סינמונדיאל 2022: הכירו את המתמודדים – חלק 1

בואו הכירו את המתמודדים בתחרות הבמאים הגדולה שתתחיל שבוע הבא.

ביום שני הבא התחרות הגדולה תתחיל: הסינמונדיאל, גביע העולם בקולנוע. חודש של קרבות אחד-על-אחד מבין המוחות הגדולים ביותר שעובדים בבימוי סרטים בימינו. על התחרות וחוקיה נפרט רגע לפני שהתחרויות יתחילו, אבל אין סיבה לא להכיר את המתמודדים מראש, ואולי אפילו להשלים סרט אחד או שניים שלהם לפני שכל הטירוף יתחיל.

אז איך נבחרו המשתתפים?

מטרת הסינמונדיאל היא לבחור את הבמאי העכשווי הפופולרי ביותר. כדי לעמוד בתנאי הסף של כניסה לתחרות, על במאים לעמוד בשני תנאים: במאי חייב להיות בעל רפרטואר של שלושה סרטים לפחות (לא סרטים קצרים ולא טלוויזיה), ואחד מהם היה צריך לצאת בהפצה רחבה (כלומר, לא רק בפסטיבלי קולנוע) מאז הסינמונדיאל האחרון. מבין הבמאים הכשירים, השיקול בבחירת 32 המתחרים היה הפוטנציאל שלהם בתחרות המודדת את הפופולריות בקרב גולשי עין הדג. לשם כך נשקלו התוצאות שלהם בתולדות סקרי סיכום השנה של עין הדג, כמו גם הישגיהם בתחומים אחרים, כמו פרסי אוסקר וציונים ב-IMDb.

מה השתנה מאז פעם שעברה?

החלפנו יותר מחצי מהבמאים המתמודדים. לצד 16 שמות גדולים שיחזרו למגרש הפעם (מתוכם 10 בפעם השלישית ברציפות, 3 שממשיכים איתו מהפעם שעברה ו-3 שלא העפילו אל הסינמונדיאל הקודם אבל היו ב-2014), 16 במאים חדשים יבואו לטעון לכתר שכולם אומרים שמכור לנולאן, רק שכבר פעמיים שהוא מפסיד אותו.

אז בלי עוד הקדמות, להלן המתמודדים בבתים א' עד ד'.


בית-א (1)

גאי ריצ'י

גאי ריצ'י בשלושה סרטים: לוק סטוק ושני קנים מעשנים, סנאץ', שרלוק הולמס

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אלאדין, הג'נטלמנים, שומר טינה

ציטוט: "אני אוהב מוות. אני מעריץ מאוד גדול של זה."

גאי ריצ'י – מהמצטיין במקצה חקייני טרנטינו, דרך הבחור שהתחתן עם מדונה ועשה את אחד הסרטים הגרועים בעולם, עובר דרך ההוא שהפך את שרלוק הולמס לכוכב אקשן ועד מה שזה לא יהיה שהוא עושה היום. המוניטין של ריצ'י, אין ספק, עלה וירד, אבל בסופו של דבר, כשמסתכלים על הבחור, הוא די המשיך בשלו: לעשות סרטים מבדרים לילדים ולמבוגרים. אפילו את העריכה המהירה והאגרסיבית שלו הוא למד לזנוח עם השנים.

כך שכיום, ריצ'י הוא כבר לא ההוא שעומד בצל של טרנטינו או מדונה או בנדיקט קאמברבץ', אלא במאי בלוקבאסטרים בפני עצמו. וכשבוחנים את הסרטים שהוא ביים, מדובר בפילמוגרפיה מרשימה למדי.

ג'יימס גאן

ג'יימס גאן בשלושה סרטים: סופר, שומרי הגלקסיה, יחידת המתאבדים

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: יחידת המתאבדים (2021)

ציטוט: "אחד הדברים שמניעים אותי בלספר סיפורים זה למצוא את היופי בערימה גדולה של כיעור."

