "סוף המשחק"? הקטגוריות הטכניות, לכאורה – אבל גם שם הוא מוצא תחרות אכזרית במיוחד. אפקטים נראה לחלוטין בכיס שלו, אבל אפילו בקטגוריית הסאונד יש לו יריבים מרים ותחרות קשה. אז מה יהיה?

הימור: מועמדות אחת ויחידה על אפקטים, והעיר הוליווד נבוכה. 

האם השנה הבינונית באנימציה תשתלם לסרטים הקטנים יותר?

אני יודע שכולם אוהבים את "צעצוע של סיפור 4", וש"לשבור את הקרח 2" הוא הסרט המצוייר הרווחי ביותר ברגע זה, ואני אישית חושב ש"סרט לגו 2" ו"הדרקון הראשון שלי: העולם הנסתר" עושים דברים נהדרים, אבל נראה שבספר דברי הימים של האנימציה 2019 לא תתפוס עמודים רבים. לא נראה שלמישהו אכפת מה ילך בקטגוריה הזאת, ואלה יכולות להיות חדשות טובות מאוד לסרטים ה"קטנים" – "יד אבודה", "מיסטר לינק" (שזכה בגלובוס הזהב), "קלאוס"; כולם סרטים שהיו צריכים לריב על ה"משבצת האיכותית" בשנים אחרות, אבל השנה נראה שבקלות אפשר להכניס את שלושתם ואף אחד לא ירים גבה. 

הימור: "צעצוע של סיפור 4", "לשבור את הקרח 2", "הדרקון הראשון שלי 3", "מיסטר לינק" ו"יד אבודה". סרג'יו יצטרך לחכות לשיתוף הפעולה הבא שלו עם נטפליקס. 

מי יהיה הסרט עם הכי הרבה מועמדויות?

בבאפט"א זה היה "ג'וקר", עם 11 מועמדויות (סרט, במאי, תסריט, שחקן, צילום, עריכה, פסקול, תפאורה, ליהוק, איפור, סאונד), בפרסי המבקרים זה "האירי" עם 14 (סרט, במאי, תסריט, שחקן, 2 שחקני משנה, אנסמבל, תפאורה, צילום, עריכה, תלבושות, איפור, אפקטים, פסקול), והמועמד השלישי הסביר לקטגוריה זה "היו זמנים בהוליווד". לשלושתם יש להם אחיזה בכל הקטגוריות – משחק, תסריט-בימוי, וה"טכניים". 

הימור: "1917". כן, אין לו מועמדויות למשחק וגם לא יהיו לו, אבל אם הוא מצליח להשיג מועמדות לתסריט וגורף את כל המועמדויות הטכניות זה בהחלט אפשרי. איפור, אפקטים, צילום, תפאורה, תלבושות, עריכה, 2 סאונד, תסריט, בימוי, פסקול וסרט זה 12. ואם לא הוא? טוב, אז אלה שהוזכרו למעלה, עם יתרון קל ל"היו זמנים בהוליווד" שכרגע נראה כמוביל במירוץ. 

האם סקרלט ג'והנסון תקבל שתי מועמדויות השנה?

אחרי כמה שנים מבאסות, נראה שזאת שוב הייתה שנה טובה להיות סקרלט ג'והנסון – נכון לעכשיו, היא הצליחה לקבל הן באיגוד השחקנים והן בבאפט"א מועמדות כפולה – כשחקנית ראשית על "סיפור נישואים" וכשחקנית משנה על "ג'וג'ו ראביט".  האם היא תצליח לשחזר את ההישג?

הימור: כן. אצל סקרלט המצב יותר טוב – המצב שלה בקטגורית השחקנית הראשית הוא שהיא אחת מהיחידות ש"נעולות" בקטגוריה, ואילו בקטגוריית שחקנית המשנה הייתה תזיזיות מוזרה לאורך כל השנה, והפרופיל הגבוה שלה נותן לה יתרון ועוזר להעלות לתודעה גם את תפקידה ב"ג'וג'ו ראביט". 

מה יהיו ההפתעות של השנה?

בכל שנה יש את ההפתעות. הדברים האלה שגורמים לאנשים להשתומם ולהגיד "מה? איך? מהה?". לא הדברים הברורים (כמו "היו זמנים בהוליווד" יהיה מועמד בסרט) או האפשריים (כמו "אנטוניו בנדרס יהיה מועמד בשחקן) אלא דברים שממש לא היה להם רמז בעונה והנה להם לפתע מתדפקים על דלתנו. אז יאללה.

הימורים: כרגיל, נשאר סביב שלושה – קטגוריית שחקן המשנה תפתיע עם אלן אלדה מ"סיפור נישואים" ו/או קאנג הו סאנג מ"פרזיטים"; "קוראים לי דולמייט" מראה נוכחות גדולה מהצפוי עם 2-3 מועמדויות; Weathering With You, הסרט החדש של מקוטו שינקאי ("השם שלך.") נכנס לקטגורית האנימציה.