שני הסרטים הראשונים של גאן, "חלקלק" (Slither) ו"סופר", אכזבו בקופות אבל מצאו אהבה אצל הקהל. הכל השתנה כשבתחילת העשור הקודם מארוול גייסו אותו לביים את "שומרי הגלקסיה", סרט מוזר למראה שכלל דמויות שהצופה הממוצע לא שמע עליהן, כמו דביבון עצבני ועץ מדבר שמסוגל להגיד רק את השם שלו.

אבל גאן הצליח לגרום לקהל להתאהב בחבורה המוזרה הזאת, ברמה שמארוול ביקשו ממנו עוד שניים (וחצי) כאלה. בין לבין הם פיטרו אותו בגלל שטות, נאלצו לראות את המתחרים בדי.סי. חוטפים אותו, החזירו אותו לחיקם ואז ראו אותו הופך לראש האויבים שלהם.

האחים כהן

האחים כהן בשלושה סרטים: ביג ליבובסקי, ארץ קשוחה, ברטון פינק

מאז הסינמונדיאל הקודם עשו את: הבלדה על באסטר סקראגס

ציטוט: "אני אוהב את הוליווד כמו שהיא, למען האמת. לא הייתי משנה בה דבר. אני אוהב שהיא במרחק 3,000 מייל מאיפה שאני חי."

האם זהו הסינמונדיאל האחרון של האחים כהן (זוכי הסינמונדיאל האחרון)? קשה לדעת, אך נראה שכן. כבר עכשיו הם נכנסו בקושי בזכות באסטר סקראגס. מאז, האחים נהפכו ל"האח", ואחד הלך לעשות את מקבת' בשחור לבן והשני הלך לעשות סרט תיעודי על ג'רי לי לואיס. האם עד 2026 יספיקו להשלים ולחזור עם עוד קלאסיקה? לא יודע. הנבואה ניתנה לשוטים, אותן דמויות שהאחים כהן אוהבים יותר מכול.

לא טמבלים יש לציין, אלא שוטים – אנשים שחושבים שהם יודעים איך משהו יתפתח, רק כדי לגלות איך הם יצרו מפלצת שאין להם עכשיו דרך לעצור. אנשים שחושבים שהכול במרחק החלטה נכונה אחת מלהסתדר, אבל לא יודעים שהם כבר אבודים מזמן. ובכל זאת, אבל אין ספק שהם יוצרים ממקום של אהדה, אהבה וסימפטיה לאותם אנשים אבודים שרק רוצים קצת יותר. ובמקצה הזה, אין אף אחד שיודע להתחרות בהם.

קוונטין טרנטינו

קוונטין טרנטינו בשלושה סרטים: ספרות זולה, להרוג את ביל, ממזרים חסרי כבוד

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: היו זמנים בהוליווד

ציטוט: "יש רק רשימה אחת יותר מהודרת מרשימת הבמאים שזכו בדקל הזהב, וזאת רשימת הבמאים שלא זכו בדקל הזהב."

האם זה הסינמונדיאל האחרון של טרנטינו? לכאורה, אין סיבה. טרנטינו בחור צעיר, נמרץ, והוא עצמו הבטיח לנו 10 סרטים (בספירה השבורה שלו) והוא רק בתשיעי שלו. ובכל זאת, מאז "היו זמנים", נראה שהוא מצא עניין בעיקר בספרים ובילדיו. כל הכבוד לו, ולמה לא – ובכל זאת ממנצח של הסינמונדיאל אפשר לקוות שלא ישאיר אותנו יתומים. הבמאי שעד היום אנשים מנסים לחקות, או לכל הפחות לחקות את איך שהוא מחקה אחרים, היוצר שמשכתב את ההיסטוריה ומחלוצי תיאוריית "היקום הקולנועי", החנון הכי גדול אי פעם ככל שזה נוגע לקולנוע – זה יפנה את מקומו? כי תקשיב, קוונטין, אנחנו לא עורכים פה סופרידיאל ב-2026.


בית-ב

אלפונסו קווארון

אלפונסו קוארון בשלושה סרטים: נסיכה קטנה, ואת אמא שלך גם, הילדים של מחר

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: רומא

ציטוט:  "כשאנשים רואים עומק שלא התכוונת אליו בסרטים שהוא ממש מגניב, אתה פשוט אומר 'כן, זה היה עמוק'. מה אתה הולך להגיד? 'אני סתם טמבל עם מזל'?"

קוארון, בעשור האחרון, הפך לבמאי שעובד לאט, אבל כל סרט שלו הוא אירוע. אם "כוח משיכה" היה אירוע קולנועי ששבר קופות ועצר נשימה, "רומא" היה אירוע קולנועי מסוג אחר, כזה שפחות יועד למי שקיווה לשוטים ארוכים של סנדרה בולוק נאבקת בחלל ויותר למי שקיווה לשוטים ארוכים של שלוליות ספונג'ה.

זה לא זלזול, כמובן: "רומא" לא רק הפך לחלק מהתנועה החדשה של קולנוע שחור-לבן בעידננו, אלא גם לחוד החנית (אם כי רחוק מהראשון) של סרטי "במאים מצלמים את עברם וכולם זורקים עליהם פרסים". גם את הקרדיט על הנכונות של האקדמיה להעניק לסרט בינלאומי את הפרס לסרט הטוב ביותר ל"פרזיטים", אפשר למצוא בהפסד שלו ב-2019.

ואם קצב העבודה שלו איטי מדי עבורכם, מזל שיש לו פילמוגרפיה שלמה שרק מחכה שיגלו אותה בשנות האלפיים והתשעים. בין הסרטים היותר מוכרים ("הארי פוטר והאסיר מאזקבאן") ועד לאלה הפחות מוכרים (קוארון הכריז שאם יש סרט אחד שלו שהוא היה מציל משריפה, זה "נסיכה קטנה").

דני וילנב

דני וילנב בשלושה סרטים: אסירים, המפגש, בלייד ראנר 2049

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: חולית

ציטוט: "אני חושב שקולנוע הוא כלי שדרכו אנחנו חוקרים את הצללים שלנו."

כבר בסינמונדיאל הקודם וילנב הציב את עצמו כאיום רציני – במאי סרטי מד"ב רציניים מהסוג שבקושי עושים, ובטח לא ברצף שכזה. מאז, הוא בעיקר מתעסק בחולית – אבל בהתחשב בכך שרבים וטובים ניסו לעבד את הספר ונכשלו, ההישג שלו הוא הכול חוץ ממובן מאליו.

אז האם המצביעים יחכו ל"חולית 2" כדי להכתיר אותו למלך המד"ב החדש, או שמא כבר עכשיו הוא צבר לעצמו מספיק קילמוטרז'?

כריסטופר מק'קווארי

כריסטופר מק'קווארי בשלושה סרטים: ג'ק ריצ'ר, משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים, משימה בלתי אפשרית: התרסקות

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: משימה בלתי אפשרית: התרסקות

ציטוט: "בתור במאי ותסריטאי אתה רק יוצר שלד של הדמויות, ואז לוקח שחקנים שימלאו את השאר."

את התהילה הראשונית שלו מק'קווארי צבר בכלל כשכתב את התסריט ל"חשוד המיידי", סרט שהוכרז מיד כקלאסיקה, וזיכה אותו בכל פרס אפשרי.

ולמרות שכנראה היה יכול לעשות קריירה מכובדת רק כתסריטאי, מק'קווארי פנה ישר לאחר מכן לבימוי ("דרך האקדח"), אבל הקריירה שלו ככל הנראה לא הייתה נראית כמו שהיא לולא אחד: טום קרוז. הפרויקט המשותף הראשון שלהם היה "מבצע ואלקירי" (שאותו מק'קווארי רק כתב), אבל אחרי שמק'קווארי ביים את קרוז ב"ג'ק ריצ'ר", נראה שנקשר גורלם יחדיו: בעשור שמאז הוא עבד – הן כתסריטאי והן כבמאי – רק על סרטים של טום קרוז (טוב, ו"ג'ק צייד הענקים" אי אז ב-2013). הוא עזר בכתיבת שניים מהלהיטים הכי אהודים של קרוז בעשור ("קצה המחר", "אהבה בשחקים: מאווריק"), ועשה את מה שלא ידענו שאפשר לעשות: אחרי ארבעה סרטים בסדרת "משימה בלתי אפשרית" שכל אחד בוים על ידי מישהו אחר, נראה שמק'קווארי הפך לבמאי הקבוע של הסדרה. השניים הראשונים שביים, "אומת הנוכלים" ו"התרסקות", סיפקו כמה מסצנות האקשן המוצלחות והמבדרות של העשור הקודם, ונותר לנו רק לראות איזה עוד דברים הוא מתכנן לנו עם שני ההמשכים שיצאו בשנים הבאות. אם טום קרוז הוא כוכב האקשן ההוליוודי הגדול האחרון – כזה שמשקיע בתסריטים ובפעלולים – הרי שלמק'קווארי יש לא מעט מהקרדיט על כך.

שיין בלאק

שיין בלאק בשלושה סרטים: קיס קיס באנג באנג, איירון מן 3, בלשים בע"מ

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: הטורף

ציטוט: "אני לא בעסק כדי לפוצץ מסוקים או אתרים מפורסמים. אני בסדר גמור עם להיות שלב אחד מתחת לשובר קופות."

שיין בלאק פעיל בהוליווד עוד משנות השמונים, ואני לא מדבר רק על התפקיד שלו ב"טורף". מי שגדלו בשנות השמונים כנראה ראו לפחות אחד מהסרטים שכתב, כמו "נשק קטלני", "בכוננות מתמדת" ו"אחרון גיבורי הפעולה".

עבודת הבימוי הראשונה שלו היא "קיס קיס באנג באנג" השנון והמוצלח מ-2005. כמעט עשור לאחר מכן הוא יתאחד עם רוברט דאוני ג'וניור ב"איירון מן 3". אם היה נכנס לסינמונדיאל האחרון, מצבו של בלאק היה מאיר פנים כי זה היה אחרי יקיר המבקרים "בלשים בע"מ". אבל בלאק מגיע לכאן אחרי "הטורף" שלו, שהתקבל פחות טוב, בלשון המעטה. האם זה ישפיע על גורלו או שתזכרו לו את הסרטים היותר מוצלחים?


בית-ג

 אדגר רייט

אדגר רייט בשלושה סרטים: שוטרים לוהטיםסקוט פילגרים נגד העולם, בייבי דרייבר

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אתמול בלילה בסוהו, האחים ספארקס

ציטוט: "או שאתה אוהב את 'ספיינל טאפ' או שלא שווה לדבר איתך."

אדגר רייט נמצא, ככל הנראה, באחד הצמתים היותר קריטיים בחייו. מבמאי גיקים של קומדיות ז'אנרים, הוא מנסה להבין – יחד עם הקהל – האם הוא מוצלח באותה מידה גם בז'אנרים רציניים יותר: סרטי מכוניות, אימה ואפילו סרטים תיעודיים. עד כה, זה לא לחלוטין עובד לו, אבל בהחלט יכול להיות שרייט במרחק סרט אחד שהוא גם להיט מיינסטרים עצום וגם להיט גיקים כדי להזניק את עצמו לליגת העל של הבמאים.

אלכס גרלנד

אלכס גרלנד בשלושה סרטים: אקס מאכינה, העולם שאחרי: הכחדה, רדופה

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: רדופה

ציטוט: "כשאני יושב לכתוב תסריט, אני לא מתכנן לכתוב תסריט, אני מתכנן ליצור סרט. התסריט הוא רק שלב בדרך לשם."

גם אלכס גרלנד התחיל את דרכו בתור תסריטאי, עם קרדיטים כמו "28 ימים אחרי", "השופט דראד", "לעולם אל תעזוב אותי" ו"שמש" (סרט המד"ב, לא הסיטקום הישראלי). אבל גם גרלנד החליט שנמאס לו, אז הוא הלך ועשה את מה שזכה לאהדת המבקרים והקהל והגיע לעשיריית הגמר אצלנו ב-2015, ואף הגדיל והפתיע וקטף באוסקר את פרס האפקטים (ובואו נודה על האמת – האוסקר שאלישיה ויקאנדר קיבלה? זה היה תכלס על הסרט הזה).

אחר כך עשה את "העולם שאחרי: הכחדה" וממש לפני כמה חודשים עבר את תנאי הסף של כניסה לטורניר עם "רדופה". בין שלושת הסרטים האלה, גרלנד מתגלה כיוצר בלתי מתפשר שלא עושה לא לעצמו ולא לקהל שלו חיים קלים – בין אם בזכות סצנות אימתיות קשות לצפייה, ובין אם בגלל סופים שלא תמיד ניתן להבין בצפייה ראשונה. בעולם שבו כל יוצר שעושה סרט מד"ב צריך לקבל השוואות לא מחמיאות ל"מראה שחורה", גרלנד מראה למראה הזאת מאיפה משתין הסייבורג שישמיד את האנושות.

מרטין סקורסזה

מרטין סקורסזה בשלושה סרטים: נהג מונית, החבר'ה הטובים, עידן התמימות 

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: האירי

ציטוט: "כל חיי היו סרטים ודת. זהו, שום דבר חוץ מזה."

מרטין סקורסזה הפתיע רבים כשהוא כפכף את טרנטינו בשלב רבע הגמר בסינמונדיאל הקודם, אבל זה רק הגיוני. מדובר במי שהוא אביו ואימו של כל מה שהופך את טרנטינו לטרנטינו. בין אם אלה הגנגסטרים המגניבים, האהבה לקולנוע או הפטפטנות הבלתי נגמרת (ויעיד כל מי שהשתתף בשיחה שסקורסזה ניהל עם תלמידי אוניברסיטת תל אביב שבה במהלך שעה שלמה הוא הצליח לענות על שאלה אחת, וזהו).

אם בסינמונדיאלים הקודמים סקורסזה רץ על הטיקט של סקורסזה שיודע לעשות גם דברים שהם לא גנגסטרים, הפעם הוא חוזר למגרש הביתי עם האפוס הבלתי נגמר (מילולית. יש בתי קולנוע שעדיין מקרינים אותו) שהוא "האירי", שהצליח לארגן מפגש פסגה משולש של ג'ו פשי, אל פאצ'ינו ורוברט דה נירו.

סם מנדז

סם מנדז בשלושה סרטים: אמריקן ביוטי, סקייפול, 1917

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: 1917

ציטוט: "תתחברו לילד בן ה-12 שבתוככם. הוא היה ילד מעניין."

שישה במאים, בתולדות ההיסטוריה של האוסקר, זכו באוסקר על סרטם הראשון. שניים מהם היו שחקנים (קווין קוסטנר ורוברט רדפורד), אז זה לא נחשב. שניים מהם נעלמו, פלוס מינוס, לאחר מכן. אחד מהם הוא ג'יימס ברוקס, אחד האנשים הכי משפיעים בתעשייה האמריקאית. האחרון הוא סם מנדז, במאי שהיה נראה ש"אמריקן ביוטי" הוא בעיקר סערה מושלמת שהוא הצליח ללכוד בבקבוק, עד שחזר לבריטניה מולדתו בשביל לביים את מה שעדיין נחשב בידי רבים לסרט ג'יימס בונד הטוב ביותר.

כמובן, באוסקרים ג'יימס בונד מתאים בעיקר לשירים (אם כי "סקייפול" כן היה הסרט הראשון שאשכרה זכה בקטגוריה), אז מנדז היה צריך לחכות לסרט הבא שלו כדי לחזור לחיקה ולהוכיח שהוא לא אנקדוטה בתולדות הקולנוע, אלא מאמר שלם, ו"1917" היה חזרה מפוארת, וכזאת שמראה שליטה קולנועית מפוארת מצד במאי שנחשב בעיקר לכזה שחזק בענייני הדרמה. בהמשך השנה הוא יחזור עם "אימפריית האור", אבל עד אז כולנו נוכל להמשיך להתפעל מהשוט(ים) הארוך(ים) שגרם למלחמת העולם הראשונה להיראות קצת כמו משחק מחשב אחד ארוך – אבל בקטע הטוב ביותר שיכול להיות.

 


בית-ד

ג'ורדן פיל

ג'ורדן פיל בשלושה סרטים: תברח, אנחנו, אין מצב

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אנחנו, אין מצב

ציטוט: "אני חושב שהומור ואימה הם שתי דרכים להתמודד עם המשבר הקיומי של לדעת שיום אחד החיים יסתיימו ואין לנו מושג מה קורה אחר כך."

ככל הנראה, אנחנו היקום היחיד בכל המולטיוורס שבו ג'ורדן פיל הפך לג'ורדן פיל, במאי זוכה אוסקר. בכל יקום אחר, פיל ממשיך להיות חלק מהצמד הקומי המוצלח קי ופיל, יחד עם קיגן מייקל קי, כמו שהוא עשה בסרט "קיאנו".

אלא שהניצנים ליוצר האימה המחונן היו עוד בסדרת המערכונים של השניים, ובסרט הפריצה שלו ("תברח")  פיל הוכיח שהוא יותר מטיירול סמוצ'י וואלס. מאז, הוא משתכלל כיוצר, מנסה דברים חדשים, ועדיין עומד בראש סצנת האימה האמריקאית החדשה עם ההישג הנדיר של סרט אימה (או מתח, אל תהיו נודניקים) שזוכה באוסקר לתסריט הטוב ביותר.

גרטה גרוויג

גרטה גרוויג בשלושה סרטים: לילות וסופי שבוע, ליידי בירד, נשים קטנות

מאז הסינמונדיאל הקודם עשתה את: נשים קטנות

ציטוט: "הרבה מכתיבה זה כמו לאפות עוגה. אני לא יכולה להגיד לך איפה נמצא הסוכר."

גרטה גרוויג הגיעה בדיוק בזמן הנכון.

זה לא נאמר כדי לזלזל בה – הכישרון העצום של גרוויג היה מיתרגם לסרטים נהדרים בכל עת שהיא. אבל בעוד שיוצרות נהדרות בעבר ראו את הסרטים שלהם נדחקים לשוליים ונהפכים למשהו שמבקרים וחובבי קולנוע נשבעים אצל החברים שלהם שבאמת כדאי לבדוק את הסרט הזה, ב-2017, כשהיא יצרה את הסרט השני שלה (והראשון לבדה), העולם נתן לעצמו כאפת תיקון נצרכת שדרשה תשומת לב ליוצרות בהוליווד, ולא רק ליוצרים. וכך "ליידי בירד" הראה שגרוויג היא הרבה יותר מרק שחקנית (או תסריטאית), אלא מישהי שיודעת ליצור ברגישות, בחוכמה, ובהומור את אחד מסרטי ההתבגרות שהפכו בחמש השנים הקצרות מאז שיצא לנקודת השוואה עבור כל סרט התבגרות שיצא אחריו.

כש"נשים קטנות" שלה יצא, היא כבר הייתה בליגה אחרת. לא יוצרת אינדי שמספרת סיפורים קטנים, אלא יוצרת שמתכתבת עם ומפרקת את אחת מיצירות הספרות הגדולות של כל הזמנים, באופן שבו זמנית חוגג אותה אך גם מבקש למצוא בה דברים שלא היו יכולים להיות שם בזמן אמת. לא במאית שיודעת רק לביים משהו קטן ומינורי בדירה של חבר שלה, אלא מישהי שיודעת לביים דרמה תקופתית מלאה בשמלות, בקתות, וצילומי נוף.

וכשהיא הכריזה על "ברבי" כסרטה הבא? טוב, אנחנו עוד לא יודעים מה התוצאה. אבל רק יוצרת כמו גרוויג יכולה לגרום לכל העולם לתהות למה הם מחכים יותר – האפוס החדש של נולאן או סרט על זיכיון בובות – ולומר לעצמם בלב שיש אפשרות שהם יבדקו את הסרט על הבובה קודם.

פדרו אלמודובר

פדרו אלמודובר בשלושה סרטים: קשור אותי! אהוב אותי!, הכל אודות אמא, דבר אליה

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: כאב ותהילה, אמהות מקבילות

ציטוט: "לפעמים נדמה לי שהמציאות קיימת כדי לספק לי חומרים לסרט הבא."

הימצאותו של אלמודובר פה מראה שתמיד מוקדם מדי לקבור במאים. אם בסינמונדיאל הקודם הוא היה הבחור שכן, נו, בעבר הוא היה גדול עם "דבר אליה" או "חינוך רע" אבל הימים האלה הלכו עברו ונשארנו רק עם דרמות פסדר כמו "חולייטה" – בארבע השנים האחרונות הוא הפציץ עם "כאב ותהילה" (מרחק נגיעה מעשיריות הסרטים וההופעות של עין הדג) ו"אמהות מקבילות" (שהצליח להיות מועמד לשני פרסי אוסקר בלי שספרד שלחה אותו להיות הנציג שלה) שהראו שהבמאי הספרדי עוד בשיאו. ובעידן שבו נראה שהוליווד הופכת להיות דיסני – מפחדת מכל מה שיכול להתפרש כמיני מדי – טוב שנשמור את אחד היוצרים היותר קינקיים שלנו בשיא כוחו. האם זה יעזור לו הפעם, בניגוד לסינמונדיאל של 2014, אז סיים עם 0 נקודות? נחיה ונראה.

פול תומאס אנדרסון

פול תומאס אנדרסון בשלושה סרטים: מגנוליהזה ייגמר בדם, המאסטר

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: ליקריץ פיצה

ציטוט: "אוי, איך אני שונא כשבמאים אמורים להסביר את הסרטים שלהם."

בפעם שעברה שהצגנו פה את פול תומאס אנדרסון, דיברנו על כך שלמרות שהכל מסכימים שמדובר בקולנוען מוכשר – נראה שנוצר ריחוק גדול יותר ויותר בינו ובין הקהל ההדיוט שסתם רוצה להיכנס לסרט ליהנות ולא לבהות בשוטים ארוכים מדי ומסתוריים מדי.

שמע אנדרסון את התלונה, והלך ויצר את "ליקריץ פיצה", אחד הסרטים היותר חמודים, קלילים ונוחים שלו מאז… אולי מאז אי פעם. האם הצד הקליל יותר של אנדרסון יקדם אותו בסינמונדיאל הקרוב? האם הוא בכלל צריך את זה, או שמא הוא קנה לעצמו מעריצים חדשים בארבעת השנים האחרונות? נגלה במגרש.


מחר: בתים ה' עד ח'. שבוע הבא: הסינמונדיאל.